Nukeproof Giga transformă modelul de DH Dissent într-un MTB Super Enduro

Acum cinci ani nimeni nu și-ar fi închipuit că va vedea biciclete cu cursa de 180 mm în categoria enduro… Însă progresele făcute în design-ul suspensiilor și a cadrelor de carbon au făcut posibilă existența bicicletelor cu cursă lungă pe care se poate pedala, iar Nukeproof Giga este exemplul perfect.

După ce a lipsit din sezonul competițional 2020, s-ar putea ca Sam Hill să revină în joc, călare pe o bestie Super Enduro complet diferită…

Elementele importante despre noua bicicletă ar fi următoarele:

  • Utilizare: Enduro
  • Dimensiune roți: 27.5″, 29″
  • Cursa furcii: 180mm (275 & 290)
  • Cursa suspensiei spate: 180mm (275), 170mm (290)
  • Dimensiuni cadru: S-XXL
  • Material cadru: Carbon
  • Prețul pentru cadrul cu amortizor Fox Factory X2: 3299.99 Euro

Nukeproof a cheltuit mult ca să îmbunătățească modelul Mega, așa că se punte întrebarea de ce au lansat Giga și unde se potrivește el în gamă? Răspunsul vine de la faptul că inginerii și riderii Nukeproof știau dintotdeauna că platforma suspensiei Dissent e o platformă excelentă pentru pedalat.

Așa că s-au întrebat dacă suspensia Dissent nu ar putea fi folosită cumva și la enduro. Așa a apărut prima bicicletă de test, o versiune grea și redusă, din aluminiu, a modelului Dissent, denumită ”Mulse”. Testele inițiale au convins membrii echipei că ideea e bună. Astfel a început lucrul pentru a aduce bicicleta la standardele de enduro: butuc boost, cadru ușor din carbon, loc pentru tija dropper…

Rezultatul e Giga. Nukeproof Giga e disponibilă în versiuni 275 și 290 și momentan doar cu cadru din carbon, deși o versiune din aluminiu este deja se pare în lucru.

Modelul 275 are cursa pe spate de 180 mm iar cel 290 are cursa de 170, ambele având progresivitatea ajustabilă din mers. Cu așa capacitate tehnică, mulți vor privi Giga ca o opțiune pentru freeride, având aceiași cursă ca modelul Norco Shore, însă diferența e la geometrie.

Nukeproof Giga are unghiul furcii cu doar 0.5 grade mai mare decât Dissent, adică 63.5 grade. Acesta e împerecheat cu unghiul tijei de șa de 77.75 grade care crește la 78 de grade pentru mărimile L-XXL. Atât pe modelul 290 cât și pe cel 275, lungimea chainstay-urilor e egală la toate mărimile de cadru, doar dimensiunile triunghiului față sunt diferite.

Chainstay-urile de pe Nukeproof Giga 290 au 445 mm iar reach-ul este între 430 și 515 mm. Monoblocul e cu 25 mm mai jos decât dropout-urile, la o înălțime de 350 mm. Furca folosită are offset de 42 mm.

Chainstay-urile modelului Nukeproof Giga 275 au 435 mm iar reach-ul e între 435 și 520 mm. Monoblocul e coborât cu 10 mm sub dropout-uri și e la înălțimea de 350 mm, Modelul 275 folosește furci cu offset de 37 mm.

Lucrurile devin interesante când e vorba de geometrie. Datorită amplasării pe pivotul principal a unui mecanism acționat cu un levier, Nukeproof Giga poate funcționa cu una din două curbe ale suspensiei disponibile în orice moment. Riderii pot schimba între cele două (+ și -) în câteva secunde în timpul turei. Iată ce înseamnă cele două poziții:

  • (-) Poziția 1 = progresie 25.5% (linia portocalie)
  • (+) Poziția 2 = progresie 29% (linia albastră)

Nukeproof spune că ambele poziții au un început al cursei mai fin pentru amortizarea obstacolelor mici, apoi oferind suport bun la mijlocul cursei pentru viraje și pump. La fel ca la Dissent, progresivitatea scade în capătul cursei pentru a preveni funcționarea dură la mijlocul cursei și pentru a permite reglaje suplimentare cu distanțiere de volum.

Reglajul + este perfect pentru a adăuga progresivitate la utilizarea unui amortizor cu arc, în mod similar cu adăugarea unui distanțier de volum la un amortizor pe aer.

Inginerii Nukeproof au optimizat valorile de susținere la pedalat la Giga pentru rapoartele de urcare, ajungând la 100% în poziția + și la 96% în cea -. Cinematica a fost optimizată în idee că o combinație între suport bun la mijlocul cursei și platformă solidă la pedalat este combinația perfectă pentru tracțiune pe urcare.

Pentru ca susținerea la pedalat să nu intervină în funcționarea suspensiei, aceasta scade pe pinioanele mici oferind sensibilitate bună la obstacole mici. În reglajele + și – valorile suportului sunt de 56% și 39% pentru pinionul de 10t.

Nukeproof Giga are un cadru construit integral din fibre de carbon unidirecționale T700/800 în tehnologie monococă, folosind butuc boost 148×12 mm în spate. Triughiul față are straturile de carbon optimizate pentru rigiditate în timp ce spatele e proiectat să ofere amortizare mai bună pe verticală, pentru a urmări mai bine forma terenului. Downtube-ul și stay-urile din stânga sunt protejate cu elemente din cauciuc.

O aripă de protecție integrată are grijă de zonele sensibile ale rulmenților pivotului în condiții dificile, permițând însă anvelope de până la 2.6.

Toate cadrele au un suport de bidon integrat montat pe downtube, în triunghiul principal. Nukeproof spune că toate mărimile acceptă un bidon de apă de 750 ml.

Rutarea cablurilor e internă, complet ghidată prin tuburi integrate în cadrul din carbon. Alte elemente care fac cadrul ușor de utilizat sunt monoblocul filetat de 73 mm și rulmenții Enduro Max prezenți peste tot. Toate cadrele sunt livrate cu protecții transparente pentru a proteja vopseaua.

Nukeproof Giga 290 și 275 sunt ambele disponibile sub formă de kit cadru+amortizor (FOX Factory X2) la prețul de 3299.99 Euro.

Modelele complete au prețul de 4699.99 Euro pentru versiunea Comp, 5799.99 Euro pentru Elite și 6999.99 Euro pentru Factory.

Toate modelele Nukeproof Giga vin cu anvelope Michelin Wild Enduro semnate Sam Hill, fiind diferențiate de transmisii, frâne, roți, tijele dropper și suspensie.

Giga Factory are furcă FOX 38 Factory cu amortizor GRIP2, amortizor spate FLOAX X2 Factory, transmisie Shimano XT 1×12 cu frâne cu 4 pistoane și roți DT Swiss E1700 Spline 30.

Giga Elite e echipată cu furca FOX 38 și amortizorul X2 din seria Performance, transmisie Shimano SLX 1×12 cu frâne cu 4 pistoane și roți DT Swiss E1900 Spline.

Cel mai ieftin model, Giga Comp, are furcă RockShox ZEB cu amortizor Charger R, amortizor spate Super Deluxe Select R, transmisie Shimano Deore 1×12 cu frâne cu 4 pistoane și roți Sun-Ringle Duroc Comp.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații de pe bikerumor.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

6 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

2 săptămâni in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma