Focus Whistler 2011

Focus Pocus! Cuvântul magic este se pare, suficient pentru a-l transforma pe Whistler într-o ofertă cât se poate de tentantă, model plasat exact la granița dintre entry spre mid level a bicicletelor de munte. Însă prețul acestui model este mai bun și mult mai competitiv decât cel al unor rivali importanți.

Dacă pentru aproximativ 2.100 de lei unele modele de biciclete sunt oferite cu frâne de tip V-Brake, noul Focus Whistler 2011 este echipat cu frâne pe disc hidraulice! De asemenea este echipat cu noile schimbătoare Alivio 2011 și cu o casetă de 9 pinioane. Cum se descurcă noul Focus Whistler pe traseu și în ce măsură poate fi utilizat și la munte vom lămuri în acest test.

Cadrul

Față de modelul anului anterior, cadrul a rămas neschimbat. Este același cadru pe care-l putem întâlni și pe modelul Focus Black Hills sau pe brand-ul geamăn Univega. Este bine lucrat, sudurile se prezintă în ordine fără scăpări anoste din punct de vedere al aspectului.

Unghiul headtube-ului de 71 de grade îți asigură stabilitate pe traseu, iar bicicleta rămâne bine controlabilă. Poziția pe bicicletă este bună, ușor aplecată spre față și comodă. Cablurile sunt trase pe sub țeava superioară a cadrului pentru a nu te incomoda la urcare sau la coborâre, iar cămășile pentru schimbătoarele de foi și pinioane sunt roșii, reușind astfel să completeze excelent această bicicletă din punct de vedere vizual.

Aspectul cadrului este o chestiune de gust, dar faptul că nu există o aglomerație de stickere îi conferă un aspect curat. Iar nuanțele de alb, roșu și negru se potrivesc perfect. Este dotat cu două prinderi pentru bidon dar și cu prindere pentru portbagaj pentru cei care vor să și transporte unele obiecte pe bicicletă.

Prinderile pentru V-Brake de pe basculă sunt relativ inestetice și considerăm că cei de la Focus ar fi putut renunța la ele, oferind astfel un aspect și mai curat bicicletei. Totuși nu sunt atât de importante, iar cel mai probabil un ochi neavizat nici măcar nu le va observa.

Un mic dezavantaj al coloristicii cu albul predominant este faptul că se poate murdări destul de repede. De asemenea, după ce o achiziționezi, roagă dealerul să-ți monteze pe partea inferioară a basculei o protecție pentru lanț. De ce? Pentru că la fiecare denivelare mai serioasă, lanțul atinge pe acea secțiune a cadrului iar în timp vopseaua poate să sară.

Echipare

Echiparea lui Focus Whistler 2011 este bună raportată la costul bicicletei. Însă ratingurile noastre nu iau în calcul prețul final al bicicletei, așadar vom discuta în parte despre cele mai importante componente ale bicicletei.

Furca este prima pe listă, deoarece este veriga slabă a bicicletei. Suntour XCT V3 cu o cursă de 100 de mm funcționează doar pe arcuri și beneficiază de un singur reglaj: preload-ul. Cu ajutorul acestuia ar trebui să setezi tensiunea aplicată arcurilor, în funcție de grautatea ta. Funcționalitatea preload-ului însă nu impresionează, iar amortizarea se face la un nivel entry-level. În plus, adaugă și multe sute de grame în plus bicicletei, aceasta cântărind nu mai puțin de 2,5 kg. Față de modelul XCT V2, se face remarcată o ușoară creștere a sensibilității la amortizarea denivelărilor mai mari, dar raportată la zilele noastre rămâne în continuare în urmă la capitolul performanțe. Bătaia care se simte în ghidon la revenire este de asemenea supărătoare.

Anvelopele Continental Trafic oferă o viteză de rulare foarte bună și se descurcă bine și pe potecile de pădure, pe pământ. Aderența în viraje strânse sau pe umed nu este cea mai bună, însă compensează prin capacitatea lor de a rula în deplină liniște. Datorită crampoanelor foarte apropiate aflate pe carcasa anvelopei, se întâmplă ca uneori pe șosea să prindă pietre de mici dimensiuni (ca într-o gheară) ca apoi să ți le arunce sub țeava inferioară a cadrului. Tracțiunea acestora este bună și beneficiază de o capacitate de curățare de asemenea foarte bună.

