Modelul Whistler, reprezintă pentru Focus ceea ce reprezintă Logan-ul pentru Renault, practic fiind cea mai populară bicicletă entry-level a nemților. Chiar și în România, în urmă cu 10 ani, când testam primul Whistler, bicicleta era extrem de răspândită și înregistra cifre de vânzări semnificative. Secretul a constat mereu în oferirea unui raport echipare/preț bun, dar cum prețurile s-au mai precipitat în ultimii ani (Whistler-ul testat în urmă cu un deceniu costa puțin peste 2.000 de lei, cu o echipare ceva mai slabă decât cel de față), au apărut desigur alți pretendenți la titlu. Cum în prezent trăim vremuri de răstriște, cu prețuri care explodează, uitându-mă la costul de achiziție al acestui Whistler în versiunea 3.8, aș putea spune că cei de la Focus au revenit la normal, iar această bicicletă este din nou atractivă din punct de vedere al raportului menționat. Nu este cea mai ieftină din segmentul din care face parte, nici pe departe, dar nici Focus nu este un brand mediocru. Concurează însă cu succes cu majoritatea mărcilor cu pretenții.
Pentru cine este această bicicletă?
Pe scurt, pentru oricine vrea o bicicletă pentru poteci lejere și medii și nu-l interesează prea mult de tehnologia cadrului. Asta deoarece Whistler nu vine cu vreo inovație sau cu ceva neapărat modern, exceptând poate cablurile trase prin interiorul cadrului, căci altfel are un headtube conic, un BB normal, o prindere IS pentru etrierul de frână și o cheiță QR9 pentru roata de spate. Geometria este de asemenea cât se poate de clasică, cu un headtube amplasat la 70 de grade (așadar nu-iplac prea mult coborârile abrupte), un reach relativ mic de 405mm dar care te poziționează mai drept și mai comod pe bicicletă și un chainstay de 447mm, relativ lung, setat pentru stabilitate.
Ghidonul are o lățime suficientă de 740mm, iar pipa de 90mm – fiind mai lungă, vei putea pune mai multă presiune pe roata de față la urcări. Roțile de 29 de inch sunt standard pentru dimensiunile M, L și XL, iar dimensiunile XS și S sunt livrate doar cu roți de 27.5 inch. Secretul lui Whistler constă însă în echiparea bogată, ceea ce face ca această bicicletă să fie mai durabilă, atât la nivel de transmisie cât și la nivel de furcă. Iar greutatea este decentă pentru segment: 14.34 kg în dimensiunea L. Astfel, te poți descurca cu ea și pe un traseu de maraton, nu foarte dificil și dată fiind transmisia 2×10, poți parcurge trasee montane mai lungi în regim recreațional.
Ce echipare are?
Una chiar decentă pentru preț. Dacă luăm în calcul transmisia 2×10 din care face parte chiar un schimbător de pinioane Shimano XT (din generație trecută), lucrurile par a fi minunate. Un schimbător Shimano Deore M6000 lucrează impecabil pentru a schimba foile, iar shiftere-le care provin tot din gama Deore sunt binevenite. Angrenajul provine din gama MT500 de la Shimano, are brațe sculptate pe interior pentru o greutate mai mică și sunt este dotat cu două foi, una de 26 și alta de 36 de dinți, care lucrează armonios cu pinioanele în formatul 11-36. Cei care simt nevoia să urce pante mai aburpte cu mai puțin efort, pot face upgrade către o casetă cu pinionul mare de 42 de dinți, căci schimbătorul o permite.
Un alt mare plus merge către furcă, iar Suntour XCR se descurcă mulțumitor pe traseele amintite în introducere. Are reglaj pentru duritatea arcului, poate fi blocată și mai mult decât atât, are și un reglaj de rebound (viteza de revenire), ceea ce oferă majoritatea opțiunilor de reglaje regăsite pe furcile mai scumpe, pe una mult mai convenabilă din punct de vedere financiar.
Frânele Shimano MT200 nu-s nici pe departe cele mai grozave stoppere, dar sunt frânele care echipează majoritatea bicicletelor entry-level din ultimii ani. Sunt foarte răspândite și chiar dacă nu oferă o modulație prea bună sau se încing repede, sunt mai performante decât alternativele de la Tektro sau alte frâne mecanice pe disc. O altă problemă este reprezentată de discul mic de pe față, de 160mm, care ne oferă un indiciu clar despre cât de mult se fac economii când vine vorba de echiparea bicicletei.
Și să nu neglijăm nici roțile: 29 de inch, butuci Shimano TX505 (entry-level cu atenție mare la revizii căci prind joc rapid), jante duble din aluminiu și cireașa de pe tort, anvelopele Schwalbe Smart Sam cu pereți bej, similare celor din anii 90. Acest mic detaliu îi conferă lui Whistler un aer vintage și completează în mod fericit gama de culori. Iar în versiunea neagră a cadrului, constrastul este și mai fain.
Așadar, în concluzie?
Focus Whistler 3.8 a rămas aceeași bicicletă populară pentru plimbări recraționale, ieșiri la munte sau maratoane scurte, judecând cel puțin prin prisma echipării acestei versiuni. Se descurcă să te poarte în pas agale oriunde ai nevoie, fără să aibă pretenții de mare coborâtor sau cățărător. Prețul este de asemenea atractiv pentru anul de grație 2021, uitându-ne și la alte modele din jur, mai ales că echiparea a reușit să-mi lase o impresie cât se poate de pozitivă.
Plus: echipare bună pentru preț, transmisie performantă, furcă cu prestații bune
Minus: frâne nu chiar grozave, disc mic de 160mm pe față, cadru fără tehnologii noi – dar solid
Preț: 3.799 Lei
Importator: Sprint Bike
Review video:
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…