Cursierele sunt cele mai rapide biciclete de pe Pământ, însă nu tot timpul sunt și prima alegere a cicliștilor. Dacă vorbim despre cele de contratimp, unde confortul este pe planul doi față de viteză, șansele să alegi una sunt și mai mici, mai ales dacă destinația pe care o vrei de la ele ar fi plimbările sau concursurile normale de șosea.
Aici intră în scenă categoria „normală” de cursiere, cum este și cea de față Merida Scultura 5000. Bicicleta este interesantă din mai multe puncte de vedere însă cel mai mult am observat echilibrul reușit dintre performanță și confort.
În trecut Merida Scultura era cursiera dedicată plimbărilor rapide, antrenamentelor, excursiilor de mai multe zile. Sigur, puteai participa și la concursuri cu ea, dar pentru concursuri aveai Merida Reacto. Astăzi, Reacto a devenit și mai „nișată” pe viteză, în timp ce Scultura a evoluat, fiind bine pregătită și pentru concursuri. Ața că, pentru plimbări și ture de agrement de mai multe zile, avem astăzi Merida Scultura Endurance, testată de noi mai demult, o bicicletă cu geometrie optimizată pentru confort și multe ore petrecute în șa.
La noua Merida Scultura 5000, cadrul din carbon este rigid și ușor, gândit să poată transmite cât mai mult din puterea ta, prin pedale, la roți. Pe de altă parte, cadrul dispune de o caracteristică foarte interesantă si foarte rar întâlnită la alte biciclete. Mai precis lipsa punții dintre țevile seat-stay. Această lipsă permite cadrului să fie mai compliant, mai permisiv și, practic, mai confortabil.
Echiparea bicicletei este o treapta peste nivelul „normal”. Mai precis, groupsetul Shimano Ultegra îl regăsim aici și nu Shimano 105, aparent cel mai popular grup de componente folosit la o bicicletă de șosea. Însă având Ultegra, bicicleta este și mai precisă la momentul schimbării vitezei, dar și puțin mai ușoară.
Din păcate însă, nu tot groupsetul este Ultegra, angrenajul pedalier fiind Shimano non-series, RS510 mai precis.
Aerodinamica ajută, și aceasta, foarte mult la ușurința cu care Merida Scultura 5000 taie aerul. Cadrul este foarte îngust, iar ce iese în evidență este chiar țeava head-tube a cadrului, îngustată și subțiată la mijloc, pentru a avea proprietăți aerodinamice mai bune.
Foarte impresionante sunt frânele Shimano Ultegra, care „mușcă” agresiv din micile discuri de 160 mm. Până te obișnuiești cu ele trebuie să ai puțină grijă. Ulterior, dacă ești la un concurs, spre exemplu, vei afla cât de plăcut este să poți frâna în ultima secundă, pentru a stoarce și acea sutime de secundă în minus la timpul tău final. O contribuție mare, la această performanță mare de frânare, o au și radiatoarele etrierelor frânelor.
Astfel, spre deosebire de orice altă marcă de biciclete din lume, Merida este singura care echipează, anumite modele mai bune de cursiere, cu radiatoare instalate peste etriere. Rolul lor este clar, să disipeze și mai mult și mai bine din căldura generată de o frânare îndelungată, cum ar fi o coborâre pe Transfăgărășan sau Transalpina. O frână rece ține mult mai bine decât una încinsă.
Integrarea cablurilor în cockpit și apoi ghidarea lor prin cadru este, astăzi, la ordinea zilei, fiind totuși o caracteristica rezervată bicicletelor din game mai bune. Personal, îmi place foarte mult imaginea curată pe care o are acum bicicleta, fără cabluri la vedere. Pe de altă parte, întreținerea bicicletei, servisarea, se va face totuși mai greu.
Desigur, anvelopele au rolul lor, foarte important, la modul cum este controlată bicicleta și cum reacționează, fie că vorbim de frânare, viraje sau aderență pe ploaie. Merida Scultura 5000 este echipată cu anvelopele Continental Ultra Sport III 700x28c. Acestea sunt anvelope slick, rapide. De reținut că în cadru intră și anvelope mai late, de 32C, dacă vrei să ai și mai mult confort.
Continental Ultra Sport III sunt anvelope bune, chiar dacă fac parte din categoria „accesibil”. Cu ele am simțit că stau foarte bine pe drum, chiar și pe viraje, cauciucul având în alcătuire compusul PureGrip, poziționat imediat sub BlackChily, cel mai bun de la Continental. Dacă le comparăm cu modelul de top de la Continental, mai precis Grand Prix 5000, potrivit Bicyclerollingresistance.com observăm că acestea sunt cu 20% mai grele și au cu 40% rezistență mai mare la înaintare, având totuși aceeași protecție la până. Pentru Continental Ultra Sport III, cea mai bună performanță rămâne pe suprafața udă. Anvelopele au chiar și ratingul E25, fiind potrivite a fi folosite și pe cursierele electrice. Cu alte cuvinte, Continental Ultra Sport III E25 sunt și robuste, având rezistență mai mare în timp.
Cursiera vine și cu câteva „bunătăți” micuțe, sub forma unor scule. În primul rând avem un mini-tool instalat într-un suport special, V-Mount, îi spune, direct sub șa. Acesta are doar 80 grame și include următoarele scule: inbus de 2/2,5/3/4/5/6/8 mm, torx T1-/T25/T30, dar și șurubelniță plată și în cruce. De asemenea, axul roții spate se deșurubează cu ajutorul unui mâner care conține, și acesta, două inbusuri, de 4 și 6 mm.
Testând-o pe drumurile, cățărările și serpentinele de pe la noi, am observat că bicicleta este cu adevărat o rachetă, greutatea mică jucând un rol foarte important. Noi am măsurat-o la 8,8 kg, fără pedale, cadru M. Accelerează extrem de ușor, cățărările pârând o joacă de copii.
Confortul este foarte bun. Știm că, în general, performanța deosebită a unei cursiere vine, în primul rând, din rigiditatea cadrului. Însă această rigiditate vine cu problema reducerii confortului. Pe trasee însă, eu m-am simțit foarte bine, un merit foarte important avându-l și acea punte, despre care am vorbit la început și care la Merida Scultura 5000 lipsește, permițând astfel cadrului să flexeze puțin și să atenueze mare parte din vibrațiile venite de la drum, spre exemplu de la un asfalt de slabă calitate.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…