Noii pantofi de șosea Specialized S-Works Ares te fac cu 1% mai rapid

Noii pantofi de șosea Specialized S-Works Ares sunt rezultatul a peste 10 ani de cercetare în domeniu. Scopul a fost să se obțină cei mai confortabili pantofi de performanță pentru șosea din lume. S-a încercat acest lucru prin minimizarea punctelor de presiune în zona superioară a pantofului, fără a fi afectată fixarea pantofului pe picior.

Rezultatul e Ares, un pantof care folosește talpa și branțul modelelor anterioare, dar introduce o parte superioară complet nouă care învelește piciorul și distribuie presiunea foarte echilibrat. Greutatea este și ea mică. Iată cum s-a ajuns la acest rezultat.

Specialized a încercat mereu să îmbunătățească nivelul de confort al pantofilor. Au început cu branțurile Body Geometry care ofereau diverse grosimi de suport al arcului piciorului, pentru a evita ca acesta să alunece în față la pedalat. O umflătură în zona metatarsiană ajută la mărirea spațiului dintre metatarsiene și falange, oferind un pic de spațiu nervilor dintre acestea.

În 2012 Specialized a redesenat tălpile lor din carbon, făcându-le mai rigide, mai ușoare și mai subțiri. Cu ocazia asta au mai adăugat niște suport median pentru a atenua presiunea pusă de picior pe talpă.

De atunci au continuat să le facă tot mai ușoare și mai ventilate, ultimul rezultat fiind pantoful de doar 95 g Exos S-Works care e încă cel mai ușor model de pe piață.

Nu au fost însă satisfăcuți până acum de diferitele moduri de amplasare a sistemelor BOA și a șireturilor, respectiv de modul în care se așează pantoful pe zona superioară a piciorului.

Specialized a lucrat împreună cu mulți atleți cunoscuți, cel mai renumit fiind probabil Mark Cavendish, cu o putere și un sprint remarcabile.

Ares însă este rezultatul colaborării cu Sam Bennett de la echipa Deceunick – Quick-Step, care a testat prototip după prototip. Deoarece se pare că nu doar o talpă rigidă contează pentru a câștiga sprinturile finale. E importantă și abilitatea de a trage în sus de pantof fără ca acesta să se întindă și fără ca piciorul să se miște în interior. De aceea de multe ori cicliștii își strâng pantofii înainte de atacul final.

Pantofii trebuie însă să fie confortabili de-a lungul multelor ore de pedalat ce duc la acest sprint final.

Specialized spune că ”un fan meticulos al datelor precise cum e Bennet a fost un partener perfect de dezvoltare. Acesta a fost foarte concentrat pe oferirea de feedback. La prima întâlnire, în loc de 30 de minute, Bennett a petrecut o oră și jumătate povestind despre sprinturi, pantofi și ideile sale despre acestea. Informațiile împărtășite au fost incredibile.

Informațiile de la Bennet despre echilibrul perfect între o strângere fermă și confortul pe traseele lungi au ajutat echipa să renunțe la modul vechi de gândire și să abordeze pantoful dintr-o nouă perspectivă.

Am început de la zero, fără a avea idei inițiale despre sistemul de închidere, focalizându-ne la modul în care ciclistul vrea ca pantoful să se simtă pe picior. Aceste căutări au dus la o formă cu totul nouă a zonei superioare a pantofului, eliminând limba tradițională în favoarea unei șosete interioare din material ranforsat cu Dyneema, combinat cu o repoziționare a sistemului de închidere care a schimbat regulile jocului.”

Cele trei elemente ce diferențiază Ares de restul pantofilor Specialized sunt:

  • repoziționarea mai jos a sistemului BOA pe picior
  • elemente de acoperire mai mari între sistemul BOA și picior
  • ciorap din Dyneema ce acoperă tot piciorul superior

Materialul ușor sintetic al părții superioare acoperă piciorul din lateral, apoi în sus și peste picior, cu o bucată lată ce disipă presiunea de la rotiță și cabluri. Cablurile folosesc o dispunere triunghiulară pentru a apăsa pe o suprafață mai mare.

Rotița inferioară are sub ea acoperire dublă a piciorului pentru o disipare și mai bună a forțelor. Spațiul dintre cele două acoperiri reduce presiunea inutilă asupra mijlocului piciorului.

În comparație cu sistemul lor standard dublu BOA de închidee, Ares are o suprafață de contact mai mare cu 20%. Asta permite o strângere mai lejeră pentru o prindere sigură fără a produce puncte de presiune.

Nu doar suprafața contează, ci și combinația de materiale și componente. Rotițele BOA Li2 permit strângerea și eliberarea în incremente mici pentru precizie maximă.

Sub limbi se află un material moale ce acoperă aproape tot piciorul, dar care nu se întinde deloc, conținând fibre Dyneema ce previn orice modificare de formă atunci când apar solicitări de la pedalatul cu putere mare.

La călcâie se regăsesc cupele PadLock ce previn ieșirea acestora din pantofi.

Talpa exterioară FACT Powerline este cea mai rigidă versiune, cu o valoare de 15. Aceasta folosește sisteme de prindere a plăcuțelor reversibile din titan, ce permit extinderea gamei de reglaj pentru cei ce vor să monteze plăcuțele mai în spate.

Nu în ultimul rând, forma și unghiurile tălpii și a branțului oferă o aliniere perfectă a genunchilor. Crește nivelul de confort și forța cu care se apasă pe pedale.

Rezultatul final e o creștere a vitezei cu 1%.

Este o afirmație îndrăzneață și care deși sună insignifiantă, duce în mod evident la câștigarea unei curse. Nu a fost scopul inițial ca viteza să crească cu 1%, dar Specialized spune că acesta este rezultatul creșterii confortului și optimizării fiecărul W aplicat la un sprint.

Noii pantofi Specialized S-Works Ares vin în culorile negru, alb, team red și team white, în mărimi între 36 și 49, cu jumătăți de mărimi disponibile între 38.5 și 46.5. Greutatea anunțată e de 220 g pentru mărimea 42, per pantof.

Alte elemente includ element de uzură demontabil pe călcâi și spațiu mare pentru degetul mare, cu protecție la lovitură. Prețul recomandat este de 419.90 Euro.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații de pe bikerumor.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma