Cross Big Foot 29er (2013)

Se presupune că adevăratul BigFoot este o creatură cu înfățișare de maimuță, de dimensiuni mari, care trăiește prin păduri și care pare a fi rezultatul unui experiment extraterestru. Dar cum nimeni nu i-a dovedit vreodată existența, prefer să păstrez legenda în gând și să vă explic cum se descurcă varinta cu două roți și pedale a acestuia.

Faceți cunoștiință cu Cross Big Foot 29er, versiunea 2013, pe care personal îl urmăresc de anul trecut, însă nu a fost disponibil pentru test datorită faptului că s-a epuizat rapid. Anul acesta, am planificat totul din timp, astfel încât să pot petrece un weekend în pădure și pentru a afla ce-l face atât de special.

Pe scurt, este vorba de echiparea raportată la preț: onestă și de mare angajament față de cei care au așteptări de la o bicicletă 29er din segmentul entry-level. Reușește Big Foot să fie oare suficient de distractiv cu echiparea standard? Și vom rămâne cu zâmbetul pe buze după ce achităm cei 2.700 de lei pentru a intra în posesia lui? Lămurim în testul de față.

Cadru/Pe traseu

În cazul lui Big Foot se pare că cei bulgarii de la Cross chiar și-au dat strădania de a crea un hardtail ușor. Desigur, nu la fel de ușor ca un RAM HT Two 26er, dar mai ușor totuși ca un Univega HT 510. Un cadru de 29er, mai ușor ca un 26er, în acest segment de preț, spun eu că este de apreciat. 2.1 kg ne arăta cântarul în momentul în care l-am agățat pe Big Foot și am rămas la fel de încântați la măsurarea rigidității cadrului: 114.6 Nm/grad, cu un STW (Stiffness-to-weight) de 54 Nm/grad/kg. Această valoare îl plasează undeva în jumătatea superioară a celor mai rigide cadre entry-level pe care le-am testat până în prezent. Pe scurt, aceste cifre ne indică ce forța este necesară pentru a torsiona headtube-ului cadrului cu 1 grad. Printre altele, cu cât un cadru este mai rigid, cu atât va oferi control mai bun în viraje strânse și va contribui la realizarea unui transfer mai eficient de putere către roți.

În viața reală, adică pe traseu, Big Foot este dezavantajat de câteva date tehnice și de unele componente. Spre exemplu, lungimea chainstay-ului este de 450 de mm, contribuind la o stabilitate mai mare dar știrbind puțin din agilitate. Aceasta este compensată totuși printr-un unghi al headtube-ului de 71.5 grade, cu cel puțin 0.5 grade (1 grad în medie) mai mare decât în cazul altor biciclete 29er. Apoi este vorba de unghiul seat tube-ului, foarte mare, de 73.75 grade, ceea ce face din Big Foot un cățărător acceptabil. Practic, pe urcușuri, poziția ta pe șa este bună, însă greutatea totală a bicicletei nu ajută foarte mult.

Analizând felul în care este lucrat cadrul, cu țevi frumos hidroformate, vopseaua, sudurile, deci finisajele, nu pot spune decât că bulgarii și-au făcut temele ca la carte. Puține reproșuri la acest capitol, singurul aspect ce poate fi pus la îndoială fiind înfățișarea bicicletei și nuanțele de culori alese. Dar asta este o temă pe care tu trebuie s-o rezolvi.

Nu în ultimul rând, trebuie să menționez că din primul moment am inversat pipa pentru a pune presiune mai mare pe roata din față, poziția stock a ghidonului fiind foarte ridicată. De asemenea, mai poți muta cele trei distanțiere, poziționând astfel pipa și mai jos, aproape de cuvete. Nu doar că schimbă poziția pe bicicletă, dar oferă mai mult control. Iar că tot am adus vorba de control, bicicleta s-a descurcat bine pe potecile de pădure înguste, cu multe viraje, rădăcini și pasaje abrupte. Ghidonul are o lățime rezonabilă de 620 mm, dar întotdeauna se poate și mai bine la acest capitol.

Echipare

Big Foot este decent echipat pentru ture prin păduri, însă pe trasee de munte mai dificile câteva componente nu sunt dintre cele mai potrivite. Furca provine de la Suntour, modelul XCM 29 și așa cum era de așteptat prestațiile sunt modeste, iar greutatea terbil de mare: aproximativ 2.8 kg. Arcul este relativ tare și pentru o persoană de 70 de kg, aceasta nu oferă minimul de performanțe la care mă așteptam, iar printre altele, nu se comprimă atât cât ar fi necesar la anumite denivelări. Colegul meu, care cântărește cu 15 kg mai mult, se pare că a fost mai potrivit pentru setarea stock a furcii. Și da, am încercat să setez preload-ul, dar cum ne-au obișnuit deja producătorii de furci entry-level, la acționarea acestuia nu se întâmplă mare lucru.

