Dacă te-ai întrebat vreodată care este transmisia ideală pentru mtb poate ai aflat că este greu de aflat întrucât depinde în primul rând pe cine întrebi şi care este stilul său de pedalat. Ce este bun pentru profesioniştii care cu asta se ocupă, mai mult ca sigur că nu se potriveşte nevoilor amatorilor.
Realist vorbind nicio tehnologie din lume nu te va ajuta dacă picioarele nu sunt capabile să te ducă la deal. Încă promovând puternic transmisia 1×11 destinată majorităţii cicliştilor Sram lansează acum câteva grupuri noi de transmisii. Este vorba de noul 1×11 la un preţ foarte bun plus noile transmisii 2×11 şi 2×10.
Sram prezintă noul GX 1×11 ca fiind cea mai importantă noutate. Folosind aproape aceeaşi tehnologie ca X1, X01 şi XX1, GX oferă acum performanţe deosebite la un preţ mult mai bun.
Sram subliniază din start că oferă cea mai largă gamă de viteze în comparaţie cu Shimano. Desigur această gamă largă vine la pachet cu un salt mai mare între viteze. În cele din urmă ciclistul decide ce este mai bun pentru el sau ea: treceri mai line între viteze, lucru care îţi permite să-ţi găseşti ritmul pentru cadenţă, sau posibilitatea obţinerii celei mai largi game de viteze.
Fără doar şi poate vedeta noului grup GX 1x trebuie să fie pinioanele. Desigur şi Sram X-Dome sunt opere de artă însă când vorbim de consumabile care costă peste 300$ cei mai mulţi se vor lăsa greu de convins să cumpere. Din acest motiv noua casetă XG-1150 Full Pin este atât de interesantă întrucât preţul este de doar 144$. Desigur este cu mai mult de 80g mai grea faţă de pinioanele X1 (394g vs. 313g) însă preţul de 144$ compensează din plin fiind mai puţin de jumătate în comparaţie cu X1. Pentru a obţine un preţ atât de mic noua casetă de pinioane 10-42 T este fabricată din oţel.
Pinioanele Full Pin sunt compatibile cu alte grupuri Sram 1x şi folosesc un corp propulsor XD. De asemenea există compatibilitate şi cu seria de componente Boost 148.
Angrenaj GX 1x
Schimbător spate Sram GX 1×11 X-HORIZON™
Trigger shifter Sram GX 11 viteze
Pinioane XG-1150 FULL PIN™
Cealaltă mare ştire este lansarea transmisiei 2×11 care foloseşte pinioanele Sram cu plajă largă. Sistemul a cerut redesenarea completă a schimbătorului spate pentru ca acesta să facă faţă pinioanelor mari. Din tabel lipseşte transmisia Shimano XTR 3×11 (22-30-40 x 11-40) dar ideea este clară. Dacă transmisia Sram 1x nu oferă o plajă suficient de largă atunci noul GX 2×11 ar trebui să te satisfacă.
Pentru a face ca transmisia 2×11 să funcţioneze cu actualele pinioane 10-42 schimbătorul spate a trebuit să se îndepărteze de designul X-Horozin în favoarea unui design tradiţional cu paralelogram. Sistemul încă foloseşte shifterul X-Actuation cu 11 viteze, iar schimbătorul spate foloseşte noul Type 3 Roller Bearing Clutch care permite blocarea cuştii în poziţia pentru service.
Schimbător spate GX 2×11
Odată cu lansarea sistemului 2×11 vine şi primul shifter Sram pentru 11 viteze pentru mâna stangă. Poate v-aţi imaginat că Sram a renunţat la schimbătoarele faţă, însă iată-le. Vorbim despre un schimbător faţă X-Glide, X-Actuation. Pentru început angrenajele GX 2×11 vor fi disponibile doar cu foi 36-24T.
Angrenaj Sram GX 2×11
Schimbător faţă Sram GX 11 viteze
Shiftere Sram GX 2×11
Indiferent ce alegi să foloseşti (1×11 sau 2×11) ambele grupuri vor beneficia şi de shiftere Grip ca opţiune. Fiind vândute la pereche sau la bucată shifterele folosesc cam aceeaşi tehnologie întâlnită la celelalte shiftere Grip pentru 11 viteze.
Specificaţii şi beneficii
În cele din urmă avem noul grup GX 2×10. Practic acesta înlocuieşte vechiul Sram X7 (presupunând că GX 2×11 înlocuieşte vechiul X9). Bazându-se pe actualele casete de pinioane PG-1050 şi PG-1030, noul GX 2×10 nu va beneficia de plaja largă oferită de casetele cu 11 pinioane. Totuşi acest sistem este cel mai accesibil dintre toate.
Angrenaj Sram GX 2×10
Schimbător faţă Sram GX 10 viteze
Schimbător spate Sram GX 2×10
Shiftere Sram GX 2×10
Pinioane Sram 2×10 (PG-1050)
Caseta de pinioane PG-1050 beneficiază de bogata experienţă Sram în acest domeniu. Mulţumită construcţiei simple şi de încredere pinioanele sunt perfecte pentru transmisia GX.
Pinioane Sram 2×10 (PG-1030)
Tocmai când te gândeai că schimbătorul faţă este de domeniul trecutului vine GX cu un model bun aproape pentru orice standard. Ambele transmisii 2×10 şi 2×11 vor avea schimbător faţă cu instalare High Clamp, Low Clamp, High Direct Mount, Low Direct Mount şi Mid Direct Mount cu tragere pe sus sau jos. Fiind compatibil cu tehnologia schimbătoarelor faţă Sram X-Glide greutăţile variază de la 123-153g (11 viteze) la 134-161 (10 viteze).
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Comparatiile sunt facute intre Sram 2015 si Shimano 2014?