Categorii: Gravel bikeNoutati

Santa Cruz a lansat noul Stigmata, orientat mai mult spre gravel decât spre CX

O bicicletă de succes cu ghidon dropbar în ultima vreme înseamnă tot mai mult una care e gata să atace cât mai multe tipuri de teren. Noua Santa Cruz Stigmata face exact acest lucru! Bicicleta ce era până acum modelul de ciclocros al producătorului este acum mai greu de clasificat, însă cu siguranță înclină mult mai mult spre gravel decât spre cross pur, însă totuși nu și-a pierdut de tot rădăcinile de CX.

Este în continuare un model bun de ciclocros. Noul cadru are straturi de carbon mai rezistente, multe forme fiind împrumuate de la modelul MTB hardtail Highball. Au fost împrumutate câteva trucuri de construcție și de la bicicleta lui Danny MacAskill, pentru a face ca noul cadru să nu cedeze sub presiunea unei curse dure de CX.

Headtube-ul e foarte masiv pentru a oferi o direcție precisă.

Tija de șa de 27.2 și seatstay-urile coborâte ajută la confort peste micile obstacole din iarbă și rădăcini.

Un monobloc de dimensiuni generoase ajută ca transferul de putere spre roata din spate să fie foarte eficient, garda la sol fiind destul de bună. Toate cablurile sunt rutate intern iar cadrul nu are nicăieri unghiuri ascuțite în care să se prindă ușor noroiul sau zăpada. Restul bicicletei pare concepută pentru gravel.

Ideea de gravel bike e dată și de compatibilitatea cu două foi. Azi aproape nicio bicicletă serioasă de ciclocros nu mai vine cu schimbător față, dar Stigmata oferă posibilitatea de a folosi transmisii 2x cu deraior față clamp-on. Modelul de top e echipat cu SRAM Red eTAP AXS 2×12, următoarea versiune fiind cea din imagini cu Ultegra 2×11 mecanic. Vor exista evident și opțiuni 1x pentru cei interesați.

Alte elemente tipice de gravel sunt prinderile discrete de aripi de pe dropout-uri, din spatele furcii și din zona din spate a monoblocului.

Axul de 12 mm de la ambele roți rigidizează bicicleta iar frânele cu etriere flat mount o opresc în siguranță.

Spațiul pentru anvelope este la nivel cu bicicletele gravel moderne, cu o limită de 700×45 sau 650bx2.1 deși pe piață există deja biciclete cu spațiu mai mare. Datele acestea ne arată că bicicleta e destinată celor mai sportivi și nu neapărat celor ce caută aventuri de anduranță.

Cadrul are prinderi pentru trei bidoane – două în triunghiul principal și unul sub downtube. Toate sunt poziționate jos, lăsând loc pentru o geantă de cadru lângă ele. Nu există însă puncte fixe pentru nicio geantă prinsă direct de cadru.

Restul componentelor provin din colecția gravel de la Easton, inclusiv ghidonul răsucit spre exterior. Pentru CX s-ar putea să fie un pic prea lat, dar pentru gravel și drumuri dificile e unul dintre cele mai bune.

Pipa are un unghi de 0 grade ce oferă o poziție mai ridicată, bună pentru turele lungi de gravel.

Bicicleta e disponibilă în culorile Galben Muștar și Verde Olive, ultima având și un logo interesant ce lasă să se vadă fibrele de carbon. Geometria e cea din tabelul de mai jos.

Din punctul de vedere al geometriei bicicleta e mai mult spre gravel decât spre ciclocros. Dacă distanța dintre roți e asemănătoare cu cea a altor modele populare de ciclocros, partea din față e orientată spre stabilitate în detrimentul manevrabilității. Unghiul furcii e un pic mai mic iar rack-ul un pic mai scurt pentru a crește capacitățile de parcurgere pe trail. Rezultatul e o bicicletă mai stabilă la viteză, excelent pentru mersul cu viteză pe drumuri neasfaltate.

Prețurile și echipările sunt disponibile pe pagina producătorului. Bicicletele vor avea opțiunea de upgrade la noile roți Reserve din carbon de 700c sau 650b recent lansate pe piață.

Există și o versiune feminină numită Juliana Quincy. La fel ca alte conversii Santa Cruz – Juliana, și aceasta are același cadru dar diferă culorile și componentele adaptate anatomiei feminine.

A fost adăugată și o mărime mai mică. Stigmata e disponibilă în mărimi între 52 și 60 în timp ce Quincy primește și o versiune 49.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații și imagini de pe bikerumor.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma