Nu știu exact care-i treaba cu ediția Lite a acestui Whistler, dar ce știu sigur este faptul că bicicleta are un preț neașteptat de competitiv raportat la alte alternative din segment. Încadrat în categoria Sport, acesta este cel mai bine echipat Whistler pe care-l poți achiziționa, iar la un preț de raft de 3.800 de lei, are câteva plusuri care nu pot fi trecute cu vederea. Despre cum s-a comportat pe traseu, ce are de oferit și cui se adresează, poți citi în acest articol.
Pe scurt
Cadru/Pe traseu
Față de versiunea anterior testată (Focus Black Forest LTD – care utiliza același cadru dar acum nu mai este prezentă în gamă), cea de față nu doar că este mai bine echipată prin prisma componentelor mai noi, însă este și semnificativ mai ieftină, cu 700 de lei. O sumă numa bună de investit spre exemplu într-o casetă de pinioane sau un set de frâne. Sau niște anvelope de top.
Din punct de vedere al geometriei bicicleta nu revoluționează segmentul, aceasta fiind mai degrabă una clasică, cu un headtube amplasat la 70 de grade și un seat tube – la 74 de grade. Orientată către sport, după cum spuneam. Asta nu înseamnă că bicicleta nu se va descurca pe traseu, însă în situațiile limită, precum coborârile foarte abrupte, va trebui să te bazezi mai degrabă pe roțile mari decât pe înclinația headtube-ului. Chainstay-ul este lung, de 454mm, ceea ce asigură stabilitate dar răpește din agilitate.
Poziția pe urcări este una bună, însă la acest capitol, chiar dacă ai o transmisie 2×10, trebuie să menționez caseta de pinioane care vine cu un pinion mare de 36 de dinți ce trebuie să lucreze împreună cu o foaie de 26 de dinți. Pe urcările cele mai dure obții astfel un raport de 0.72, semnificativ mai mare decât în cazul unei casete cu pinion de 42 de dinți (0.61). Cei de la Focus nu au echipat bicicleta pentru maratoane lungi și dure, însă câteva upgrade-uri care nu vor costa atât de mult, vor face diferența (179 de lei).
Rigiditatea de 115 Nm/grad a cadrului este bună pentru segment și se poziționează mai sus decât alți concurenți importanți și nici greutatea cadrului de 2.0 kg nu este rea deloc. Din punct de vedere al tehnologiei, standardele sunt cele clasice: headtube drept dar cabluri trase prin exterior și prindere pe colier pentru schimbătorul de foi.
Echipare
La acest capitol Whistler-ul face o figură frumoasă, mai ales dacă ne raportăm la preț. Transmisia este alcătuită în mare parte din componente Shimano, angrenajul MT500 fiind în centrul atenției dat fiind faptul că este o componentă nou lansată de proucătorul japonez. Schimbătoarele Shimano XT pentru pinioane și Shimano Deore pentru foi sunt legate la un set de manete Shimano Deore, doar pinioanele provenind de la Sram, modelul PG1020, după cum spuneam, în formatul 11-36. Fără tehnologia Shadow Plus disponibilă pe schimbătorul de pinioane, transmisia este relativ zgomotoasă la vale.
Furca provine de la Rock Shox, modelul XC30, cu lock-out și comandă pe ghidon însă fără reglaj de rebound. Standard, aceasta vine cu un arc de duritate medie, care ar trebui să împace și capra și varza, dar dacă ești prea ușor, este foarte posibil ca furca să nu ofere feedback-ul scontat.
Frânele sunt entry-level, modelul M-315 de la Shimano pe care l-am întâlnit pe zeci de biciclete de test anul acesta, chiar și pe cele mai scumpe. Aceste frâne îți vor face treaba bine pe trasee de plat, însă pentru munte, la un moment dat, vor fi ușor depășite de situație.
Nu în ultimul rând, roțile cântăresc peste 5 kg, sunt echipate cu anvelope Continental Race King în formatul 2.2 – foarte rapide pe teren plat, însă care necesită ceva mai multă atenție din partea ta când vine vorba de coborâri tehnice – nemaivorbind de traseele ude.
Video
Concluzie
Judecat la pachet, Whistler Lite este o ofertă foarte bună, fiind semnificativ mai ieftină decât unii concurenți mai scumpi, care mizează în acest segment pe o transmisie cu 9 pinioane. Geometria nu te va da pe spate, însă dacă îți dorești o bicicletă solidă cu care să participi la competițiile de șes și să mai faci escapade la munte pe trasee mai lungi, aceasta este una dintre cele mai bune alternative pe care le poți găsi în momentul de față (excluzându-i pe producătorii autohtoni).
Date relevante
Greutate totală: 13.96 kg
Greutate cadru: 2.080 grame
Greutate roți*: 5.303 grame
Greutate furcă: 2.465 grame
Lățime ghidon: 700 mm
lungime pipă: 90mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 832 grame + 88 grame
Rigiditate headtube: 115.2 Nm/grad
STW**: 55.3
*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia
La deal: 7/10
La vale: 7/10
Galerie foto:
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Salut,
Vroiam sa te întreb ce înălțime ai si pe ce marime de cadru ai mers ?
Eu am 1,82 cm si sunt curios pentru o pozitie mai relaxata ( inata) ce marime ai recomanda ?
Mulțumesc,
Laurentiu
Am mers pe un cadru M și am 1.73m. Dacă vrei o poziție mai relaxată pe această bicicletă va trebui să pui o pipă și mai scurtă decât cea existentă, însă ține cont că o să-ți afecteze poziția pe urcările dificile.
Am cumparat marimea L si mi se pare ok ca si pozitie si intentionex sa ii schimb pipa cu una de 40 mm.
Referitor la transmisie e de preferat sa ii schimb foaia de 26 cu una de 22 sau pinioanele din 11-36 la 11-42 . In ambele cazuri raportul va fi 0.61.
Multumesc
Este posibil ca la pinionul de 42 să nu aibă schimbătorul suficientă capacitate, trebuie să verifici. Altfel, varianta mai simplă și mai ieftină este cu foaia. Vezi să pice pe găuri, adică să aibă același BCD (așa se numește).
Intre acest model si Devron Riddle M3.9 , daca ar avea preturi similare, ce ai prefera?
Se pot monta si 3 foi, sau este necesar schimbarea lantului + schimbator pinioane si foi?
Salut, aici depinde de gusturi. As spune ca Focus are un cadru cu o geometrie orientata cumva mai spre distractie, pe cand Devron-ul este mai stabil. Se pot monta 3 foi, dar n-are sens sa faci asta, rapoartele sunt suficiente.
Multumesc, dar in general allround (putin munte si putin oras si putin parc/offroad) sunt tot pe acolo? sau e una considerabil mai ok?
As fi tentat sa cred ca Devron Riddle pare mai echilibrat pentru tot, dar Focus are dotari mai bunicele un pic, tu cum zici?