Sistemul de transmisie 3 x 9 este alcătuit din două schimbătoare Shimano Alivio, conectate la un set de manete din aceeași serie cu funcția 2 Way Release, un angrenaj Shimano Alivio M430 cu brațe sculptate pentru o greutate ceva mai redusă și o casetă cu 9 pinioane Shimano HG30. Pe hârtie totul sună bine, mai ales că apreciez omogenitatea acestuia cu componente din aceeași gamă, dar pe traseu arcul schimbătorului de pinioane, care s-a dovedit a fi mai moale, a dus la unele schimbări imprecise. Mai mult, la trecerea peste denivelări proeminente, lanțul lovește bascula și produce sunete deranjante. Aș descrie sistemul de transmisie ca fiind mulțumitor de eficient, însă cam zgomotos.

Frânele provin de la Tektro, eternul model hidraulic Draco, în versiunea 2, care vine cu un disc de 180 de mm pentru roata din față și cu unul de 160 de mm pentru roata din spate. Cu prestații medii. La nivelul roților, avem un set de anvelope Continental Race King, în dimensiunea 29 x 2.2, cu viteză foarte bună de rulare, cu un balonaj mare care absoarbe din denivelări și cu aderență sporită în viraje, pe uscat, în ciuda crampoanelor de mici dimensiuni. Alăuturi de butucii Joytech și jantele realizate în regie proprie, roțile cântăresc nu mai puțin de 5.2 kg. Grele!

În ceea ce privește confortul pe bicicletă, șaua Q-Bik de la Selle Italia este o variantă mai mult decât decentă. Manșoanele în schimb sunt destul de dure.

Concluzie

Cross Big Foot 29er este o apariție în sine datorită masivității sale, masivitate ce se resimte și pe traseu. Există și o urmă de agilitate când vine vorba de această bicicletă, ceea ce reprezintă o veste bună. Rămâne o bicicletă potrivită pentru trasee de pădure dar și pentru cele de munte, cu condiția să fie mai lejere, iar tu ma blând cu ea. Roțile de 29 de inch nu oferă doar un confort crescut, ci au capacitatea de a trece mai ușor peste obstacole. Iar asta îți dă un plus de încredere.

Mai trebuie spus că Big Foot vine echipat cu unele componente cu adevărat grele. Gândindu-mă din nou la greutatea mică a cadrului, nu pot să nu îmi exprim părerea pozitivă în ceea ce privește capacitatea de upgrade a acestei biciclete.

Evident, în acest buget există și câteva inconveniente, dar per total, Big Foot este un competitor de luat în seamă în segmentul din care face parte. Privit strict prin prisma raportului echipare/preț, chiar unul dintre cei mai buni.

Date relevante

Greutate totală: 15.32 kg (cu pedale, din care pedalele 412 grame)
Greutate cadru: 2.101 grame
Greutate roți*: 5.523 grame
Greutate furcă: 2.782 grame
Lățime ghidon: 620 mm
Greutate angrenaj (+Bottom Bracket): 1.332 grame
Rigiditate headtube: 114.6 Nm/grad
STW**: 54

*Greutatea roților cu anvelopă, pinioane, disc și quick release
**SWT (Stiffness to weight): raportul între rigiditatea cadrului și greutatea acestuia

Galerie foto:

Video:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • @Serban . Rotile MAVIC 29" Crossmax SLR 2013 au 1.620g (fara quick release).

    Greutatile date de Freerider sunt reale pentru gama asta de pret .
    Gandeste-te ca vorbim de roti complete : janta, spite, butuc, disc de frana, camera, anvelopa, pinioane.

  • am un cross grip de 29 si este foarte bun la ture de placere prin paduri si la drum lung mai putin la urcari sau la drumuri cu foarte multe viraje stabil in coborire la aproape 60 de km pe ora cu sosea uscata pe umed nu va sfatui sa folositi rapid rob nu stiu cu alte cauciucuri cum merge in mare eu sunt multumit de ce poate

  • @dabbolba: tu auzi ce vorbesti? :) Sincer! Un set de roti de top Mavic CrossMax SLR cantaresc 1.5 kg fara disc, fara camera, fara anvelopa si fara pinioane. Si tu vorbesti de 2.5 kg? :)) Eu sunt de parere ca in general e mai bine sa te abtii daca nu stii despre ce vorbesti. Cred ca cel mai bine le cantaresti pe ale tale si vei obtine un raspuns ferm.

  • Exact atât au. Roata de fața cântărește 2.44 kg, iar cea de spate 3.08 kg. Doar o anvelopă are 760 de grame (deci 1.520 grame împreună). Nu cred că are niciun sens să justific aceste date, nu pot decât să-ți recomand să le pui pe cântar și să te convingi.

  • cum sa aiba rotile 5.2 kg?:O nici cu tot cu gume pinioane si discuri nu ar cantari atat. Eventual 2.5kg. Si sa fiu carcotas pana la capat, alături, nu alauturi:))

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

7 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

2 săptămâni in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma