În ultima vreme, în ciclismul de șosea a apărut moda anvelopelor mai late. Vechile 23c au fost date uitării și aproape toate cursierele vin echipate cu 25c, chiar și cele aero de contratimp. Iar noile modele cu frână pe disc, mai polivalente, de multe ori vin echipate în serie cu anvelope 28c. Și chiar dacă nu vin echipate, multe cursiere de tipul endurance de la mari producători, chiar și variantele cu frână pe jantă, acceptă acum anvelope de 28.
Noutatea a venit în urma mai multor teste care au dovedit că o anvelopă mai lată și cu o presiune ceva mai scăzută oferă aceiași rezistență la rulare cu una mai îngustă și mai umflată, dar cu un confort net superior. Diferența cea mai mare este de la 23 la 25 mm, cele de 25 fiind mult mai eficiente. De la 28 mm încolo diferența dispare deoarece crește mult greutatea anvelopei, ceea ce anulează beneficiile. Deci practic anvelopele de 28 mm sunt limita până la care aceste constatări ar fi valabile.
Continental GrandPrix 4000s în versiunea II este o anvelopă legendară, preferata multor cicliști rutieri. Greutatea ei redusă și aderența fantastică oferită de compusul Black Chilli Compound a celor de la Continental o fac să fie deosebit de performantă în toate condițiile, iar structura sa internă o fac să fie fantastic de rezistentă, penele fiind ceva foarte rar în primii 1500-2000 km de folosire.
Am folosit diverse presiuni, de la 8 atm pentru ture pe asfalt impecabil până la 5.5 pentru ture combinate de asfalt cu drum de țară. La presiune mare, diferența față de o anvelopă de 23 mm nu este remarcabilă, cel puțin nu pentru o tură de relaxare. În schimb cu o presiune medie, de 6.5-7 atm, drumurile proaste, asfaltul cu gropi și denivelările se fac aproape uitate. Diferența de confort la rulare este imensă.
Partea interesantă este pe drum neasfaltat unde, exceptând bucățile cu noroi unde evident anvelopa pierde aderența, se poate rula pe uscat în condiții foarte bune. Aderența este suficientă dacă nu se abordează pante mari, amortizarea e bună chiar și pe drumuri relativ pietroase iar rezistența nu lasă de dorit. Am forțat nota destul de mult pe drumuri proaste și nu am avut pene sau, mai important, daune pe pereții laterali ai anvelopei.
În concluzie, recomand anvelopele Continental GrandPrix 4000sII 700x28c pentru orice cursieră de anduranță sau gravel sau ca anvelope de asfalt pentru ciclocros. Sunt perfecte și pentru ture combinate unde se părăsește asfaltul în condițiile în care drumul nu e foarte bolovănos și nu e ud. Dacă e ud sau condițiile de off-road sunt foarte dure e de preferat o anvelopă cramponată. Pentru cei ce doresc ture foarte sportive în pluton, cu viteze pe porțiuni lungi de peste 35-40 km/h, ar fi mai indicat totuși modelul 25c care are o greutate de 225 g față de 265 g în cazul celui 28c.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Salut, pe o janta cu latimea 19 mm(622x19c) pot pune un cauciuc de 25?Am momentan unul de 28 si ma gandeam sa pun ceva mai ingust si usor.
Multumesc
Salut!
Avem un articol despre acest subiect aici:
http://www.freerider.ro/mag/despre-latimea-jantei-si-a-anvelopei-99410.html
Acolo se găseşte şi un tabel cu standardul acceptat pentru combinaţii între diverse lăţimi de anvelope şi de jante. Conform tabelului, pentru anvelope de 25 sunt acceptate jante între 13 şi 17 mm, deci montarea pe 19 mm contravine standardului. Asta nu înseamnă că nu se poate face, doar că există posibilitatea ca ceva să nu meargă bine... Dacă chiar vrei şi ai un set de 25 mm poţi să încerci, s-ar putea ca unele anvelope să meargă, altele nu. Anvelopa de 28 mm în schimb este în regulă pe janta de 19 mm.
Citisem articolul, vazusem acel tabel, si cei de Schwalbe au un tabel care zice acelasi lucru, cum ca un cauciuc cu latimea de 25 de mm nu intra pe janta de 19mm. Ma ingrijoreaza si faptul ca un cauciuc mai ingust vrea o presiune mai mare, si s-ar putea ca janta mea sa nu fie de acord. Acum am niste Cst-uri de 28 mm, grele(vreo 700g/bucata) si care cer maxim 6,2 bari. De fapt nu cred ca vreau un cauciuc de 25 mm, doar ca Vittoria Rubino Pro, cauciucul pe care-l caut, nu mai e de gasit in varianta de 28mm,asa cum doresc, doar 23 si 25. De aceea am mari retineri in a achizitiona o anvelopa de 25mm. Bicla e o hibrida cu frane hidraulice.
Multumesc pt raspuns.
Pai ia uite la importator, ca este pe stoc Rubino Pro de 28 din cate se pare: http://www.mosionroata.ro/cauciuc-vittoria-rubino-pro-iii-pliabil-negru.html#size=20-622
Mie-mi apare ca au doar de 20 si 25mm, nu si de 28mm.