Cross Euphoria G27 27.5 (2013)

Iată că bulgarii de la Cross nu au stat prea mult pe gânduri și au încropit relativ repede un model care să concureze în clasa bicicletelor cu roți de 27.5 inch. Mai mult decât atât, au lansat acest model acolo unde contează cel mai mult pe piața est europeană și anume în clasa entry-level. Despre cât de reușit este acest model, vom vorbi în articolul de față, dar mai întâi, voi enumera câteva din avantajele utilizării unei biciclete cu roți de 27.5 inch.

Standardul 27.5 sau 650B nu este un concept nou, dar a fost revitalizat de curând de către producători pentru a aduce un suflu nou în industrie și implicit, noi opțiuni. Iar asta se întâmplă la nici 5 ani de când a fost mediatizată pentru prima dată roata de 29 de inch. Dimensiunea de 27.5 reușește să combine cu succes calitățile roții de 26 de inch (agilitatea) și a celei de 29 de inch (stabilitatea). Un pachet complet care ar trebui să mulțumească ambele tabere, dar doar atât timp cât treaba este făcută fără cursur. În rândurile ce urmează vom vedea împreună cum au fost aplicate aceste caracteristici în cazul lui Cross Euphoria G27.

Cadru/Pe traseu

Aspectul solid este cel care sare imediat în evidență. Iar apoi, graficele cadrului îl completează într-un pachet vizual plăcut ochiului. Dar solid în cazul lui Cross înseamnă din păcate și greu, bicicleta apropiindu-se amenințător de granița celor 16 kg. Greutatea cadrului însă se încadrează în limite acceptabile, chiar și comparat cu o bicicletă 26er: 2.14 kg. Asta înseamnă, că undeva pe la componente, cei de la Cross au făcut unele compromisuri pentru a scoate acest produs cu un raport echipare/preț cât mai bun. Iar la cele 2.999 de lei la care este oferită bicicleta, nu este de mirare că au fost instalate și unele componente mai grele, poate entry-level.

Cu un unghi al headtube-ului de 70.5 grade, bicicleta este agilă și simți asta în special pe viraje sau la vale. Coborârile sunt de fapt o plăcere, deoarece bicicleta este foarte stabilă în principal datorită roților mai mari dar și datorită anvelopelor foarte groase. Să nu uităm însă nici de ghidonul cu o lățime generoasă de 690 de mm, dar cu un backsweep ușor neinspirat.

În viraje, headtube-ul conic solid construit, în formă de clepsidră, ar trebui să ajute de asemenea la o torsionare mai mică a cadrului. Iar datele pe care le-am măsurat în laborator, relevă o rigiditate de 101 Nm/grad și un indice STW de 48 Nm/grad/kg. Nimic impresionant deci la acest capitol, dar suficient încât să ofere o stabilitate acceptabilă în viraje, mai mare decât cea a unor cadre entry-level din aceeași categorie de preț.

Pe urcări nu pot să spun că bicicleta ar fi rapidă, deoarece este ținută în urmă de greutatea relativ mare. Poziția este însă bună și cu puțin antrenament poți ajunge și pe culmi mai înalte. Dar sincer să fiu, mi-aș fi dorit ca această bicicletă să cântărească cu minim 1 kg mai puțin, evident raportând greutatea la clasa din care face parte.

Țeava inferioară a cadrului este solid construită, cu o formă trapeziodală, iar același lucru se poate spune și despre țevile triunghiului aposterior al cadrului. Cu o mică mențiune legată de chainstay (țeava inferioară a triunghiului posterior), care este destul de proeminentă și pe care riști s-o atingi din când în când cu călcâiul încălțămintei. Chiar dacă nu este foarte deranjant, vei vedea că în timp, vopseaua va dispărea de pe cadru din acea zonă. Urechile sunt de mici dimensiuni, iar cadrul nu permite prinderea unui protbagaj, ceea ce ne comunică faptul că nu a fost gândit pentru drumuri lungi sau trasee recreaționale ci mai degrabă pentru treburi serioase, precum competițiile sau turele lungi pe munte.

Cadrul este o bază solidă, cu o rigiditate nu foarte impresionantă, dar cu o greutate acceptabilă și cu finisaje bune. O bicicletă care se așează bine la drum întins și care rulează lin. Poziția este comodă, dar nu poate fi numită sportivă deoarece ghidonul este plasat destul de sus. Acest inconvenient poate fi schimbat prin înlocuirea pipei cu una ce oferă un rise mai mic, evenutal chiar un rise zero. Bicicletele de XC Racing cu roți de 27.5 inch pe care am pedalat anul acesta, aveau o pipă cu un rise negativ, iar poziția era genială.

Echipare

Aș dori să încep cu roțile, cu butuci Shimano și jante CRX6, deoarece se numără printre cele mai grele componente ale bicicletei și influențează negativ reprizele de accelerație. Acestea pun pe cântar valoarea impresionantă de 5.36 kg, dar nici nu ar trebui să ne mire, deoarece doar o anvelopă cântărește 805 grame. Și nu orice anvelopă, ci una în formatul 27.5 x 2.4. De ce ai folosi anvelope atât de late pentru bicicletă de Cross Country? Greu de înțeles, dar și destul de greu de demontat de pe jantă anvelopele Continental X-King cu talon din sârmă. Altfel, aderența este bună în viraje și pe urcări, însă pe multe dintre porțiunile pe care am rulat și nu erau foarte rigidite, aceste anvelope nu au oferit o viteză prea mare de rulare. X-King cu o lățime de 2.4 este o anvelopă rapidă, dar în versiunea SuperSonic, în cazul căreia mixul de gumă este cu totul altul.

Furca Suntor XCR 27.5 funcționează cu arc și este un model inspirat ales pentru acest Cross, deoarece oferă performanțe notabil mai bune decât XCM-urile întâlnite de obicei în această clasă de preț. Funcționează ceva mai lin, iar diferența se poate observa și vizual, la culoarea ceva mai închisă a brațelor superioare. Cântărește 2.22 kg și vine dotată doar cu opțiunea de Lock-Out. În plus, gâtul furcii este și el conic, iar asta înseamnă că poți profita din plin de experiența oferită de headtube-ul cadrului.

Sistemul de transmisie 3×9 este compus și dintr-un schimbător Shimano Deore, care atenție, nu beneficiază de tehnologia Shadow ci este cât se poate de proeminent, depășind gabaritul bicicletei. Schimbă cu o mică întârziere și devinde zgomotos atunci când intri pe teren denivelat. Apoi, lista poate continua cu un set de manete de schimbător Alivio, cu un schimbător de foi și cu un angrenaj din aceeași gamă.

Nu în ultimul rând, trebuie să precizez frânele destul de capabile, cu o modulație decentă, de la Shimano, modelul entry-level M395.

Concluzie

Dacă aș fi întrebat de către o persoană ce să aleagă între un 26er și un 29er entry-level, echipat decent și cu un preț acceptabil, i-aș recomanda fără ezitare o tură cu noul Euphoria G27. Cu toate că nu crează euforie la pedalat, bicicleta este relativ agilă și se numără printre cele mai solide pe care am pedalat anul acesta. Pe scurt, un model reușit, dar cu mici inconveniente la nivelul roților și al sistemului de transmisie.

Aria de utilizare pornește de la pădurile din jurul orașului și se termină undeva pe traseele montane, de preferat cu coborâri mai puțin dificile datorită furcii modeste și cu urcări cât mai scurte datorită greutății. Acesta este și motivul pentru care pierde puncte la final.

Date relevante

Greutate totală: 15.81 kg (cu pedale, din care pedalele 414 grame)
Greutate cadru: 2.142 grame
Greutate roți*: 5.361 grame
Greutate furcă: 2.223 grame
Lățime ghidon: 690 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.219 grame
Rigiditate headtube: 101 Nm/grad
STW**: 48.1

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • " De ce ai folosi anvelope atât de late pentru bicicletă de Cross Country? " - pentru confort, aderenta si ca arata bine.

    Oricum , X-King de 2.4" au mai putin de 2.3"

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma