Specialized a lansat noile Epic și Epic EVO 2021, cu geometrie și sistem Brain noi și cadre mai ușoare

De când a fost lansat acum aproape 20 de ani, modelul Specialized Epic și suspensia sa Brain au oferit un alt nivel de performanță în XC. Fără manete de blocaj și fără ezitări, doar pedalat fără griji, la viteză maximă.

Brain a permis Specialized să combine eficiența unui hardtail cu capacitățile unui full-suspension. De-a lungul anilor, Epic a obținut aurul olimpic și peste 100 de victorii în Cupa Mondială, plus mii de podiumuri peste tot în lume.

Noua variantă a acestei mașini de competiție se dovedește mai progresivă ca niciodată, iar modelul revizuit Epic EVO oferă o platformă pentru fiecare ciclist. Ultimul Epic continuă tradiția și reproiectează și redefinește limitele bicicletelor de XC.

Specialized a reproiectat noul Epic de la zero, renunțând la unele caracteristici distinctive ale acestuia pentru a-l face cel mai rapid MTB pe care l-au produs vreodată.

A dispărut triunghiul clasic de lângă tija de șa, înlocuit de o prindere mai rigidă pentru amortizor, o nouă basculă din carbon și un amortizor RockShox reglat pentru XC.

Au dispărut și chainstay-urile groase, înlocuite cu un triunghi spate care amortizează mai bine dar e și cu 15% mai rigid decât cel anterior.

Pentru 2021, Specialized Epic folosește un sistem Brain cu totul nou care e mai eficient, mai capabil și mai robust. Geometria revizuită reflectă caracterul tot mai agresiv al traseelor din Cupa Mondială și colaborează cu noua suspensie Brain pentru a oferi tracțiune superioară și stabilitate la viteză.

Specialized Brain este și mereu a fost o valvă inerțială ce reacționează mecanic la șocurile primite de bicicletă, schimbând modul suspensiei din închis în deschis. Face însă acest lucru într-o fracțiune de secundă și a devenit tot mai performant cu trecerea timpului.

Acest sistem permite Epic-ului să aibă o platformă rigidă de pedalat când e nevoie, dar și o suspensie moale și capabilă dacă lucrurile devindificile, totul fără să fie nevoie de vreo manetă de blocare sau de baterii.

Reproiectat pentru noul Epic, noul Brain se asigură că fiecare Watt e transpus în mișcare orizontală, absorbind însă și vibrațiile și marile lovituri. Noul amortizor cu tija de 25 mm este reglat pentru o platformă mai fermă de pedalat: este vorba de noul Rx XC Tune.

Noua platformă a fost dezvolată după specificațiile atleților Specialized Racing și e mai eficientă, cu posibilități mai mari de reglaj. Reglarea furcii Brain permite ciclistului să regleze cursa precis, de la complet blocat la un sag de 30 mm. La noul Brain, Specialized a renunțat la funcția Auto Sag și a îmbunătățit platforma de pedalat.

Proiectat împreună cu noul cadru Epic, noul sistem Brain este cel mai bine integrat de până acum. Mutarea sistemului Brain a permis și repoziționarea etrierului frânei spate.

Noua poziție permite mai mult flex vertical în chainstay, dar crește și sensibilitatea valvei inerțiale Brain datorită poziționării acesteia în spatele axului spate. Noile componente interne au o curgere a uleiului mai puțin turbulentă pentru o performanță mai bună în funcționare, dar și o durabilitate superioară.

Noul Epic și noul Brain au trecut prin teste serioase, nu mai puțin de 1850 de ore pe teren, echivalentul parcurgerii a 72 de trasee Cape Epic.

Noul Brain are un interval de revizie mai mare, de 125 de ore pentru partea de aer și 250 de ore pentru cea de amortizare. E o mare îmbunătățire față de cele 50, respectiv 200 de ore la modelul anterior.

Specialized a inclus și 2 ani de service gratuit, la dealerii locali. Aceștia vor avea pe stoc sisteme Brain pentru a le monta pe bicicleta clienților cât timp al lor este la revizie. Asta înseamnă că bicicleta nu va sta blocată în timpul depanării amortizorului.

Nu trebuie uitată nici partea din față, unde noul Epic folosește o furcă cu cursa de 100 mm și cu offset de 44 mm din gama RockShox SID SL cu componente interne Brain. Acestea permit reglajul sag-ului între 0 și 30 mm. Specialized spune că sistemul Brain extrem de sensibil dar și de rigid face ca noul Epic să fie cea mai precisă variantă de până acum.

În ceea ce privește cadrul, triunghiul față al Epic-ului are aceiași rigiditate, oferind un comportament echilibrat. Specialized a modificat forma tuburilor, a redesenat componentele, a optimizat straturile de carbon și a folosit noi metode de construcție pentru a asigura o greutate mai mică a cadrului. Practic un cadru Epic FACT 11m are aceiași greutate cu cea a generației anterioare S-Works în timp ce noul S-Works Epic are un cadru din carbon FACT 12m și cu prindere de amortizor din carbon ce mai scade încă 100 g.

Pentru o întreținere lejeră, noul cadru are monobloc clasic de 73 mm BSA filetat. Rutarea cablurilor e complet internă iar cadrul folosește ax de 12×148 mm. În triunghiul față e loc pentru două bidoane, unul pe seat tube și unul pe down tube. Dacă prinderea pe seat tube e clasică cu 2 șuruburi, cea de pe toptube are 3 șuruburi pentru a permite poziționarea eficientă a bidonului sau montarea altor accesorii.

Greutatea cadrelor și bicicletelor Specialized Epic 2021:

  • Epic S-Works/ SRAM AXS: 9.75 kg bicicleta completă (M)
  • Setul cadru S-Works Epic: 1869g
  • Epic Pro: 1947g
  • S-Works Epic EVO: 1659g
  • Epic EVO Pro: 1759g

Greutățile cadrelor includ amortizorul, urechea de schimbător, axul și șuruburile și sunt toate pentru mărimea M.

Dacă versiunea anterioară Specialized Epic a experimentat geometria modernă permițând bicicletei să fie mai performantă pe coborâri, noul Epic merge în aceiași direcție și împinge treaba cu un unghi al furcii de 67.5 grade, mult mai mult decât versiunea anterioară ce avea 69.5. Noua geometrie Epic are monoblocul mai coborât cu 9 mm și reach-ul mărit pentru a permite folosirea pipelor mai scurte. Cadrul îmbunătățit permite montarea de anvelope mai late, până la 2.3 pe spate și 2.4 pe față. Se adaugă rigiditatea superioară față-spate, monoblocul coborât, reach-ul mare, unghiul mic al furcii și chainstay-urile cu 5 mm mai scurte, iar bicicleta rezultată e una cu adevărat de competiție.

Noul Specialized Epic e disponibil în 4 modele: Comp, Expert, Pro și S-Works, dar și sub formă de cadru. Prețurile sunt cele de mai jos:

Product
EPIC S-WORKSEUR 11,599.00
EPIC S-WORKS FRAMESETEUR 4,999.00
EPIC PROEUR 8,499.00
EPIC EXPERTEUR 6,499.00
EPIC COMPEUR 4,299.00
EPIC EVO S-WORKSEUR 11,599.00
EPIC EVO S-WORKS FRAMEEUR 3,999.00
EPIC EVO EXPERTEUR 6,499.00
EPIC EVO COMPEUR 4,499.00

Modelul de top are transmisie SRAM AXS, PowerMeter Quark și noile roți Roval Control SL cu butuci DT-180. Zvonurile sunt că noul S-Works Epic are o greutate de doar 9.3 kg direct scos din cutie! 25$ din prețul fiecărie biciclete e donat la Outride Foundation.

Pentru cei ce vor o bicicletă cu accent pe trail, există noul Epic EVO cu cursa spate de 110 mm și în fațăcu furca Fox 34 Step Cast de 120 mm sau RockShox Reba. Epic EVO e destinat performanței mai agresive și vitezei mari pe teren tehnic.

Cicliștii vor biciclete tot mai performante dar și tot mai ușoare. Epic EVO oferă acest lucru, fiind cu 300 g mai ușor ca modelul anterior, la nivel de top pentru XC. De fapt, fără sistemul Brain montat, cadrul e chiar mai ușor decât S-Works Epic!

Noul Epic EVO a fost proiectat pentru a crește atât eficiența cât și capacitățile tehnice. Specialized a dorit să creeze o bicicletă pentru cei care concurează doar cu poteca. Epic EVO are un triunghi spate special care crește cursa la 110 mm, triunghiul față fiind identic cu cel de la Epic.

Pentru eficiență și viteză pe poteci, Epic EVO păstrează capacitatea excelentă de pedalat, dar renunță la Brain pentru un amortizor RockShox SID Luxe metric reglat Rx. Un braț special oferă un raport de compresie de 2.8:1 ce oferă amortizare mai bună a obstacolelor mari. Furca are 120 mm și conține valva completă EVO, fiind perfect reglată pentru trail.

Folosind o nouă cinematică a mișcării, cursa spate mărită are caracteristici de stabilizare a pedalatului mai bune, asigurând că polivalența lui EVO nu înseamnă un sacrificiu la pedalat. Furca de 120 mm e reglată Rx dar un pic mai sensibilă, având și spațiu mai mare pentru anvelope.

Noul Epic EVO permite reglarea unghiului furcii și a înălțimii monoblocului cu ajutorul unui flip chip. Bicicleta vine în modul Low cu unghiul furcii de 66.5 grade, dar rotirea chip-ului duce unghiul furcii la 67 de grade și urcă monoblocul cu 6 mm.

Componentele folosite sunt în același timp performante, ușoare și fiabile. Tijele dropper sunt standard pe toate modelele, în timp ce roțile de carbon Roval, frânele cu 4 pistoane sunt prezente doar de la Epic EVO Expert.

Noul Specialized Epic EVO e disponibil în variantele Comp, Expert, Pro și S-Works. Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului și a importatorului în România.

Informații de pe bikerumor.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma