Se întâmplă ca o dată la ceva timp să apară un producător autohton, sau nu, cu un model care oferă un raport echipare/preț imbatabil. De regulă bulgarii aveau cele mai bune ofere în acest segment low-cost, însă iată că acum un producător local, AFISport, construiește aceste biciclete la Deva și reușește să le pună pe piață cu un preț greu de bătut. În fond, noul M3 costă doar 1.780 de lei și este bicicleta entry-level cu cel mai bun raport echipare/preț. Totodată, din punctul meu de vedere, se află la ani-lumină distanță față de modelul M2, mai jos plasat în gamă, așadar dacă ai de cheltuit până-n 1.800 de lei pe următoarea ta bicicletă ar fi o idee bună să citești acest articol. Iar filmul de prezentare îl poți vedea la finele acestei scrieri.
Pentru cine este această bicicletă?
Cei care nu vor să cheltuiască o avere pe o bicicletă și ies destul de rar pe la pădure și poate pe la munte, vor aprecia oferta celor de la Afisport. M3 este o bicicletă cu roți de 29 de inch și cadru din aluminiu, un cadru mult mai bine finisat și mai arătos decât cel al lui M2, care oferă o echipare destul de bogată pentru preț. În special transmisia 3×8 și frânele hidraulice vor face deliciul vânătorilor de oferte. Apoi, aceasta este în fond o bicicletă pentru duminicile petrecute cu familia pe trasee simple sau pentru cei care nu au skill-ul necesar pentru datul la munte și vor o bicicletă cu care să înceapă acest sport. Este de asemenea o alternativă foarte interesantă la produsele oferite de Decathlon.
Cum spuneam mai devreme, cadrul este frumos finisat, are cablurile trase prin interior, iar design-ul seat-stay-urilor, așa cum vei putea vedea și în filmul de prezentare, este unul deosebit pentru acest segment de preț. Headtube-ului este drept și mai ai la dispoziție o prindere de bidon și clasicele prinderi pentru portbagaj, iar la nivel de suduri și finisaje lucrurile stau surprinzător de bine. Te face să te întrebi de ce nu s-a putut face la fel cu modelul M2 la nivel de cadru sau altfel spus, de ce nu au folosit același cadru și pentru modelul mai jos plasat în gamă. Ar fi fost un mare plus.
Poziția pe bicicletă este ușor aplecată pe față, iar pipa cu cei 60mm ai săi este surprinzător de scurtă pentru o bicicletă cu cadru L. Pe lângă faptul că oferă o poziție mai comodă, îți facilitează să tragi de ghidon mai ușor atunci când trebuie să ridici roata de față ca să traversezi anumite obstacole. Reversul medaliei apare pe urcările foarte abrute, când roata de față poate să piardă contactul cu solul, însă cu siguranță prea puțini o să ducă bicicleta asta la limită. De asemenea, greutatea de 15.3 kg o să se facă resimțită pe porțiunile lungi de urcare. La coborâre, ghidonul relativ îngust știrbește din distracție, iar furca nu te susține pe porțiuni dificile. În plus de asta, va trebui să te obișnuiești și cu zgomotul generat de transmisei. De aceea, este indicat să folosești bicicleta asta pentru ceea ce a fost construită: poteci de pădure cu puține denivelări și drumuri forestiere de munte, cât mai line.
Ce echipare are?
Transmisia cu 3 foi și 8 rapoarte este o premieră în acest segment de cost. Componentele sunt furnizate de Shimano, cu modelul Tourney pentru schimbătorul de pinioane (ceva mai leneș) și de MicroShift pentru schimbătorul de foi. Ambele sunt conectat la manete secvențiale individuale Shimano – din gama Non Series, cu display care-ți arată pe ce pinion sau pe ce foaie se află lanțul.
Apoi sunt frânele. Shimano MT-200 nu sunt spectaculoase, însă sunt hidraulice, iar alăturarea celor doi termeni – hidraulic și frână – este de asemenea ceva extrem de rar în acest segment de preț. Discul de 160mm n-o să-i încânte pe cei cu greutate, care vor trebui să facă un upgrade către un disc mai mare, de 180mm.
Furca este decentă pe teren ușor denivelat dar își atinge repede limitele pe teren foarte accidendat. În plus, pe zonele foarte dure, aceasta lucrează atât de mult și de puternic încât începe să lase vaslină pe brațele superioare. Nu uita să ștergi surplusul de vaselină deoarece va prinde tot praful de pe traseul și ghici ce… îș va băga înapoi în furcă. Și asta nu e bine deloc. Furca are o cursă de 100mm, un reglaj de preload (duritatea arcului) și comandă de lock-out (blocarea furcii – pe care o poți face doar pe asfalt).
La nivel de roți bicicleta stă bine, butuci Quando cu bile și cuvete, jante duble și anvelopele WTB Ranger cu un balonaj relativ mare, care – umflate la o presiune mai joasă – o să-ți ofere un plus de confort.
Șaua este moale însă reglajul acesteia se poate face doar dacă ai la dispoziție o cheie fixă de 13, căci aceasta este prinsă cu un șurub cu piulițe de tijă. Manșoanele nu-s foarte moi și din păcate, se cam mișcă pe ghidon față-spate. Altfel spus, nu stau suficient de ferm pe ghidon.
Așadar, în concluzie?
Cu mici comentarii legate de prinderea șeii, de manșoane sau de zgomotul generat de transmisie nu prea-s multe de comentat. În fond, doar primele două constituie o probemă reală, restul fiind o chestiune de performanță dată de componente care se regăsește pe orice altă bicicletă din acest segment de preț. Diferența este că Afisport M3 este cea mai ieftină din segmentul ei, iar asta o face una dintre cele mai atractive – mai ales pentru cei care nu țin neapărat la brand-ul bicicletei, ci văd doar latura ei practică. Așadar, da, se poate și ieftin și bun.
Plus: echipare foarte bună raportată la preț, frâne hidraulice, transmisie cu 8 piniaone, anvelope capabile în off-road
Minus: reglajul șeii se face doar cu cheie fixă, disc mic pe roata față, manșoane slabe calitativ
Preț: 1.780 Lei
Producător: Afisport
Film de prezentare:
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Sal mar interesa si pe mine ce greutate suporta bicicleta. Multumesc