Rockshox SID SL 2021 este mai ușoară ca niciodată

Noua furcă Rockshox SID SL 2021 recucerește titlul de cea mai ușoară furcă XC de 29 de pe piață. Face asta fără să compromită rigiditatea sau să renunțe la funcționalități. A apărut în sfârșit și un SID Ultimate cu cursa de 120 mm care e perfect pentru bicicletele moderne ușoare de trail, plus un nou amortizor SID Luxe care funcționează împreună cu oricare dintre furci.

Noua SID SL este modelul de 100 mm optimizat special pentru competiții și care are doar minimul de reglaje necesare în locul unora complexe. Rockshox obișnuiește ca atunci când decide să preia locul 1 pe piață să lucreze în laborator cu atenție la fiecare componentă. Coroana și tubul sunt complet noi, la fel și brațele. Chiar și amortizorul e nou, majoritatea greutății salvate venind de la acesta.

Noul amortizor Charger Race Day are o greutate oficială cu 100 g mai mică decât a modelului Charger 2.1. Este mult mai subțire, cu mai puțin ulei, tuburi mai înguste și un reglaj de rebound foarte fin.

Totul la acest amortizor a fost proiectat cât mai mic posibil fără a afecta performanța. Circuitul de compresie la viteză mică a fost mutat jos, lângă cel de rebound iar un circuit de compresie la viteză mare nereglabil este pus în zona superioară.

Charger Race Day e un amortizor cu două poziții – deschis sau închis, fără o poziție medie de trail Este identic pentru variantele cu comandă pe furcă sau pe ghidon și are cel mai puternic lockout de până acum. Ei spun că XC nu necesită reglaje atât de fine așa că amortizarea a fost optimizată pentru această disciplină iar opțiunile suplimentare au fost abandonate pentru a câștiga la greutate.

Amortizorul Race Day e mai sensibil, proiectat special pentru bicicletele cu cursă scurtă, dar are un blocaj foarte ferm. Deoarece nu există o poziție intermediară, tot reglajul se concentrează pe poziția deschisă care este făcută să fie moale, ușoară și mai dependentă de arc decât de amortizare. Circumferința mică a tuburilor pistonului înseamnă și frecare mai mică.

Reglajul de rebound include o cheie inbus ce se fixează sigur. Ea poate fi demontată pentru a mai salva 2-3 g.

Vor fi oferite două cartușe diferite Race Day – unul cu manetă de blocaj și una pentru maneta TwistLoc. Amortizarea și performanța sunt aceleași, dar sunt implementate diferit. Cine dorește să schimbe modul de acționare trebuie să schimbe tot cartușul.

Noul șasiu este prelucrat pentru a crea zone rectangulare pentru creșterea rigidității și e mai îngust ca până acum. Zonele dure angulare de la coroană previne flexarea torsională și păstrează totul într-o mișcare sus-jos chiar și la viraj.

Brațele sunt mai apropiate ca înainte pentru a reduce greutatea și a mări rigiditatea. Pentru a obține asta, brațele inferioare au fost modificate pentru a se așeza în jurul etrierului și pentru a lăsa loc butucului și spițelor.

Coroana și tubul sunt din aluminiu frezat, fără o versiune din carbon. Rockshox spune că a reușit să obțină greutatea și rigiditatea dorită și fără să utilizeze carbonul. Acest lucru înseamnă o fabricație mai simplă și mai ieftină. Modelele Ultimate din imagini au zone frezate pentru a mai salva câteva grame, apoi anodizate, lustruite și vopsite negru.

Este folosit arcul pe aer DebonAir care e îmbunătățit cu toate sistemele de reducere a frecării (garnituri SKF, fluid Maxima Plush) folosite în camerele de aer ale modelelor Ultimate 2020 exceptând valva camerei inferioare care e mai jos.

De fapt valva e la același nivel cu garnitura pistonului când furca nu se mișcă, așa că la umflarea camerei superioare, aerul trece pe lângă garnitură și intre și în camera negativă. În momentul în care se pune greutate pe furcă, este închisă legătura dintre camere.

Acest lucru ajută furca să folosească toată cursa și e proiectat să funcționeze cu un sag de doar 15-25% față de cel de 25-35% recomandat la furcile cu cursă lungă. Scopul este de a utiliza cât mai mult din cursa scurtă, pierzând cât mai puțin cu sag-ul.

A fost schimbată și forma camerei de aer și amortizorul superior, fiind acum asemănătoare cu cele de la Pike și Lyrik, ambele folosind brațe de 35 mm.

Unul dintre cele mai bune lucruri noi la modelele 2020 este că și modelele anterioare pot fi modificate să primească noile componente interne: arcul pe aer și amortizorul.

Amortizorul de 32 mm SID SL Charger Race Day poate fi montat direct în toate mdoelele SID și Reba de 120 mm din 2014 încoace, ceea ce înseamnă că se pot salva 100 g de pe aceste modele. Prețul kit-ului nu este încă comunicat.

Noile amortizoare de 35 mm SID Race Day nu se potrivesc însă în modelele anterioare cum ar fi Pike și Revelation, însă acestea sunt proiectate pentru trasee mai agresive unde nimeni nu și-ar dori amortizorul Race Day oricum.

Noua furcă SID de 120 mm este răspunsul la modelul Fox 34 Step Cast, care echipează acum OEM aproape toate modelele ușoare de XC agresiv din ultimii trei ani. A durat puțin dar RockShox a venit cu un model concurent de calitate excelentă.

Ca denumire, SID SL este modelul deidcat pentru competiții de XC cu cursa de 100 mm și brațe de 32 mm. Fără SL regăsim modelul cu brațe de 35 mm și cursa mai lungă.

SID vine în versiune de 100 și 120 mm, așa că pentru cei mai mari dar care vreau o cursă de doar 100 mm, modelul normal SID cu brațe de 35 mm va oferi rigiditate și rezistență mai bune. Pentru cine vrea o bicicletă ușoară de trail sau să se dea pe trasee mai grele cu cea de XC, se poate alege modelul de 120 mm.

Se zvonește că modelul de 120 mm poate fi modificat la 100 mm, dar nu și invers. Dar nimeni care se dă pe 120 mm probabil nu va dori să facă schimbarea la 100 mm.

Amortizorul Race Day din această furcă are același reglaj, control și blocaj ca modelul SL. Furcile împart același design, cu coroane frezate și brațe inferioare modelate, doar că puțin mai mari și mai solide.

Ambele modele sunt compatibile TorqueCap și folosesc ax thru frezat. Ele sunt proiectate pentru disc de minim 160 mm (SID SL) sau 180 mm (SID).

Întrebarea mare este dacă SID SL e mai ușoară sau nu decât Fox 32 Step Cast! Cu tubul netăiat, SID SL are o greutate de 1333 g. Modelul FOx 32 SC 2017 are o greutate de 1379 g iar varianta mai nouă din 2019 are ceva mai mult, respectiv 1409 g. Astfel, noul SID SL este cu 76 g mai ușor decât Fox 32 SC și cu 130-150 g mai ușoară decât SID Ultimate Carbon care e cu câteva sute de euro mai scumpă!

Chiar dacă noul șasiu și noua coroană ajută, majoritatea greutății salvate la noul SID vine de la amortizorul Charger Race Day. În comparație cu Charger 2.1, versiunea Race Day e mai ușoară cu 129 g!

Greutățile oficiale pentru amortizoare sunt de 88 g (SID SL 32 mm), 96 g (SID 35 mm) și 186 g (Charger 2.1 RLC 2020).

Modelul SID de 120 mm are greutatea impresionantă de 1546 g. În comparație, Fox 34 SC are o greutate de 1698 cu tubul netăiat, adică SID e cu aproape 150 g mai ușoară!

Datele de până acum sunt valabile pentru modelele Ultimate, dar există și câte o ediție Select pentru SID și SID SL. Diferențele principale este că aceasta folosește amortizorul standard Charger 2.1 RL. Ele folosesc însă aceiași coroană și tub, dar nu au prelucrările suplimentare prin frezare. Iată gama completă și prețurile:

  • SID SL Ultimate – 1,326g – $799-869 / €869-949 / £779-849
  • SID SL Select – 1,468g – $599-669 / €649-729 / £579-649
  • SID Ultimate -1,537g – $899-969 / €979-1,059 /| £869-949
  • SID Select – 1,671g – $699-769 / €759-839 / £679-749

În continuare, câteva detalii tehnice

  • Dimensiunea maximă a anvelopelor: 29×2.4 (SID SL) și 29×2.5 (SID)
  • Ambele folosesc Botomless Tokens de 32mm / 35mm
  • Toate includ noile aripi scurte Rockshox
  • disponibile doar pt 29er, fără versiuni de 27.5
  • offset de 44 mm

SID Luxe Ultimate este un amortizor special optimizat pentru competiție, pentru biciclete cu cursa de până la 120 mm. Și acesta are un circuit simplu cu două poziții – închis sau deschis.

La fel ca furcile, acesta are un lockout foarte ferm, așa că modul deschis este reglat mai moale pentru a fi suplu pe prima parte a cursei. luxe se bazează pe volumul mic de aer pentru a preveni bottom-out-ul. Două Botomless Token permit ajustarea volumului de aer.

Reglajul de rebound se face și aici cu cheie inbus de 2.5 mm ca la furci. Reglajul e ascuns sub maneta de reglare a compresiei (pentru modelele fără comandă pe ghidon) sau accesibil printr-un port în modulul de comandă la cele cu remote.

Amortizorul e oferit cu o cursă de 50 mm în mai multe dimensiuni, atât cu prindere Trunnion cât și Standard. Este disponibil în culoarea albastră sau neagră. La fel ca noile furci, modelul Ultimate folosește lichid Maxima Plush și garnituri SKF. Modelul Select+ urmează să apară în curând dar nu există informații despre acesta.

Greutatea anunțată e de 227 g, dar cea măsurată la versiunea cu remote e de 255 g.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații, imagini și măsurători de pe bikerumor.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma