Sistem de transmisie blocat? Există cauze și soluții

Astăzi vom vorbi de eventualele probleme care pot duce la blocarea sistemului de transmisie, aceastea fiind o parte din inconvenientele pe care le poți întâmpina. Fiind alcătuit din multe componente, unele mai mari, altele mai mici decât te-ai aștepta, există desigur multe variante care ar putea duce la funcționarea greoaie sau necorespunzătoare a sistemului de transmisie.

Vom începe cu angrenajul. Chiar de curând am experimentat o problemă în această zonă a sistemului de transmisie. După spălarea bicicletei, deși în principiu sunt grijului, apa a pătruns în rulmenții Bottom Bracket-ului, în cantitate mică ce-i drept dar suficient pentru a crea o peliculă de rugină și a bloca unul din rulmenți. Asta s-a tradus prin faptul că angrenajul nu se mai clintea din loc, decât foarte greu. Este vorba despre rulmenții exteriori, care arată astfel:

Cum am identificat că problema era de acolo? Am dat lanțul jos de pe foaie, apoi am învârtit de angrenaj. Dacă acesta s-ar fi învârtit în mod normal, atunci problema venea de undeva din spate, de la pinioane sau schimbător.

Cum s-a rezolvat? Rulmenții au un plastic de protecție care împiedică apa să pătrundă, însă BB-ul de la FSA se pare că nu era atât de bine etanșat. Am scos protecția, am văzut rugina (era doar un rulment afectat), am îndepărtat vaselina veche cu un degresant. După ce cureți bine rulmentul, până ce acesta se învârte foarte ușor, adaugăi vaselină într-o măsură consistentă, apoi pune-i protecția de plastic la loc. Problema este rezolvată.

Dacă identifici că problema ar proveni de undeva din partea din spate a sistemului de transmisie, ar putea fi din următoarele cauze:

1.O rotiță a schimbătorului blocată. Rotițele moderne și de calitate vin cu rulment, iar dacă se întâmplă să fie blocate, va trebui să procedezi la fel ca în cazul rulmenților pentru bottom bracket. Folosește un spray degresant pentru a înlătura vaselina veche și rugina, apoi adaugă vaselină consistent și montează-l înapoi pe schimbător. Dacă rotițele sunt cauza, lanțul va face burtă când dai de pedale în spate. Oricare din cele două rotițe ale schimbătorului pot fi de vină.

2.Caseta pe care sunt montate pinioanele poate avea un defect, iar când vei pedala către în spate lanțul va face burtă. De asemenea, un alt indiciu că ceva este în neregulă cu caseta poate fi observat foarte simplu: când împingi bicicleta, pinioanele, lanțul și angrenajul se mișcă în față, ca și cum ai pedala. În acest caz, va trebui să desfaci caseta și să verifici clicheții. De obicei, această operațiune trebuie realizată în service, iar clicheți de schimb tot de acolo trebuie să cumperi. Clicheții ajută practic la angrenarea casetei, implicit a pinioanelor, iar fără aceștia nimic nu poate funcționa.

Atenție însă, casetele nu au clicheți similari. Casetele întâlnite pe majoritatea bicicletelor au 2 clicheți, însă există și cu 3, 4 sau mai mulți, pentru modelele mai scumpe, care sunt mult mai durabile.

De asemenea, există și sistemul propus de Chris King cu roți dințate care elimină complet clicheții, prind imediat când pedalezi (nu mai ai acel gol când apeși pedala) și scot un sunet minunat.

3.Rulmenții din casetă (pentru casetele moderne, cele mai vechi având bile). Și caseta conține rulmenți, de obicei 2 la număr și deși șansele ca apa să pătrundă acolo sunt minime, pot constitui de asemenea o cauză pentru care sistemul de transmisie se poate bloca.

4.Un lanț nituit prost: dacă desfaci un lanț, iar mai apoi îl nituiești însă acesta nu se mișcă în voie, poate cauza probleme. Lanțul trebuie să se întindă perfect pe pinioane și pe foi, iar dacă un nit prost montat nu va permite mișcarea în voie a zalelor, atunci fie lanțul face burtă, fie sare de pe in pinion pe altul, fie pedalezi în gol.

5.Pedalatul în gol: apare când clicheții sunt complet uzați și nu mai fac priză pe casetă. Fie va trebui schimbată caseta, fie clicheții.

6.Lanțul prea scurt. Dacă lanțul de pe bicicleta ta este prea scurt, vei observa imediat când vei folosi foaia mare cu pinionul mare (un raport care nu trebuie folosit niciodată). Odată ce capacitatea lanțului este depășită, întreg sistemul de transmisie se va bloca. Se poate debloca prin demontarea roții de spate.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Vă salut! O rugăminte.... De unde procurăm piese de calitate? Am o bicicletă Ghost echipată full shimano! Schimbătoare Alivio, butuci toți parallax. Mulțumesc

  • Rulmentii exteriori din cupe care au bilele ruginite si se pot schimba, trebuiesc schimbati, altfel angrenajul isi va face joc!
    Este imposibil ca niste bile ruginite, oricat de bine ar fi curatate si apoi lubrifiate, sa mai functioneze normal.
    Indiferent ca se afla la pedalier, rotite deraior sau chiar roti, rulmentii cu bilele ruginite se vor schimba, altfel functionarea lor va fi anormala iar jocul va aparea imediat.
    Oricat de bine ar fi etansati rulmentii, daca producatorul lor n-a folosit vaselina rezistenta la apa, ei nefiind inoxidabili, pot rugini si din cauza condensului care apare inevitabil iarna, datorita trecerilor bruste de la rece la cald.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

3 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma