Atunci când o bicicletă este vândută fără pedale e semn clar că respectiva face parte dintr-o clasă specială, superioară. Este valabil și în cazul de față când bicicleta în discuție este o „simplă” pliabilă. Dacă în catalog vezi că fabricantul lasă pedalele la alegerea ciclistului, atunci e clar că vorbim de performanță, preferințe și puțină fiță.
Pliabila de față nu este o simplă bicicletă pliantă. Tern Verge X10 este o adevarată bicicletă performantă și manevrabilă pentru oraș, un adevărat Porsche al pliabilelor. Pare exagerat? Haideți să vedem despre ce e vorba.
După ce lucrezi cu bicicletele ani de zile îți dai seama în prima secundă dacă respectiva este „un fier” sau este ceva deosebit. Se vede de la distanță, înainte să ajungi lângă bicicletă, iar Ternul de față face parte din a 2a categorie, când am văzut-o în magazin a oferit acel „wow factor”.
Însă tot din start te poți întreba de ce ar avea nevoie cineva de o bicicletă „performantă” de oraș, când una doar funcțională și eficientă ar fi suficientă. Nu de alta, dar cu 7.000 de lei îți iei un mtb sau cursieră poate la fel de performante. Ei bine da, să nu ne îmbătăm cu apă rece, Tern Verge X10 nu este pentru oricine și pentru orice buzunare. La fel cum nici Porsche nu este? Totuși sunt oameni care își permit asemenea extravaganțe, iar pentru ei există asemenea biciclete pliabile pentru oraș.
Privită în ansamblu Tern Verge X10 este o bijuterie. Echiparea este fantastică. Începe cu schimbător spate Sram X9 și continuă cu angrenaj pedalier FSA Gossamer cu foaie de 55T și jante Kinetix Pro X de 20 inch, fiecare cu doar 16 spițe aero Sapim CX-Wing și butuci Kinetix Pro X. Restul echipării nu este cu mult mai prejos: shifter Sram X7 10 viteze, pinioane Shimano SLX 11-36T, rulment pedalier FSA BB386, lanț KMC X10L, cabluri și cămăși Jagwire LEX-SL, saboți de frână Ashima, manete frână Avid.
Cadrul este din aluminiu 7005 cu suduri TIG și este o operă de artă în sine, în timp ce furca este tot din aluminiu, dar aliaj 6061. Toate acestea oferă bicicletei o greutate de 10 kg, cu 400 g mai mult decât este anunțat oficial pe site. 10 kg înseamnă exact cât un bax cu 6 sticle de apă minerală Borsec la 1,5L, adică extrem de puțin, atât de puțin încât prețul cerut începe să fie din ce în ce mai justificat.
Însă o pliabilă trebuie, poate, să exceleze mai mult la eficiență în trafic și mai ales spațiu redus de depozitare. La acest capitol bicicleta nu stă deloc rău având dimensiunile de 38 x 77 x 71 cm când este pliată. Plierea se face în doar 10 secunde potrivit specificațiilor oficiale însă în realitate cred că am reușit și mai repede fără să mă grăbesc.
Motivul stă în balamalele cadrului, care sunt atât de inovative încât se închid și deschid extrem de repede și ușor. Totuși nu se vor deschide accidental întrucât dispun de o siguranță.
Legat de eficiența în trafic, Verge X10 este extrem de manevrabilă, începătorilor poate li se va părea chiar puțin instabilă. Ghidonul îngust de 59 cm ajută foarte mult să depășești mașinile parcate sau să ajungi primul la stop, în timp ce anvelopele Schwalbe Durano slick de 20 inch ajută foarte mult la aderență pe asfalt uscat, îți permit să iei virajele rapid, la fel ca un Porsche. Viteza de 30 la oră este ceva ce se atinge des și fără efort mare. Dar pinioanele 11-36 îți permit să rulezi și încet, pe trotuar, când urmează să intri în sediul multinaționalei.
Mi-a plăcut foarte mult cockpit-ul, în special ghidonul și pipa. Nu nepărat că pipa este dublă, deși și acest aspect este interesant, ci în special sistemul de fixare al ei de gâtul furcii și mai departe al ghidonului de pipă. Prinderea, și strângerea, se face doar cu două șuruburi care strâng, în același timp, și pipa de furcă și ghidonul de pipă, spre deosebire de 6 sau chiar 7 șuruburi la pipele normale de mtb și cursieră.
Pe ghidon avem instalată o pereche de manșoane Ergon, și aceasta o marcă deosebită și mai scumpă decât ceva banal, manșoane ergonomice care susțin și podul palmei, nu doar pumnul.
La același capitol, al punctelor de contact cu bicicleta, avem șaua Kore Road Performance, șa pe care o întâlnim și la bicicletele de șosea din gama medie spre top. Este o șa sportivă, poate mai puțin potrivită pentru posteriorul începătorilor însă categoric nu incomodă.
La capitolul „capacitate de transport” cadrul acestui Verge X10 este diferit de cel al modelelor mai ieftine care dispun de montanți unde se pot instala portbagaje. Și X10 are asa ceva însă găurile filetate sunt camuflate la interiorul țevilor seatstay, pentru a menține aspectul sportiv și elegant al bicicletei. Pe furcă nu se poate instala portbagaj, așa cum se poate instala pe modelul mai ieftin Verge Tour.
Așa cum spuneam la începutul materialului, bicicleta a venit fără pedale. Însă aceasta a fost ocazia pe care o așteptam să instalez o pereche de pedale tip spd. Asemenea pedale s-au potrivit de minune bicicletei pliabile de oraș, chair dacă la prima vedere așa ceva pare cât se poate de deplasat. Pedalele spd îți permit să accelerezi puternic și apoi să menții o cadență aproapiată chair de 100 rpm. Din nou, de ce ai avea nevoie de așa ceva? Ei bine, acei cicliști care sunt pasionați de sport și viteză vor dori cadență mare și randament, chiar și pe drumul spre serviciu.
Tern Verge X10 este o bicicletă care a impresionat cu adevărat. Greutate redusă, manevrabilitate excelentă, echipare de excepție, pliabilitate completă, aspect spectaculos. Prețul este mare, fără doar și poate, însă bicicleta acoperă o nișa de care unii au nevoie. Este vorba despre cei cu posibilități materiale, dar care sunt și sportivi pasionați. Este o bicicletă scumpă, dar care și oferă destul pentru prețul cerut. Până la urmă nici Porsche nu este pentru toată lumea.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…