Categorii: Ghidoane

Test – ghidon gravel Ritchey WCS VentureMax

Una dintre cele mai importante componente ale bicicletei este ghidonul, pentru simplu motiv că este a 2a piesă, după șa, care contează enorm la confort, mai ales pe distanțe lungi. Un ghidon corect, care ți se potrivește, poate face diferența dintre o excursie de vis și o tură de coșmar.

Ritchey WCS VentureMax face parte din prima categorie, este de vis, și voi explica de ce. Dar mai întâi, să vorbim puțin despre această formă neobișnuită pe care o are.

La prima vedere zici că-i un ghidon de cursieră. E adevărat că îl poți instala și pe cursieră, însă forma pe care o are te va încurca, e prea larg, lăbărțat. În realitate, Ritchey a gândit acestă formă, și seria VentureMax în special, pentru biciclete gravel și gravel biking. Forma asta, ciudată, oferă trei mari avantaje în timpul unei ture lungi sau scurte, pe gravel bike.

  • Evazare mare a drop-urilor – loc pentru bagaj, control, manevrabilitate
  • Curbura / șicana din drop – umple ergonomic palma când ții mâna în acea poziție
  • Ergonomie totală la încheietura mâini

Să le detaliem:

Prima caracteristică ce “șochează” practic, este cât de mare e „flare”-ul, evazarea dropurilor și cât de mult sunt „aruncate” spre exterior manetele. La ghidoanele de cursieră nu prea vezi așa. Acestea sunt înguste, iar dropul este vertical, pentru a imprima mâinilor și coatelor o poziție cât mai „aero”, mai apropiată de corpul tău.

La gravel în general, și la acest ghidon în special, nu este deloc așa. Evazarea mare oferă o pârghie mult mai bună a mâinilor asupra ghidonului, similar cu ghidoanele late la mtb, iar asta înseamnă control și manevrabilitate. Pur și simplu simți că ții un volan în mâini, asupra căruia ai control total. Beneficiu secundar este spațiul, chiar mare, pe care îl ai între dropuri, pentru a pune acolo un cobur de ghidon.

A doua specificație, și mai exotică, este „umflătura”, șicana din partea de jos a drop-urilor. Eu personal nu am mai văzut așa ceva. Iar rolul ei este cât se poate de clar. Atunci când ții mâna acolo, partea interioara a palmei tale este „umplută” cu îndoitura asta ciudată. Practic ghidonul atinge toate suprafețele palmei, așa cum o ții strânsă pe ghidon. Ce înseamnă asta? Înseamnă contact total al mâinii cu ghidonul, deci control perfect și, desigur, și mai multa ergonomie, care se traduce prin confort.

Însă cea de-a 3a caracteristică este cea care îmi place cel mai mult – ergonomia. Toate unghiurile ghidonului au fost studiate la milimetru, iar rezultatul este o ergonomie absolut totală, completă și sublimă asupra mâinii tale și, mai important, asupra încheieturilor mâinilor.

Ținând mâinile în dropurile acestui ghidon Ritchey WCS VentureMax, vei simți cum stai în cea mai naturală poziție posibilă. Coatele ușor împinse spre exterior permit încheieturilor mâinilor să stea în poziția lor normală, fără să fie torsionate sau curbate în vreo poziție nenaturală. Pur și simplu, așa cum ții palmele când mergi pe stradă relaxat, așa stau și pe acest ghidon, când ții mâna de jos, în dropuri. A fost o adevărată revelație!

Și revin asupra controlului și manevrabilității – forma asta a ghidonului, cu cele 6° ale terminației dropurilor, 4,6° pentru back sweep și enorma valoare de 24° pentru evazarea dropurilor, oferă acel control total și manevrabilitate despre care am vorbit. Efectiv, te simți una cu bicicleta când strângi în mâini acest ghidon, simțind că poți aborda orice teren, indiferent cât de tehnic.

Apoi, este și despre poziția pe care o imprimă corpului tău, iar asta vine de la valoarea mică a drop-ului, mai precis doar 102 mm. Coarnele ghidonului sunt foarte curbate, arată chiar urât în opinia mea. Asta imprimă o corpului o poziție compactă.

Ce m-a surprins, este cât de mică e diferența de poziție între când ții mâna de sus, pe ghidon, sau pe manșoane și când ești cu mâinile în dropuri. Înălțimea umerilor tăi, și a capului, se modifică foarte puțin. Cu alte cuvinte, stai la fel de confortabil cu mâinile în dropuri și la fel de mult timp, ca atunci când stai cu mâinile sus pe ghidon, poziția care știm că este cea mai confortabilă pe cursieră. În contrast cu statul în dropuri, care poate fi foarte nociv pentru spate dacă, la cursieră, ai un ghidon care nu ți se potrivește.

Concluzie test Ritchey WCS VentureMax

Ritchey WCS VentureMax este, nici mai mult, nici mai puțin decât excelent și ideal pentru ture scurte sau lungi de bikepacking și gravel. Nu-l vad instalat pe cursieră, ar fi în contradicție cu unghiurile agresive, de „race”, ale cadrului cursierei. Însă pe gravel bike este perfect, întrucât completează armonios geometria mai relaxată, mult mai apropiată de „touring” decât spre „racing” a unei biciclete gravel. În opinia mea Ritchey WCS VentureMax, cu al sau imens „drop flare” de 24 grade, este unul dintre cele mai utile upgrade-uri pe care îl poți face bicicletei tale gravel. Vine și cu avantajul ergonomiei și al manevrabilității îmbunătățite a bicicletei, dar oferă și spațiu generos între drop-uri, pentru coburul ce se instalează pe ghidon, specific bikepacking-ului.

Ritchey VentureMax este disponibil în trei variante: WCS carbon, WCS aluminiu (testat de noi) și Comp.

Specificații Ritchey WCS VentureMax (aluminiu)

  • Greutate masurata: 290 g (marime 40 cm)
  • Material: aluminiu triple-butted 7050
  • Ergonomie: bio-bend
  • Parte superioara: ergo-aero
  • Latimi disponibile: 38, 40, 42, 44, 46cm
  • Drop flare: 24°
  • Flare out: 6°
  • Back sweep: 4.6°
  • Drop: 102mm
  • Reach: 75mm
  • Compatibil cu Shimano EW-RS910 junction box
  • Importator: Bikefun
  Ritchey WCS VentureMax Carbon Ritchey WCS VentureMax Aluminiu Ritchey Comp VentureMax
Greutate 228 g 290 g (măsurat) 310 g
Pret 467 Lei 228 Lei
Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

3 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma