Shimano trece pe 12 pinioane cu noul XTR M9100

Noul grup de componente Shimano XTR M9100 va fi cel mai versatil grup de MTB pentru cicliștii de XC, Enduro și Maraton! Acesta va oferi performanțe și experiențe unice, la cel mai înalt nivel de competivitate!

Trasele de MTB devin an de an mai complicate iar bicicletele devin și ele din ce în ce mai capabile și versatile. Noul XTR M9100 se adresează tuturor, indiferent dacă doresc o greutate mică, un control mai bun sau versatilitate pentru orice situație, împingând granițele inovației pentru victorie! Fiecare aspect în ceea ce privește echilibrul între viteză și control a fost atent analizat și optimizat la noua linie Shimano XTR M9100.

În centrul noului XTR stă caseta de 12 pinioane ce vine în 2 configurații – 10-51 sau 10-45, frânele cu 2 sau 4 pistoane și butucii noi cu tehnologia Microspline. Designul frânelor și al manetelor de acționare a fost îmbunătățit pentru a putea fi configurate cum își dorește utilizatorul, existând acum și o manetă XTR pentru tija reglabilă. Ca greutate noul grup e cu 150 g mai ușor în varianta XC sau cu 90 g în cea Enduro.

Blocul de pinioane

La transmisie s-a avut în vedere micșorarea pașilor dintre rapoarte pentru a oferi cicliștilor ritmul optim de pedalare și viteza potrivită. Rezultatul e blocul de 12 pinioane 10-51 ce are diferențe de doar 6 dinți între ultimele 3 foi – 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51T – pentru o cadență uniformă.

Noul XTR introduce și o casetă de pinioane 10-45t tot de 12 viteze – 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45T – pentru trasee mai rapide sau mai puțin abrupte, dedicate cicliștilor de XC ce își doresc pași mai mici de urcare și cea mai mică greutate posibilă și vor să cucerească orice pantă le iese în cale.

Ambele blocuri de pinioane folosesc materiale diferite în construcția acestora pentru a balansa greutatea și durabilitatea. Pinioanele mari sunt din aluminiu, cele mijlocii din titan iar cele mici din oțel.

Există și o a 3-a opțiune ca raport, practic o casetă 10-51T fără foaia de 51, restul de 11 pinioane putând fi folosite cu restul componentelor de 12, rezultând o bicicletă mai ușoară și o roată spate mai rigidă.

Butucii

Pentru a se adapta la 12 viteze, Shimano a adoptat la butuci tehnologia MicroSpline de atașare a blocului de pinioane. De asemenea clicheții radiali folosiți până acum au fost înlocuiți cu tehnologia Scylence care reduce forța de frecare și crează un butuc silențios. Butucii față sunt disponibili cu ax thru de 15 mm și lățime de 100 și 110 mm iar cei spate cu ax thru de 12 mm și lățime de 142 sau 148 mm.

Angrenajul

Noul angrenaj pentru 12 viteze folosește tehnologia Hollow (brațe goale pe interior). Cicliștii de XC ce preferă 1×12 au la dispoziție foi între 30 și 38T. Cicliștii de Enduro pot adăuga la sistemul 1×12 dispozitivul de ghidare a lanțului cu prindere E, D sau ISCG05.

Există și opțiunea unui angrenaj dublu cu un factor Q mai mare ce se potrivește cu mai multe cadre. Acesta va avea foi de 38-28T și va putea fi folosit cu caseta 10-45T pentru cursele cu cățărări multe și lungi.

Schimbătoarele

Vor fi disponibile trei tipuri de schimbătoare spate: cu patină lungă, scurtă sau special pentru 2x, toate cu un design agresiv, realizate din aluminiu anodizat. Rotița schimbătorului a fost mărită de la 11T la 13T pentru un plus de performanță, îmbunătățind împreună cu tehnologia Shimano Shadow RD+ retenția lanțului și bătaia acestuia

Vor exista trei tipuri de schimbător față, cu prindere tip D, E și M, toate cu tehnologie Sideswing pentru acționare ușoară.

Manetele de schimbător

Cockpit-ul a fost regândit pentru a permite schimbările rapide de viteză și adaptarea la condițiile oferite de teren. Pentru acest lucru a fost conceput noul sistem I-SPEC-EV care presupune montarea tuturor componentelor într-o singură unitate și oferă ajustare laterală 14 mm și de 60 de grade rotație pentru ca să poată fi găsită poziția ideală a mâinilor pe ghidon și pentru ca acesta să rămână mai puțin încărcat.

Shimano introduce și o manetă dedicată pentru tija de șa reglabilă, cu montură I-SPEC-EV și compatibilă cu toate tipurile de tije mecanice, inclusiv PRO Koryak.

Efortul necesar pentru apăsarea manetelor e substanțial mai mic decât la XTR M9000. Se păstrează caracteristicile Rapidfire Plus, 2-Way Release și Multi-release de la generația anterioară. Pentru maneta spate va exista un convertor de la 11 la 12 viteze pentru opțiunea 11 viteze. Pentru 2x va exista o manetă ce se poate apăsa și în sus și în jos.

Frânele

Acestea sunt construite pe baza celebrului model XTR M9000, designul manetelor fiind schimbat iar corpul și colierul fiind în poziții diferite. Colierul e mai spre mijlocul manetei iar marginea corpului acesteia se poziționează perfect pe ghidon pentru a crea o frână mai rigidă.

Modelul cu 2 pistoane are o manetă XC mai ușoară cu posibilitatea de apropiere sau depărtare. Cel cu 4 pistoane are o manetă dedicată, iar ajustarea se face fără scule, incluzând și tehnologia Shimano Servo Wave. Etrierii sunt din aluminiu și folosesc un furtun hidraulic foarte rigid ce oferă un răspus excelent la frânare.

Plăcuțele și discurile de frână

Plăcuțele au fost schimbate, existând variante de rășină sau metalice pentru modelul cu 4 pistoane și de rășină/metalice/titan pentru cel cu 2. Discurile folosesc tehnologia modificată ICE-TECHNOLOGIES FREEZA ce reduce greutatea și scade temperatura discului cu 5, 10, 20 si 30 de grade la cele de 140, 160, 180 respectiv 203 mm.

Noul XTR M9100 răspunde cerințelor celor mai buni cicliști: combinarea unei greutăți cât mai mici, a unei game largi de viteze, a puterii excelente de frânare, a personalizării ușoare, a durabilității îndelungate și a transmisiei supreme! XTR M9100 nu acceptă locul 2!

Greutăți anunțate:

  • Pinoane: 359/349/299 g pentru 10-51/10-45/1-45(11)
  • Angrenaj: 511/592 g pentru 32t/38-28t
  • Lanț: 242 g
  • Schimbător spate: 237/240g pentru GS/SGS
  • Schimbător față: 88 g
  • Manetă schimbător: 117 g
  • Manetă tijă: 79 g
  • Butuci: 138/231 g pentru față/spate
  • Pereche frâne: 624/770 g pentru 2/4 pistoane

Mai multe informații sunt disponibile pe pagina de produs.

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

5 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma