În mod natural, pinioanele (sau caseta de pinioane) dar și foile trebuie schimbate atunci când se uzează. Cum îți dai seama că aceastea sunt uzate și cum se manifestă funcționalitatea sistemului de transmisie atunci când apare această problemă?
Primul semn că uzura este avanasată, vine de la funcționarea deficitară a sistemului de transmisie. Fie scapă atunci când pedalezi, fie lanțul sare de pe un pinion pe altul. Pentru a elimina o primă cauză, va trebui să verifici schimbătorul de pinioane. Dacă acesta este reglat perfect, dar totuși când pedalezi apar în continuare probleme, verifică lanțul.
Care este durata de viață a unui lanț?
Durata de viață a unui lanț poate fi între minim 1.500 și maxim 8.000 de km. Modelele mai scumpe, sunt bineînțeles mai durabile, iar cele foarte ieftine mai puțin durabile. Durata de viață depinde însă și de modul de exploatare.
Ca orice altă componentă utilizată intens, acesta se tocește după un anumit timp în funcție de felul în care a fost exploatat sau îngrijit. Primul semn este slăbirea acestuia. Nu mai stă întins în partea superioară, lovește în cadru mai des și se alungește cu aproximativ 0.5% – 1%. De asemenea, când miști de el stânga-dreapta acesta va avea un joc semnificativ dacă este uzat. Schimbarea lanțului la intervale de timp mai scurte va prelungi viața pinioanelor dar și a foilor.
Cum verific dacă un lanț este uzat?
O sculă perfectă care-ți indică precis cât de uzat este lanțul tău, poate fi achiziționată de la ParkTools și se numește Chain Wear Indicator CC-3C (vezi poza de mai jos). Există astfel de scule disponibile de la mai mulți producători.
Nu monta niciodată un lanț nou pe o casetă de pinioane folosită! Înainte de a înlocui lanțul, verifică dinții pinioanelor și al foilor.
Cum arată pinioanele uzate?
Dacă aceștia au o formă ascuțită, precum cei din poza de mai jos, este cazul să înlocuiești caseta de pinioane, respectiv foile cât mai repede.
Atenție, unele angrenaje permit demontarea foilor, prin urmare le poți înlocui doar pe cele uzate și le poți păstra pe cele care încă mai sunt bune. Angrenajele low cost au foile nituite, prin urmare va trebui să le schimbi cu totul și eventual să faci un upgrade către un angrenaj cu foi demontabile.
În poza de mai sus poți vedea diferențele clare între o casetă de pinioane uzată și una nouă. Dinții uzați ai pinioanelor devin în timp ascuțiți. Pentru a proteja caseta de pinioane dar și foile trebuie să cureți lanțul cel puțin o dată pe lună, după 200 de km parcurși sau după fiecare parcurgere a unui traseu dificil (ploaie, noroi etc).
Schimbarea la timp a lanțului (din momentul în care începe să se întindă) va prelungi durata de viață a pinioanelor și a foilor!
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Salu am si eu o problema am cumpaarat o roata si pinioane noi, iar dupa ce le-am pus am inceput sa merg cu ea si se auze un sunet destul de deranjant de la pinioane. M-am uitat mai bine si am observat ca lantul nu mai calca bine pe pinioane. Mai ales cand pedalam scoate un sunet de zici ca sar rupe va rog frumos daca ma puteti ajuta cu un sfat.
Este foarte posibil ca schimbătorul să nu fie corect reglat.
am tocit doar pinionul 1,2,3 ai casetei in rest sunt intacte de unde pot cumpara separat pinioane dastea
1.Pedalele au același filet, nu înțeleg de ce trebuie schimbate.
2.Înlocuirea lanțului depinde de gradul de uzură al pinioanelor și viceversa. Lanțul de 9 pinioane este mai îngust ca cel de 7 pinioane. Cu cât sunt mai multe pinioane, cu atât lanțul este mai îngust, la fel și distanța dintre acestea.
3.Foaia/foile trebuie schimbată/e dacă dinții sunt tociți (ascuțiți).
Dezgrop putin acest topic deoarece am si eu o problema si vreau sa vad daca e corect ceeace mi-a recomandat un meserias de biciclete. Am o bicicleta Fuji cu 7 viteze (scrie clar la manete) dar pe bicicleta este montat un ansamblu de 9 pinioane. Deraiorul nu le poate actiona pe toate (pe cel mai mare nu urca, iar pe cel mai mic merge greu, ca si cum freaca la greu). Eu voiam sa schimb lantul care e prea uzat si meseriasul mi-a zis ca trebuie schimbate si pinioanele si foaia (o singura foaie). 1. Se poate schimba foaia fara sa pierd pedalele originale? Ca meseriasul zice ca trebuie schimbate si foaia si pedalele. 2. Bicicleta avand din fabrica 7 viteze, meseriasul a zis ca o sa puna o caseta de 7 pinioane, impreuna cu un lant nou. Aceste casete sunt standard? Adica 9 pinioane au aceeasi latime ca 7 pinioane? Sau se regleaza din suruburile de prindere a rotii? Multumesc!
Schimbarea la timp a lanțului (din momentul în care începe să se întindă) va prelungi durata de viață a pinioanelor și a foilor!
dar in acelasi timp....
Nu monta niciodată un lanț nou pe o casetă de pinioane folosită!
"Alin 10 April 2014 at 12:52 am -
de ce nu se monteaza lant nou pe o caseta de pinioane folosite ?
dar daca montez lant nou pe caseta de pinioane noi are ceva ?"
sa zicem ca prima intrebare e cat de cat mai ok.Raspunsul la aceasta intrebare este urmatorul: faptul ca pui un lant nou pe un grup de pinioane si/sau foi folosite sau mai bine spus uzate duce la o deteriorare mai rapida a lantului,iar al doilea motiv pentru care nu este recomandat acest lucru ar fi faptul ca nu astfel se rezolva in totalitate problemele legate de corecta angrenare a bicicletei,asta in cazul in care inainte de schimbarea lantului respectiv iti scapau anumite viteze.
a doua intrebare e total aiurea sau incompleta.ce problema poate sa apara atunci cand montezi doua piese noi din moment ce asta e si recomandarea de fapt.
de ce nu se monteaza lant nou pe o caseta de pinioane folosite ?
dar daca montez lant nou pe caseta de pinioane noi are ceva ?
Apropo, aceasta se face cu parte din spate a sublerului., pentru masurat interioare.
Daca ai un subler, deschide-l pina la 11,9 cm sau 119 mm. De orice zala mica in partea de jos a sublerului pina la o zala mare cu partea de sus [mai mare] a sublerului.
Apoi deschizi sublerul pina forteaza in capete, dar nu agresiv. Citesti si scrii aici valoarea pe care o are.
Sau, daca trece de 12,05 sau 120,5 mm, trebuie sa schimbi lantul, posibil si pinioanele. Iti vei da seama daca vei pune un lant nou si va sari. Caz in care schimbi si pinioanele.
Pe curind!
Pinioanele sunt bune sunt facute in Franta si nu sunt ascutite insa la lant.... nu imi dau seama.