Expansiunea constantă a comunității de bicicliști, și a numărului celor care folosesc bicicleta în general, duce la adevărate seisme sociale, gata-gata să divizieze locuitorii anumitor orașe în falii distincte, delimitate de tipul vehiculului sau de modul de deplasare prin oraș. Ori cel puțin asta sugerează „un ziar online, quality, de succes” din presa românească care a identificat inamicul public principal al șoferilor bucureșteni – pista de biciclete de pe Calea Victoriei, pe care o propune spre demolare.
Publicația online De Ce NEWS numește pista în cauză „un moft al bicicliștilor îndeplinit de Municipalitate”, adăugând că Primăria Generală „s-a conformat doleanțelor unui grup foarte vocal, în detrimentul unei comunități mult mai numeroase, cea a șoferilor, care contribuie intens la bugetele locale și naționale”. Efectul principal generat de această pistă, în opinia autorului materialului respectiv, care pesemne a dorit să rămână anonim, este cel că traficul de pe Calea Victoriei a fost sensibil îngreunat prin reducerea numărului de benzi. Astfel, din pricina aglomerației, „poluarea nu va scădea, ci va crește, iar nervii produși automobiliștilor cu siguranță nu le vor îmbunătăți sănătatea”. O soluție, în viziunea celui care a scris articolul, ar fi reprezentat-o proiectarea pistei în așa fel încât să poată fi transformată înapoi în bandă de circulație auto pe timpul sezonului rece, atunci când bicicleta se folosește mai rar.
Prin noianul de presupuneri pe care articolul original se bazează, căci nu este prezentată nicio statistică în sprijinul afirmațiilor făcute, ar fi totuși un punct care atinge o problemă reală, acela că pista de pe Calea Victoriei nu face parte dintr-o rețea mai amplă care să deservească Bucureștiul. În același timp, este la fel de adevărat că există planuri și că s-au demerat anumite lucrări în acest sens, dar, în dulcele stil autohton, mai avem ceva de așteptat până la a folosi rezultatul acelor demersuri.
Cât despre articolul în sine, deși în titlul regăsim „Semnează împotriva blocajelor de pe Calea Victoriei”, în corpul materialului nu se află niciun link spre niciun document care ar putea fi semnat, ci doar un sondaj virtual, unde și-au exprimat părerea circa 2.500 de cititori, care în proporție de 75% nu sunt de acord cu demolarea pistei.
Mai departe, lipsesc argumentele în favoarea punctului de vedere susținut în articol, autorul doar presupunând că o coadă mai mare de mașini staționară generează mai multe noxe decât un număr mai mare de vehicule aflat într-un carambol mai mic. Pe urmă ar mai fi și faptul că nu pista pentru biciclete a fost scopul reproiectării unei secțiuni din Calea Victoriei, ci dorința de a deschide artera spre trafic nemotorizat, în general cel pietonal. Încă un aspect care a scăpat filtrului gândirii celor de la DC News ar fi că artera ar fi revigorată din punct de vedere turistic și este binecunoscut despre turiști că au obiceiul de a cheltui când vizitează, deci s-ar mări veniturile bugetelor locale și naționale fără a fi nevoie ca şoferii să cheltuie pe taxe de drum, benzină și așa mai departe. Nu în ultimul rând, logica de tipul „nu are rost dacă nu e conectată la un sistem de piste extins” e cam șubredă. Respectând același principiu, de ce să se mai construiască doar segmente de autostrăzi, dacă nu există o rețea?
Totuși, demersul jurnalistic al publicației auto-intitulate „de calitate” și „de succes”, care se pare că folosește adrese gratuite de e-mail pentru o bună parte a membrilor redacției sale, a dus la o reacție majoritară de respingere a ideii, care se poate constata citind rubrica de comentarii a materialului originar, consemnând astfel eșecul inițiativei ostile bicicliștilor.
În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…
Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…
Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…
Vezi comentarii
Numarul biciclistilor este in crestere. Si al navetistilor deasemenea, (dar cu o crestere mai mica). Daca ar exista o infrastructura viabila, suficienta pentru a incuraja ca din biciclistii recreationali sa devina si navetisti, s-ar rezolva si problema asta. Aici e o situatie similara cu ce a fost intai? Oul sau gaina?
Nu va suparati ca va spun, dar Bucurestiu-ul nu va dispune in totalitate de piste de biciclete decat in cazul in care numarul masinilor va scadea extrem de mult. Este un obiectiv greu de atins sa poti face piste de biciclete intr-un oras care nu este facut pentru asa ceva. Soselele sunt dedicate masinilor deocamdata.
Parerea mea este ca daca masina ar fi folosita pentru deplasari pe distante mai mari de 1km, ar fi ok. Am cunoscut destui oameni care se urcau in masina pentru o piata de 50m. Sa conduci singur, este de altfel ineficient. Spatiul ocupat de un sofer nervos in trafic este echivalentul a 5 biciclisti.
Traficul nu este ingreunat de pista, ci de (de)sincronizarea semafoarelor. De indolenta sau incompetenta inginerilor de trafic. Pe Iuliu Maniu, pe Barbu Vacarescu, nu exista piste. Si e un trafic infernal. Peste 50% din problemele de trafic s-ar rezolva cu o sincronizareeficienta a semafoarelor.