Specialized a introdus ax thru pe Roubaix şi Crux dar cu un standard propriu şi ciudat

Modelele de carbon de ciclocros Specialized Crux primesc în anul 2016 frâne pe disc şi ax thru, alături de alte mici modificări. Cursiera de anduranţă Roubaix primeşte şi ea ax thru la modelele de carbon de la SL4 Expert în sus.

Acest lucru este o modificare importantă faţă de colecţia 2015 unde toate modelele aveau pe spate ax cu QR normal (pe faţă aveau deja ax thru). În general, sistemul thru este foarte bun şi oferă un cadru şi o roată mai rigidă precum şi un sistem mai sigur de prindere a roţilor cu discuri. Ceea ce este mai dubios este modul în care Specialized a făcut acest lucru prin crearea unui sistem propriu care te obligă să foloseşti roţile lor Roval sau Axis!

Controversele de design apar datorită lăţimii axului, care a fost păstrată de 130 mm pentru a păstra linia lanţului identică şi chainstay-urile scurte. Totuşi, spaţiul dintre dropout-uri este de 135 mm, cei 2,5 mm suplimentari pe fiecare parte necesari pentru introducerea capetelor butucilor cu ax thru fiind în interiorul dropout-urilor. Problema este că spaţierea celor 135 mm este diferită de cea standard de la MTB….

Design-ul acesta permite într-adevăr linia lanţului perfectă, asigurând poziţionarea ideală ca foilor faţă de caseta de pinioane. Nu este foarte mult spaţiu pentru modificări dacă se doreşte păstrarea schimbărilor perfecte de viteze şi evitarea ca lanţul să frece accidental cealaltă foaie în sistemele cu două foi.

Specialized insistă însă să folosească standardul lor îngust de 68 mm pentru monobloc OSBB dar doresc şi chainstay-uri scurte, aşa că au inventat această soluţie.

Rezultatul sunt butucii cu dimensiunile SCS (Short Chain Stay). Pentru noua versiune SCS cu ax thru acest lucru înseamnă că lăţimea butucilor este de 135 mm dar se păstrează distanţa tradiţională de 130 mm între chainstay-uri. Cu alte cuvinte, din punct de vedere a poziţionării casetei, butucii sunt identici cu unul de 130 mm de şosea.

Practic, acest lucru înseamnă un butuc clasic de 130 mm pe o bicicletă cu standarde moderne, dezavantajul fiind că toate bicicletele de şosea cu frâne pe disc au trecut la butuci de 135 mm în spate, ceea ce cu ax thru devine 12×142 mm. Practic, la noile Specialized Crux şi Roubaix este obligatorie folosirea roţilor SCS Roval şi Axis deoarece nimeni nu mai produce butuci de 135 mm cu ax thru.

Pentru cei ce apreciază roţile acestea, nu e nicio problemă, singurul dezavantaj ar fi unghiul spiţelor care face roata un pic mai puţin rigidă lateral. Iată cum se prezintă treaba din punct de vedere tehnic:

Se poate observa faptul că pinioanele sunt în aceiaşi poziţie ca şi la un butuc standard de 130 mm, dar pentru a instala discul de frână flanşa pe partea acestuia s-a mutat un pic spre interior modificând şi unghiul spiţelor.

Unii încearcă să facă modificări la alte tipuri de butuci, dar să vedem cum arată totul pe bicicletă.

Monoblocul Specialized OSBB foloseşte spaţierea tradiţională de şosea de 68 mm, dar introduce cupe ale rulmenţilor prin presare, asemănător cu sistemul BB30. Diametrul interior este de 30 mm, deci se pot folosi angrenaje normale BB30, eventual cu distanţierele necesare.

Chiar şi cu cadrul îngust, este spaţiu suficient pentru anvelope de 35 mm şi eventualul noroi de pe ele.

Design-ul axului thru este foarte curat, unul dintre cele mai frumoase de pe piaţă.

Cealaltă modificare mare este noua furcă de carbon care are furtunul frânei rutat intern, acesta intrând în partea de sus a braţului şi ieşind afară chiar deasupra etrierului. Prinderea este de tip Post Mount, nu există încă prindere flat mount. Axul este pe standardul nou de 12 mm.

Pentru cine doreşte deci să folosească nişte roţi performante pe care le are deja pe una din aceste biciclete vestea e că nu prea merge. Unii au încercat să şlefuiască din capetele butucilor de 142 mm pentru a-i face să încapă în spaţiul de 135 mm, dar deraiorul va fi poziţionat incorect faţă de pinioane.

Se pare că ar funcţiona un truc, respectiv şlefuirea marginii din interiorul casetei pentru a o apropia mai mult de spiţe. Acest lucru este necesar pentru a evita frecarea lanţului de dropout-uri dar e o operaţie greu de executat acasă. Compania Next Devo, pentru 300 USD, modifică o casetă Ultegra de 11 pinioane şi capetele butucilor la două seturi de roţi cu butuci DT Swiss 350/240/180, dar metoda funcţionează şi cu roţile Specialized Roval mai vechi dacă aveţi un set pe care vreţi să îl păstraţi.

Sistemul acesta ciudat SCS este folosit pe toate versiunile cu ax thru din 2016 ale modelelor Roubaix, Diverge, Ruby şi Crux!

Se pare totuşi că Specialized a venit cu o explicaţie, respectiv faptul că atunci când ei au început lucrul la aceste biciclete, acum doi ani, încă nu se ştia exact dacă standardul de 142 mm va deveni popular în industrie sau va câştiga standardul lor de 135, ei făcând public acest standard pentru ca şi alţi doritori să îl folosească.

O altă veste bună de ultimă oră este că în curând vor fi disponibile urechi de schimbător compatibile cu ax normal 12×135 mm care vor fi gratuite pentru posesorii de biciclete cu sistem SCS. De asemenea, se pare că vor fi lansate câteva roţi compatibile SCS şi de către alţi producători: Zipp, Hope şi chiar şi un adaptor pentru DT Swiss…

Dar să vedem despre ce biciclete este vorba:

Gama Crux are în întregime frâne pe disc în 2016, dar modelele de aluminiu au ax QR normal. Modelul de top este cel din imagine, S-Works, care este confecţionat din carbon FACT 11r, are transmisie Dura-Ace 2×11 cu angrenaj de carbon S-Works, frâne hidraulice Shimano BR-785, roţi Roval Control SL şi anvelope Terra Pro tubeless-ready de 700x23c, totul la preţul de 8500 USD. Alte două modele de carbon primesc transmisie SRAM 1×11, restul fiind cu echipări Shimano 2×11. Cele mai performante cinci modele vin cu tijă de şa cu suspensie CR-R.

Gama Roubaix 2016 are patru modele de carbon cu sistemul de ax thru SCS, restul, inclusiv câteva modele de carbon, având în continuare ax QR standard. Modelul de top S-Works SL4 este echipat cu transmisiea Dura-Ace Di2 neagră la 8500 USD. Imediat mai jos se află SL4 Pro Disc Race cu Ultegra Di2 la preţul de 5800 USD, care este echipată cu frâne hidraulice BR-785, roţi Roval Rapide CL 40 de carbon, anvelope S-Works Turbon 700x26c şi ghidon şi pipă Specialized.

Specificaţiile complete şi preţurile tuturor modelelor pentru 2016 sunt deja publicate pe site-ul producătorului.

Informaţii preluate de pe bikerumor.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma