Categorii: AnvelopeRotiTeste

Anvelope Pirelli Scorpion M 29 x 2.2 (2019)

Când Pirelli și-a anunțat intenția de a intra în business-ul cu biciclete, mulți au rămas destul de impresionați de pasul curajos al italienilor. Intră pe o piață aglomerată, concurențială, fiind nevoit să se ia la trântă cu coloși precum Maxxis, Conti sau Schwalbe. Dar aparent asta nu i-a deranjat prea tare, lansând inițial un set de anvelope pentru șosea. La niciun an distanță, chiar la început de 2019, italienii au prezentat în Sicilia noile modele pentru bicicletele de munte. Cu surle și trâmbițe și cu promisiunea că a eliminat orice variabilă în ceea ce privește vremea. Colac peste pupăză, la prezentare a nins.

La noi a fost cald și bine.

Împărțirea pe categorii a acestor anvelope este relativ simplă. Există 4 segmente diferite: H – pentru suprafețe dure, umed sau uscat, M – pentru teren mixt (cele pe care le-am și primit la test), ideală pentru teren dur sau nisip, pietricele sau rădăcini, S – pentru teren moale cu crampoane mai înalte decât în cazul primelor două variante și R – o anvelopă doar de spate pentru teren mixt fără a fi o variantă de față.

O să mă concentrez așadar pe varianta primită la test, cei de la Pirelli considerând că acestea sunt relevante pentru întreaga gamă. Le-am montat rapid pe un set de roți XT, nu am folosit leviere căci este clar menționat că pe acele jante nu ai voie să le folosești, le-am făcut direct tubeless și a funcționat din prima. Odată ce-am eliberat presiune acumulată de 10 bar, acestea s-au așezat imediat pe jantă și acolo au rămas, fără să mai fie nevoie de alte ajustări. Nici pierderi nu au existat.

Prima impresie, imediat ce-am părăsit curtea, a fost de anvelopă rapidă. Și nici nu este prea greu să-ți dai seama de asta, căci crampoanele au dimensiuni mici și sunt așezate și în forma naturală de rotație. Același sentiment de viteză s-a menținut și imediat ce-am intrat pe poteci, responsabil fiind compound-ul (singurul de altfel utilizat pentru câte un model în parte), acesta oferind nu doar tracțiunea necesară pe urcări, însă și un confort sporit. Cei de la Pirelli susțin că aceste anvelope au trecut prin peste 450 de teste și au existat peste 800 de prototipuri până să se ajungă la această formă, iar rezultatul n-ar trebui să lase de dorit.

În fine, nici nu lasă. Chiar dacă ai la dispoziție crampoane mai mici, pe teren uscat acestea nu au lăsat niciodată impresia că voi rămâne fără aderență. Aici este vorba mai mult de încredere, căci așa cum bine știm, mai lesne te arunci într-un viraj când pe bicicletă se află un set de anvelope cu crampoane laterale mari. Revenind la compound-ul SmartGrip, este de menționat că acolo unde diverși producători folosesc chiar și câte 3 compond-uri pentru o anvelopă, Pirelli a găsit formula magică de a folosi unul singur, potrivit anvelopei pe care o alegi (H, M, S și R, după cum povesteam mai devreme). Cu toate acestea, ceea ce pot spune după turele de încercare este că aderența nu m-a dat pe spate, dar nici nu este de ignorat date fiind crampoanele mai mici. Probabil trebuie raportată în permanență aderența la înălțimea crampoanelor și la viteza de rulare. Astfel, pentru un traseu de maraton local sunt aproape perfecte, pentru un traseu mai dificil cu bătaie spre enduro, mai puțin ideale. Am folosit presiune de 1.6 bar în ambele anvelope, iar acestea s-au ținut bine pe potecile uscate cu teren variat. Pe umed nu am avut ocazia să le testez, deși cu greu îmi vine să cred că ar putea oferi o performanță impresionantă în astfel de condiții.

Spuneam mai sus că sunt aproape perfecte pentru maraton deoarece unii s-ar putea să aibă de comentat asupra greutății. 715 grame în versiunea 29 x 2.2 inch nu-s foarte puține dacă ar fi să raportăm la structura carcasei, însă cum protecția la pană este mare și eficientă, am putea trece cu vedere înțelegând că nu există ușor și bun. Cel puțin, nu deocamdată. Altfel spus, concurenți precum Continental CrossKing, Maxxis Ikon sau Schwalbe Racing Ralph par a oferi la prima vedere o aderență crescută însă diferențele nu le-am sesizat. La viteză de rulare este clar peste cele menționate și cu siguranță oferă mai multă protecție la pană decât concurenții în versiunile light. Și mai e vorba și de imagine. Până la urma, bicicleta nu arată rău deloc cu logo-ul Pirelli pe anvelope. Pe de altă parte, prețul este ceva mai mic decât în cazul concurenților principali, ceea ce echivalează cumva balanța.

Altfel spus, dacă ești în căutarea unei anvelope mai rapide decât ceea ce oferă similar concurența în acest segment al anvelopelor de top, Pirelli Scorpion sunt o alegere potrivită. De asemenea, dacă rulezi pe suprafețe uscate și nu abordezi trasee foarte dificile, răspunsul este tot aici. Dacă nu îndeplinești niciuna dintre aceste condiții sau pur și simplu nu te interesează, atunci este cazul să te uiți la produsele concurente.

Toate cele 4 versiuni de anvelope sunt disponibile fie în formatul 29 x 2.2, fie 2.4 inch.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

6 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

2 săptămâni in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma