Test – Pegas Călător

Cunoaștem Pegas a fi brandul care lansează destul de des modele noi de biciclete. Este un lucru bun pentru că reușesc astfel să acopere o plajă largă de nevoi, de la cei care vor munte și aventură, la cei care au doresc mobilitate urbană, biciclete electrice și orice care se află între aceste extreme. De data asta Pegas a lansat o bicicletă care credeam că există deja în gamă însă după ce ne-am dat pe ea suficient, am observat că există multe diferențe.

foto Șerban Obreja

Este vorba de noul Pegas Călător, o bicicletă încadrată de Pegas la capitolul Touring. Am putea adăuga fără să greșim și trekking, urban, navetă și chiar gravel. Bicicleta cu care Călător seamăna este Pegas Hoinar, dar dacă ne apropiem vedem că bicicletele au destinații diferite.

Pegas Călător este încrucișarea dintre partea sportivă a unui ciclocros, partea utilitară a unei biciclete de oraș și partea de aventură a unui gravel-bike. Combinând aceste trei caracteristici, obții un Călător, în viziunea celor de la Pegas.

foto Șerban Obreja

Călător este o bicicletă cu care Pegas spune că poți face excursii lungi, de mai multe zile, chiar săptămâni sau luni de zile având în vedere portbagajele față-spate și sistemul electric autonom de încărcare a unui telefon, far, ciclocomputer etc. Ni s-a transmis că portbagajul spate poate susține 25 kg, iar fața 22. Poți instala coburi pe ambele părți – stânga, dreapta, dar și deasupra.

Prima caracteristică și cea mai importantă pentru Călător, o vad a fi versatilitatea. După ce am mers cu ea și pe asfalt și off-road, am văzut că se descurcă bine în ambele situații. Este versatilă pentru că dacă nu vrei să o folosești la “turul lumii”, lucru pe care îl poți face, atunci o poți folosi liniștit zilnic la drumul spre serviciu și la cumpărături. Anvelopele Kenda Krosscyclo 700X35C pentru off-road oferă aderanță bună pe macadam sau drumuri de pământ. Este adevărat însă că nu e bicicletă de concurs, așa că trebuie să rămâi în limite rezonabile de viteză pentru a păstra aderența pe drum.

Apoi avem angrenajul 3×8 cu trei foi 30/42/52T și brațe de 170 mm plus 8 pinioane 11-32T. În testele mele cele 24 de viteze le-am găsit ocazional insuficiente, nivelul meu de antrenament fiind totuși decent. Urcările mai abrupte, dar nu extreme, cereau un efort destul de mare, de unde rezultă că pe distanțe mari, gen Transfăgărășan sau traversări ale altor pasuri alpine, este posibil ca Pegas Călător să solicite prea mult ciclistul, asta ducând la „pauze multe și dese”. Consider că un grup cu 9 pinioane în loc de 8 ar fi mai potrivit, mai ales că schimbătorul spate acceptă 9.

Sistemul electronic de la Neco de încărcare a unui telefon este interesant. Este alcătuit din butucul față cu dinam integrat și un acumulator cu o capacitate de 2600 mAh instalat în țeava head-tube. Bicicleta nu este echipată și cu lumini față-spate care să fie alimentate de la acest acumulator care, echipat fiind cu port usb, este destinat exclusiv încărcarii unui dispozitiv electronic.

Sistemul este interesant cum spuneam, și util însă generează probleme dacă vrei să faci niște operațiuni, chiar simple. Spre exemplu dacă ai pană și vrei să dai jos roata față, trebuie să deconectezi și cablul electric care iese destul de greu. Apoi dacă vrei să modifici înălțimea pipei ghidonului treaba devine și mai complicată. Pe scurt mai bine n-o faci.

foto Șerban Obreja

Sistemul este interesant însă nu-l văd cu ochi buni într-o tură „epică” unde nu ai nevoie de complicații la drum. Mai degrabă aș vedea modelul Călător disponibil în două variante: Călător EQ (equipped) – echipat cu dinam, acumulator și lumini plus celelalte accesorii, și Călător simplu – echipat doar cu strictul necesar: aripi, portbagaje, cric, dar fără partea electronică.

Frânarea noului Pegas Călător este suprinzător de bună. Vorbim aici de frâne mecanice pe disc, cu discuri mici de 160 mm și plăcuțe de frână „minuscule”. Ține cont însă că frânarea este eficientă, doar dacă nu exagerezi cu viteza. La cât de mici sunt componentele, am observat că la viteză mare și cu o bicicletă încărcată cu bagaje, distanța de frânare este mare. În oraș însă totul este în regulă, când păstrezi o viteză rezonabilă, iar bicicleta nu are pe ea multe cumpărături în coburi.

Etrierul de la Călător este o marcă pe care nu o cunoaștem însă plăcuțele de frână sunt compatibile cu frânele Saccon DM33, în caz că s-au consumat și ai nevoie să le schimbi.

Din punctul meu de vedere însă, cea mai bună parte a bicicletei, în afară de versatilitate, este transmisia – schimbătoarele. Acestea sunt Microshift: schimbătoare față-spate și manetele de frână/schimbare a vitezelor. Microshift este un brand concurent pentru Shimano și Sram, care produce schimbatoare foarte bune, dar la preț mai mic față de cei doi „S”.

Calitatea și fiabilitatea le-am văzut pe trasee când schimbarea vitezelor s-a facut impecabil de fiecare dată, schimbătorul spate Microshift Mezzo neavând nicio problemă chiar și când schimbam în forță. Manetele „ergopower” (shifter și frână combinate în aceeași manetă) sunt deosebite de ce mai găsești la Sram sau Shimano. Ai două butoane pe aceeași parte a manetei, cu ajutorul cărora schimbi foarte ușor viteza, în sus sau jos.

Cadrul noului Pegas Călător este dotat cu spatii pentru instalarea a două bidoane de apă de dimensiuni mari. Mai mult, pe montantul de pe țeava downtube poți instala un suport în care încape chiar o sticlă de 1,5 L. Este spațiu suficient în cadru.

Nu în ultimul rând la echipare am apreciat și cămășile Jagwire pentru cablurile schimbătoarelor și frânelor. Este o marcă bună care va asigura o schimbare bună a vitezelor și frânare bună a bicicletei.

Pe traseu mi-a plăcut cum m-am simțit pe Călător. Geometria este relaxată și doar puțin sportivă. Pe de altă parte avantajul major îl reprezintă ghidonul „drop” pe care poți ține mâinile în 3 poziții. Asta înseamnă că sunt șanse mici să-ți amorțească. Poți însă și alege cum vrei să stai pe bicicletă: cu mainile de sus – pentru momentele de pedalare relaxată într-o tură lungă, cu mâinile pe manșoane – când ești în oraș și vrei să fii relaxat, dar și pe fază cu mâinile pe frâne, cu mâinile în dropuri – atunci când ești într-o tură lungă și ai nevoie de poziție sportivă și eficientă la pedalare.

foto Șerban Obreja

Ghidolina nu am identificat marca este însă a fost cam tare. Recomand o mică investiție într-o ghidolină cu grosime și densitate dublă de la un producător cunoscut, dacă vrei să folosești Pegas Călător și la ture lungi sau foarte lungi. O alternativă ar fi să folosești mănuși de bicicletă cu căptușeală mai groasă.

Concluzia este bună în ce priveste noul Călător. Apreciez versatilitatea. În timp, dacă simți că este necesar, mai poți face mici îmbunătățiri cum ar fi spre exemplu și la anvelope, să le schimbi cu unele mai confortabile. Dar per total bicicleta este bună. Singurul neajuns ar putea fi partea „electronică” întrucât este posibil să dea bătăi de cap dacă este nevoie să faci reparații chiar și simple.

  • Dimensiuni cadru: 19” (M), 20” (L)
  • Butuc față: Neco, dinam integrat
  • Sistem integrat de încarcare electronice, acumulator 2600 mAh
  • Transmisie: Microshift 3×8, schimbător spate Microshift Mezzo
  • Angrenaj: Prowheel ATIA, 30/42/52T, brațe 170mm
  • Pinioane: Microshift 8 viteze, 11-32T
  • Frâne: Repute, discuri 160 mm față-spate, plăcuțe Saccon DM33
  • Anvelope: Kenda Krosscyclo 700X35C
  • Accesorii: aripi față-spate, portbagaj față-spate, cric, protecție lanț
  • Sarcină portbagaje: 22 kg față, 25 kg spate
  • Șa: DDK Vento
  • Greutate măsurată: 15,12 kg, cadru M, cu pedale
  • Preț la data publicării testului: 3.599 Lei
  • Producător: Pegas
foto Șerban Obreja
foto Șerban Obreja
foto Șerban Obreja
foto Șerban Obreja
Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Vezi comentarii

  • Foarte scumpa pentru calitatea submediocra a pieselor de pe ea (si nu e vorba de transmisia Microshift care e acceptabila).
    Ar trebui arestati pentru franele alea! La greutatea de 16Kg (!!!), cu franele alea, pun viata oamenilor in pericol.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma