Materiale necesare
În tură trebuie să aveți cu voi minimul necesar de echipament ce vă ajută să reparați o pană. Astfel, avem nevoie de:
În funcție de situație și de montarea tubeless sau clasică putem să avem împunsături ale anvelopei, snakebite, tăieturi și blurp (dejantare).
Trebuie de asemenea verificată presiunea și așezarea corectă a anvelopei pe jantă, altfel riscăm o dejantare, lucru destul de des întâlnit la cei ce rulează tubeless cu presiune foarte joasă sau pe jante normale non-tubeless care nu fixează atât de bine bordura anvelopei.
Odată luate toate aceste precauții înainte de tură, șansele de a face o pană sunt mult diminuate. Dacă totuși aceasta se întâmplă, o să vedem în continuare cum putem să o rezolvăm cât mai repede.
Rezolvarea penelor la roțile cu cameră
La roțile cu cameră putem avea practic trei tipuri mari de pene: împunsături, tăieturi și snakebite. Abordarea lor este oarecum similară pe teren, singurul factor agravant fiind o eventuală deteriorare serioasă a anvelopei.
În caz de pană, este de preferat să avem la dispoziție o cameră bună de schimb. O recomandare bună pentru ture dar și pentru concursuri în zone mai izolate este să avem două camere și un set de petice pentru eventuale pene suplimentare care se întâmplă mai des decât am crede, în mare și datorită rezolvării superficiale a penei anterioare.
Pasul 1:
Primul lucru ce trebuie realizat este demontarea roții (excepție fac furcile Lefty unde anvelopa se poate scoate direct) și demontarea anvelopei de pe jantă. Multă lume se grăbește să demonteze anvelopa cu levierele, lucru uneori foarte dificil și care se poate termina cu leviere rupte sau deteriorate și un eșec total.
Truc recomandat: Înainte de a demonta anvelopa, dezlipiti-o de jantă de jur împrejur, pe ambele părți. Durează câteva secunde și veți avea surpriza că va ieși foarte ușor, de cele mai multe ori doar cu mâna, fără leviere.
Anvelopa se demontează doar pe o parte, după care se scoate afară camera.
Pasul 2:
INDIFERENT DACĂ PUNEM O CAMERĂ NOUĂ SAU NU, camera veche trebuie verificată prin umflare și identificată pana. Excepție fac cazurile în care locul penei e evident (cuie sau obiecte mari înfipte, tăieturi evidente).
Pentru a identifica pana, umflăm camera până observăm pe unde scapă aer, uneori e nevoie să o umflăm destul de tare. Atenție: Încercați să țineți minte poziția camerei în anvelopă. După identificarea găurii, punem camera lângă roată și verificăm anvelopa în zona respectivă pentru a vedea dacă obiectul care a produs pana mai este prezent, altfel riscăm să spargem și camera nouă!
Dacă observăm că pana nu e pe partea cu anvelopa ci spre mijlocul roții, trebuie verificată atent banda de protecție a jantei.
Doar după eliminarea cauzei care a produs pana putem trece la montarea noii camere. Dacă nu suntem presați de timp, e bine să verificăm în câteva secunde cu mâna fără mănuși interiorul anvelopei pentru alte obiecte ce ar putea fi înfipte în ea.
Pasul 3 (opțional):
În cazul în care nu avem la dispoziție o cameră nouă dar și dacă avem timp la dispoziție și dorim să nu o sacrificăm pe cea de rezervă, putem trece la aplicarea unui petic de vulcanizare. Se pot petici găuri destul de mari, în funcție de mărimea peticelor avute la dispoziție, dar trebuie să fim rezonabili și să renunțăm dacă e vorba de una sau mai multe tăieturi prea mari, in special dacă e vorba de un snakebite.
După ce am stabilit că vom repara camera, trecem la pașii necesari pentru acest lucru.
Vulcanizarea camerei se face în mod uzual prin aplicarea unui petic, fie unul autoadeziv cu aplicare rapidă, fie unul ce se lipește cu adeziv, mai rezistent dar cu aplicarea ceva mai laborioasa. Indiferent de tipul de petic folosit, zona trebuie curățată cu bucata de bandă adezivă aflată de obicei în trusa de vulcanizare, necurățirea zonei duce la o aplicare ce poate să cedeze. În situații de urgență însă se poate sări peste asta, dar peticul trebuie refăcut ulterior după tură sau concurs.
Camera se montează înapoi în roată. Chiar dacă adezivul nu e complet uscat, peticul va fi presat de aerul din cameră pe interiorul anvelopei și se va lipi complet.
Dacă gaura e mai mare sau e vorba de un snakebite cu două găuri, trebuie să folosim un petic mai mare.
Peticele cu adeziv sunt mai rezistente decât cele autoadezive, practic pot să țină ani de zile. Cele autoadezive nu sunt atât de rezistente, se pot dezlipi de la căldură, ar fi recomandat să fie înlocuite cu unele cu adeziv preventiv.
Rezolvarea penelor la anvelopele tubeless/tubeless ready
În cazul nefericit în care faceți pană cu o anvelopă tubeless (ready) și aceasta nu se autoetanșează cu lichidul din interior, va trebui să procedați la repararea acesteia.
Anvelopele tubeless se pot repara pe teren doar dacă nu sunt tăiate pe o distanță mai mare de 5-10 mm. În cazul în care tăietura e foarte mare, singura soluție e montarea unei camere, pe care o vom explica la final.
În cazul în care anvelopa are suficient lichid și dacă se observă pana imediat după ce a avut loc (zgomot, stropi de lichid) e bine să opriți și să poziționați roata cu gaura în jos, pentru a fi cât mai bine acoperită de lichid. Ajută și scuturarea roții energic cu gaura îndreptată tot în jos.
Dacă aveți la voi un spray de vulcanizare, puteți să îl folosiți cu o rată de succes destul de bună. Dacă e gaura mare e bine să o astupați înainte. Respectați instrucțiunile de pe spray în legătură cu modul de aplicare. Spray-ul va umfla roata dar s-ar putea să nu fie suficient și să mai fie nevoie să adăugați presiune cu pompa.
În toate cazurile de mai sus poate să apară dejantarea, când anvelopa se dezlipește de pe jantă. În acest caz ea se poate monta doar cu o pompă cu cartuș de CO2 dacă aveți așa ceva, altfel trebuie montată o cameră până se ajunge la un compresor sau la o pompă de volum mare cu care se poate amplasa anvelopa la loc pe jantă.
Cam astea ar fi lucrurile învățate din proprie experiență pe teren! Sper să fie niște sfaturi utile pentru cei ce sunt la început de drum.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…