Frânele sunt acceptabile cu condiția să le acționezi cu toate cele trei degete ale mâinii. Fiind un model entry-level al celor de la Tektro, nu putem avea așteptări de clasă medie însă reușesc să compenseze datorită discului de 180 de mm pentru partea frontală, oferind astfel o putere de frânare suficientă, indiferent dacă le utilizezi pe șosea sau în pădure. Modulația este acceptabilă, dar forța maximă de frânare este obținută prea repede, până în prima jumătate a cursei manetei. În partea posterioară este montat un disc de 160 de mm.

La capitolul roți, acestea se prezintă în regulă. Jantele Alex Rims X 2100 sunt rezistente și arată bine iar butucii oferă plimbări line.

Schimbătoarele Shimano Alivio 2011 își fac treaba bine, ba chiar mai mulțumitor raportate la modelul anului anterior. Se vede că cei de la Shimano au făcut progrese în ceea ce privește calitatea și funcționalitatea acestora. Cuvinte de laudă și pentru manetele schimbătoarelor, tot Shimano Alivio 2011, echipate cu funcția 2 way release atât pentru foi cât și pentru pinioane. 2 Way Release este o funcție întâlnită până nu de mult în gamele mid level și high end de la Shimano și prespune acționarea manetei pentru treptele superioare atât din față cât și din spate. Diferențierea se face la cum acționezi respectiva manetă. Fie o acționezi din față, fie din spate.

Astfel, schimbătoarele lui Focus sunt suficient de rapide, dar în continuare ușor brutale și zgomotoase. Tot la capitolul transmisie trebuie să amintim faptul că angrenajul Suntour XCR are foile detașabile. Prin urmare vei putea scoate foaia mare dacă nu o utilizezi. Pentru un aspect mai plăcut al bicicletei îți recomandăm să demontezi și protecția de plastic a angrenajului.

Confortul oferit de componentele lui Whistler este bun. Șaua nu devine stânjenitoare nici după mai multe ore de pedalat. Singura remarcă aș putea s-o fac la nivelul manșoanelor. După aproximativ 4-5 ore de pedalat, deși purtam mănuși, am început să le simt accentuat în podul palmei. Nu este o mare dramă, deoarece le poți înlocui fără probleme cu unele mai ergonomice, mai late.

Concluzie

Focus Whistler vine cu o echipare decentă. Deși multe componente provin din game entry-level, acestea își fac treaba mulțumitor. Greutatea bicicletei este într-adevăr cam mare, cele 14.5 kg făcându-și simțită prezența în special pe urcări. Dar pentru potecile de pădure și chiar pentru utilizarea în oraș, această bicicletă îți oferă mai multe avantaje decât dezvavantaje, iar în final, aceasta este cea mai importantă caracteristică a unei biciclete.

Dacă o achiziționezi, ia în calcul upgrade-ul furcii. Chiar și așa, vei reuși să menții prețul lui Whister sub cel al unor concurenți importanți din piață!

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Salutare !! Am si eu o bicicleta exact ca cea de mai sus cumparata de noua din magazin in 2012 . Am toate actele . Stie cineva cat este valabila garantia??

  • @ Taoo , asta se intampla daca nu respecti regula Nr.1 a biciclistului roman : "nu-ti lasa biticlu nesupravegheat, chiar si incuiat".

    A mea rezista eroic, fara nici o problema de 2 ani, chiar alaltaieri am fost la Liman Bike Race, una din cele mai spectaculoase curse de XC din tara.

  • Gabriel: Ce am explicat eu nu are treaba cu discul de frana. Zgomotul vine din zona distantierelor de la ghidon si s-a redus odata cu schimbarea ghidonului ( am pus unul mai lung) si nu mai face asa tare cum facea inainte, dar totusi mai persista putin. Cineva mi-a zis ca o sa dispara de tot daca schimb pipa pentru ghidon cu una mai calitativa .

  • @ edd_lg, m-am gandit si la varianta ca distantierele ar fi devina. O sa incerc sa mai slabesc si sa nu strang asa tare, sa vad ce se intampla.
    Merci de hint.

  • Am achizitionat de curand aceasta bicicleta si are un defect, va rog sa imi spune-ti daca mai are cineva problema asta; cand tin amble maini pe ghidon si vreau sa prind viteza , ma ridic pe, pedale si trag de ghidon de partea stanga s-au dreapta , se aude un 'scartait' de undeva din fata si nu pot sa imi dau seama de unde, si acel 'scartait' mai apare spre ex. cand car bicicleta in casa pe scara blocului si o lovesc cu roata din fata de zid dar nu foarte tare, se aude dinou.
    Am incercat sa strang surubul care tine furca si cele de la pipa mai tare, dar 'scartaitul' dispare pentru un timp, iar dupa ce merg cateva ore cu ea, reapare.
    Multumesc.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

3 zile in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

7 zile in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

o săptămână in urma