Stan a lansat sistemul de vulcanizare performant DART

Stan’s NoTubes a introdus o nouă metodă de vulcanizat găurile și tăieturile din anvelopele tubeless cu noul sistem DART dezvoltat de la zero special pentru anvelopele de bicicletă. Acesta folosește un nou dop complex și flexibil, dintr-un material special conceput să reacționeze cu lichidul pe bază de latex din anvelopă, pentru a rezulta o etanșare perfectă la anvelopele subțiri de șosea și MTB. În plus, vine cu o sculă de aplicare mai ușor de utilizat decât majoritatea soluțiilor de pe piață.

Stan spune că sistemul lor Dart cu acțiune duală poate închide găuri și tăieturi până la 5 mm folosind efectul combinat mecanic și chimic pentru a obține un dop mai etanș în carcasele subțiri și flexibile de bicicletă decât o fac sistemele clasice cu fir de cauciuc.

Sistemul Dart e destul de original, fiind dezvoltat special pentru a funcționa cu propriul lichid antipană Stan, unul dintre cele mai apreciate de pe piață și promite reparații rapide ale anvelopelor tubeless de șosea, gravel și MTB.

Majoritatea sistemelor de vulcanizare existente implică forțarea în gaură a unor fire sau dopuri din cauciuc, însă acest sistem a fost proiectat și gândit pentru anvelopele groase de automobil și motocicletă. Chiar dacă funcționează destul de bine în găurile simple, cum ar fi cele provocate de un cui, acestea sunt mai puțin eficiente la cele cu formă neregulată.

Sistemul Dart e unic pentru că a fost proiectat pentru carcasele subțiri și flexibile ale anvelopelor de bicicletă iar materialul subțire din care este fabricat umple mai ușor o gaură cu formă neregulată. Materialul e tăiat cu laser pentru a crea mici degete ce pot acoperi tăieturi neregulate din anvelopă și oferă suprafață suplimentară pentru a forma împreună cu lichidul o etanșare solidă și rezistentă.

La fel ca alte soluții, la capătul ancorei se află niște zimți care o fac să nu mai poată să iasă odată introdusă, dar spre deosebire de alte modele, materialul subțire din Dart nu trebuie tăiat în exteriorul anvelopei, deoarece e conceput să se roadă singur repede de la rulaj. O mare parte din sistemele actuale necesită tăierea capetelor rămase în afară, pentru a evita smulgerea lor la trecerea peste un obstacol.

De asemenea, cum majoritatea sistemelor tubeless de bicicletă folosesc o soluție pe bază de latex, materialul din Dart e tratat cu o substanță chimică ecologică ce reacționează cu soluția de etanșare. Un strat subțire de pe suprafața materialului face ca soluția să se întărească la contact și să creeze o etanșare instantanee și eficientă. Tratamentul nu necesită însă ca Dart să fie păstrat într-un recipient închis pentru a nu se usca, Stan spunând că efectul său reactiv se păstrează pentru multă vreme când este depozitat într-o geantă. Oricum nu se va usca la fel de repede cum o face lichidul din anvelope.

La fel ca orice alt sistem de dop, odată apărută o pană, trebuie găsită gaura, eliminat obiectul care a provocat-o și apoi trebuie introdus Dart în gaură. Pentru asta se desface capacul prin rotire, sistemul dart se apasă pentru a penetra puțin gaura, după care se scoate. Rotirea anvelopei asigură contactul lichidului din interior cu materialul Dart iar gaura trebuie să se etanșeze rapid. Dacă e nevoie, la găurile mari, se poate adăuga un al doilea Dart.

Din acest motiv Dart are două capete cu două dopuri pregătite. Stan a dorit ca reparația să se facă foarte rapid, deoarece cu cât gaura e închisă mai repede, cu atât mai puțin lichid e pierdut și e nevoie de mai puțin aer pompat pentru a continua drumul.

Atenție totuși la capătul ascuțit al sistemului care rămâne în anvelopă. În cazul că e nevoie să se introducă o cameră în roată, dopul va trebui eliminat, în caz contrar acesta va găuri camera.

Odată scoasă camera, se poate reintroduce un Dart și anvelopa e gata de folosire tubeless din nou.

Forma ergonomică a instrumentului Dart e concepută pentru a fi ținut ușor în mâna. Asta îl face ceva mai mare decât alte sisteme, cu o dimensiune de 90×28 mm, fiind nevoie să fie transportat în buzunar sau rucsac, dar e cu siguranță mai ușor de folosit decât sistemele mai mici. Pe partea opusă a instrumentului se găsește și o cheie de demontare a miezului valvei, pentru a putea introduce lichid proaspăt dacă e nevoie.

Sistemul complet Dart cu instrumentul și două dopuri costă 24$ și are greutatea de doar 15 g. Un kit de 5 dopuri Dart suplimentare e disponibil la prețul de 20$, acestea fiind păstrate într-o carcasă de aceleași dimensiuni ca instrumentul Dart principal. Dart va fi disponibil la finalul lunii octombrie 2019 direct de la Stan sau de la magazinele distribuitoare. Dart vine cu o garanție pe viață.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații de pe bikerumor.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma