Nu e o noutate că lumea a fost mai reținută în anul 2016 în ceea ce privește achiziționarea unei biciclete. La nivel mondial, exceptând piața bicicletelor electrice (ebike), s-a înregistrat o scădere a numărului de biciclete vândute precum și a încasărilor din comerțul aferent. Au existat mai multe speculații pentru a justifica numerele stagnante sau cele aflate în scădere iar o parte a opiniilor exprimate în acest sens au dat vina pe afluxul de noutăți tehnice disponibile pe piață. Dacă mai demult singura problemă pe care ți-o puteai pune ca mountain biker dornic de o nouă achiziție era dacă optezi pentru un hardtail sau pentru un full suspension, acum trebuie sa decizi între e-bike, fat ebike, 29, 27.5, 27.5 + , 1×11, 2×10 sau 1×12 și lista poate continua la nesfârșit, ați prins voi ideea. În favoarea acestui trend vine acum un nou standard care încetișor și modest încearcă să-și facă loc pe piață încă de prin 2013-2014. E vorba de ghidoanele cu un diametru de 35 mm, un fel de “fat bars” dacă vreți.
În materie de ghidoane până nu demult opțiunile utilizatorilor erau relativ simple, aceștia având la dispoziție mai multe lungimi însă un singur diametru, cel de 25,4 mm adică exact un inch. Ulterior a apărut standardul îngroșat cu un diametru de 31.8 mm care și-a făcut repede loc pe toate bicicletele de downhill și mai târziu și pe cele de cross country. Avantajul unui diametru mai mare este in principal faptul că pentru o cantitate mai mică de material folosit se obține o rigiditate similară cu cea a ghidoanelor de diametre mai mici. Implicit se poate produce asfel un ghidon la fel de rigid dar la o greutate mai mică sau un ghidon mai rigid la aceeași greutate, logic nu? Același raționament stă și în spatele unei noi augmentări a diametrului ghidoanelor, însă de data această saltul e ceva mic având în vedere cu un ghidon cu un diametru foarte mare ar fi dificil de fixat într-o pipă având în vedere pereții mult prea subțiri.
Cei de la mtb-news. de au testat două modele noi de ghidoane construite după standardul de 35 mm. E vorba de modelele Renthal Fatbar Lite și Ritchey WCS Trail. Dacă în cazul ghidonului Ritchey avantajele teoretice ale folosirii unui diametru mai gros nu se traduc în practică, ghidonul fiind doar cu 20 mm mai lat decât varianta de 31.8 mm dar și cu 20 de grame mai greu, ghidonul celor de la Renthal e cu 20 mm mai lat și cu doar 1 g mai greu decât varianta mai subțire. Un real avantaj? Poate doar în viziunea puriștilor.
În teren diametrul mai mare al ghidonului se traduce într-o rigiditate ridicată față de modelul cu diametrul de 31.8 mm, însă potrivit testerilor de la mtb-news.de acest lucru se datorează pipei și nu ghidonului. La test s-a utilizat o pipă Renthal Apex cu o prindere pentru ghidoane de 35mm care nu doar că e mai scurtă decât varianta normală ci și mai rigidă, aducând ghidonul mai aproape de gâtul furcii, fără o greutate suplimentară față de modelul standard.
Concluzia testerilor a fost că ghidoanele cu diametrul ridicat nu aduc beneficii pronunțate dar nici nu au aspecte negative. Pipa Apex însă a fost lăudată datorită rigidității crescute pe care o oferă la aceeași greutate cu varianta standard.
Concluzia noastră? Fără a fi testat ghidonul cu diametrul ridicat nu putem să ne pronunțăm vehement cu privire la noul standard. Cu toate astea aparent s-a mai adăugat la lista deja cuprinzătoare a potențialelor opțiuni disponibile încă o variantă care dincolo de a fi o noutate nu pare să aducă niciun beneficiu real utilizatorului. Pentru cei care contorizează fiecare gram și care doresc să scoată performanța maximă din bicicletă cu siguranță ghidonul cu diametrul de 35 mm va fi o opțiune de luat în vedere la următoarele achiziție.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…