Categorii: AnvelopeRotiTeste

Continental GrandPrix 4000sII 28 mm (2016)

În ultima vreme, în ciclismul de șosea a apărut moda anvelopelor mai late. Vechile 23c au fost date uitării și aproape toate cursierele vin echipate cu 25c, chiar și cele aero de contratimp. Iar noile modele cu frână pe disc, mai polivalente, de multe ori vin echipate în serie cu anvelope 28c. Și chiar dacă nu vin echipate, multe cursiere de tipul endurance de la mari producători, chiar și variantele cu frână pe jantă, acceptă acum anvelope de 28.

Noutatea a venit în urma mai multor teste care au dovedit că o anvelopă mai lată și cu o presiune ceva mai scăzută oferă aceiași rezistență la rulare cu una mai îngustă și mai umflată, dar cu un confort net superior. Diferența cea mai mare este de la 23 la 25 mm, cele de 25 fiind mult mai eficiente. De la 28 mm încolo diferența dispare deoarece crește mult greutatea anvelopei, ceea ce anulează beneficiile. Deci practic anvelopele de 28 mm sunt limita până la care aceste constatări ar fi valabile.

În imaginile de mai sus se poate vedea diferența aproximativă între aceiași anvelopă de 23 și de 28 mm, se observă că diferența este considerabilă.

Continental GrandPrix 4000s în versiunea II este o anvelopă legendară, preferata multor cicliști rutieri. Greutatea ei redusă și aderența fantastică oferită de compusul Black Chilli Compound a celor de la Continental o fac să fie deosebit de performantă în toate condițiile, iar structura sa internă o fac să fie fantastic de rezistentă, penele fiind ceva foarte rar în primii 1500-2000 km de folosire.

Experiența mea generală cu 4000s de 23c este de poate peste 10.000 km și este foarte bună, este fără îndoială anvelopa mea preferată de șosea. Modelul de 28 mm, pe care am apucat să parcurg deja mai multe sute de km, corespunde așteptărilor, care nu au fost mici.

Am folosit diverse presiuni, de la 8 atm pentru ture pe asfalt impecabil până la 5.5 pentru ture combinate de asfalt cu drum de țară. La presiune mare, diferența față de o anvelopă de 23 mm nu este remarcabilă, cel puțin nu pentru o tură de relaxare. În schimb cu o presiune medie, de 6.5-7 atm, drumurile proaste, asfaltul cu gropi și denivelările se fac aproape uitate. Diferența de confort la rulare este imensă.

Aderența pe uscat și pe ud este la mare înălțime. Striațiile laterale deja tradiționale ale modelului au rolul de a elimina pelicula de apă și de a mări aderența în viraje și își fac treaba foarte bine și la acest model, Continetnal păstrându-le forma neschimbată de foarte multă vreme.

Partea interesantă este pe drum neasfaltat unde, exceptând bucățile cu noroi unde evident anvelopa pierde aderența, se poate rula pe uscat în condiții foarte bune. Aderența este suficientă dacă nu se abordează pante mari, amortizarea e bună chiar și pe drumuri relativ pietroase iar rezistența nu lasă de dorit. Am forțat nota destul de mult pe drumuri proaste și nu am avut pene sau, mai important, daune pe pereții laterali ai anvelopei.

În concluzie, recomand anvelopele Continental GrandPrix 4000sII 700x28c pentru orice cursieră de anduranță sau gravel sau ca anvelope de asfalt pentru ciclocros. Sunt perfecte și pentru ture combinate unde se părăsește asfaltul în condițiile în care drumul nu e foarte bolovănos și nu e ud. Dacă e ud sau condițiile de off-road sunt foarte dure e de preferat o anvelopă cramponată. Pentru cei ce doresc ture foarte sportive în pluton, cu viteze pe porțiuni lungi de peste 35-40 km/h, ar fi mai indicat totuși modelul 25c care are o greutate de 225 g față de 265 g în cazul celui 28c.

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Vezi comentarii

  • Salut, pe o janta cu latimea 19 mm(622x19c) pot pune un cauciuc de 25?Am momentan unul de 28 si ma gandeam sa pun ceva mai ingust si usor.
    Multumesc

    • Salut!

      Avem un articol despre acest subiect aici:
      http://www.freerider.ro/mag/despre-latimea-jantei-si-a-anvelopei-99410.html
      Acolo se găseşte şi un tabel cu standardul acceptat pentru combinaţii între diverse lăţimi de anvelope şi de jante. Conform tabelului, pentru anvelope de 25 sunt acceptate jante între 13 şi 17 mm, deci montarea pe 19 mm contravine standardului. Asta nu înseamnă că nu se poate face, doar că există posibilitatea ca ceva să nu meargă bine... Dacă chiar vrei şi ai un set de 25 mm poţi să încerci, s-ar putea ca unele anvelope să meargă, altele nu. Anvelopa de 28 mm în schimb este în regulă pe janta de 19 mm.

      • Citisem articolul, vazusem acel tabel, si cei de Schwalbe au un tabel care zice acelasi lucru, cum ca un cauciuc cu latimea de 25 de mm nu intra pe janta de 19mm. Ma ingrijoreaza si faptul ca un cauciuc mai ingust vrea o presiune mai mare, si s-ar putea ca janta mea sa nu fie de acord. Acum am niste Cst-uri de 28 mm, grele(vreo 700g/bucata) si care cer maxim 6,2 bari. De fapt nu cred ca vreau un cauciuc de 25 mm, doar ca Vittoria Rubino Pro, cauciucul pe care-l caut, nu mai e de gasit in varianta de 28mm,asa cum doresc, doar 23 si 25. De aceea am mari retineri in a achizitiona o anvelopa de 25mm. Bicla e o hibrida cu frane hidraulice.
        Multumesc pt raspuns.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma