Categorii: Biciclete de munte

Sram lansează Eagle – noua transmisie cu 12 pinioane

Se pare că zvonurile au fost adevărate în februarie când au scăpat pe net nişte poze cu noul grup Sram Eagle cu 12 pinioane. O lună mai târziu am primit confirmarea oficială. Justificarea unui astfel de grup 1×12 este destul de simplă. Practic nu ai nevoie de schimbător faţă ci ai nevoie de plajă de viteze. 1×11 era bun pentru mulţi în timp ce 2x funcţiona bine pentru restul.

Însă grupul 1×11 oferea o plajă de 420%, iar unii ciclişti doreau şi mai mult. Exista Sram GX cu 2×11 care oferea 630% însă majoritatea angrenajelor 2×10 oferă în jur de 515%. Dar în continuare ai schimbător faţă, două foi, greutate mai mare etc.

Pentru a răspunde cererii de transmisii 1×11, de care şi Sram a fost surprinsă, compania a lansat noul Eagle, grupul de componente cu o foaie şi 12 pinioane 10-50T. Această transmisie te aduce foarte aproape de plaja de viteze pe care o ai la o transmisie 2x. Aparent această transmisie este dorită până şi de cicliştii profesionişti, nu pentru că ar avea nevoie de viteze mai uşoare ci pentru că pot merge mai repede.

Sram Eagle este cu destul de mult mai uşoară decât 2x, are o plajă de 500% şi face bicicleta mai simplă. Transmisiile 1x se pare că fac o treaba atât de bună încât Sram a renunţat complet la a mai produce schimbătoare faţă.

La lansare Eagle va fi disponibil în varianta premium de nivel XX1 şi X01. Întrucât foile sunt direct mount vei putea instala şi foi mai ieftine de la alţi producători, pentru a obţine un preţ mai mic. Dar întrucât Sram produce tot, de la foi şi pinioane, la schimbătoare şi lanţ, noul sistem Eagle este optimizat şi făcut să lucreze perfect.

Pinioanele X-Dome

Cel mai vizibil element al noului grup este caseta masivă de pinioane. Pinionul mare de 50T este cam de aceeaşi dimensiune cât discul de frână de 180mm sau cât o foaie de cursieră. Se instalează pe corpul propulsor XD Sram deja existent, iar caseta este compatibilă cu cadrele standard pe care se pot instala 11 pinioane. În comparaţie cu casetele cu 11 pinioane, pinionul actual cu 42T din caseta cu 12 pinioane, este amplasat puţin mai spre exterior ceea ce înseamnă o linie a lanţului mai bună.

Numărul de 50 dinţi la cel mai mare pinion nu a fost ales la întâmplare. Aparent nu este dificil să faci un lanţ să urce mult de pe un pinion mic. Contează doar sincronizarea. După numeroase teste s-a dovedit că 50 este numărul ideal pentru ca urcarea de pe 42 să fie cea mai lină.

Pinioanele Eagle X-Dome sunt prelucrare dintr-o singură bucată de oţel, la fel ca pinioanele XX1 şi RED Power Dome. Ultimul pinion, cel mai mare, este din aluminiu pentru a fi mai uşor.

Ambele casete Eagle XX1 şi X01 sunt la fel cu excepţia culorii. Ambele primesc tratament PVD (Physical Vapor Deposition) şi acoperire cu nitrit de titan, XX1 fiind auriu, iar X01 negru. Stratul de acoperire oferă rezistenţă la coroziune şi ceva frecare mai mică. Acelaşi tratament este folosit şi la noul lanţ Eagle.

Greutate XX1: 360 g. Pret: 458 euro
Greutate X01: 354 g. Pret: 392 euro

Foaia Eagle X-Sync 2

Noua foaie Eagle reprezintă un echilibru între uzura lanţului şi retenţia lanţului. Dinţii au un design special şi diferit de ce ai mai văzut până acum. Această forma a ieşit după ce Sram a analizat cum se uzează lanţurile lor. Sram spune că la modelele anterioare de foi aproape toată tensiunea din lanţ era preluata de primii doi dinţi din foaie. Noua formă Eagle a dinţilor ajută la o mai buna răspândire a tensiunii pe mai mulţi dinţi, aproape pe toată jumătatea de cerc a foii. Rezultatul înseamnă o durată de viaţă de peste 4 ori mai mare pentru foile Eagle în comparaţie cu cele X-Sync.

Toate foile Eagle există doar în varianta direct mount, iar opţiunile pentru dinţi sunt 30, 32, 34 şi 38. Foaia 32T va fi disponibilă doar aftermarket. Exista şi foi cu 40T însă momentan doar în teste, în timp ce foile Force 1 ajung chiar şi la 54T.

Lanţul Sram Eagle

Noul design al foilor a cerut şi un lanţ nou, care este cea mai prelucrată şi complexă piesă a noului grup Eagle. Nu s-a dorit un lanţ nou şi diferit de standard doar pentru a obliga oamenii sa cumpere lanţul lor dacă doresc să folosească componentele Eagle, ci a fost necesar pentru a se potrivi cu noul sistem Eagle, dar şi pentru că a trebuit să fie puţin mai subţire.

Spaţierea între pinioane este de 3,8 mm la casetele cu 11 pinioane. Pentru Eagle spaţierea scade la 3,65mm (cu puţin mai mult spaţiu între ultimele două pinioane mici pentru a permite unghiul mare al lanţului). Lăţimea lanţului scade de la 5,6 mm, cât este la lanţurile pentru 11 pinioane, la 5,25 pentru Eagle.

Noul lanţ a fost foarte greu de făcut şi a necesitat echipament complet nou la fabrica pe care o are Sram în Germania. Foile din care sunt produse zalele sunt la început plate însă la final sunt 37 de paşi în urma cărora rezultă o za de lanţ.

Denumit „Smooth Link”, feţele interioare ale zalelor nu mai folosesc teşituri. Aceste trăsături erau prezente pentru a ajuta la schimbarea vitezelor pe faţă. Dar acum nu mai este nevoie de ele, dată fiind lipsa schimbătorului faţă. Mai mult, teşiturile erau chiar dăunătoare întrucât frecau noroiul de dinţii pinioanelor.

Noul design foloseşte o rază constantă pe partea interioară a zalelor interioare şi exterioare, lucru care permite o alunecare mai lină pe şi de pe dinţii foilor. Lucrul ăsta reduce zgomotul şi reduce mult uzura foilor.

Teşitura din exteriorul zalelor este acolo pentru a acomoda pinul. Era o ieşitură de 0,1 mm la lanţurile pentru 11 viteze. La noul lanţ Eagle pinul nu mai iese deloc în afara lanţului. Acest lucru contează mult la cum a reuşit Sram să înghesuie 12 pinioane pe corpul lor propulsor XD pe care se instalează şi casetele cu 11 pinioane.

Şi dimensiunea rolei din lanţ s-a schimbat, iar tratamentul PVT este prezent şi aici pentru a proteja de rugină şi pentru a reduce puţin şi frecarea.

Dacă priveşti imaginea de ansamblu Sram a obţinut aici cel mai bun sistem al lor care funcţionează mai silenţios, mai lin şi este mai rezistent decât tot ce au făcut până acum.

Greutate XX1: 260 g. Pret: 66-92 euro
Greutate X01: 260 g. Pret: 66-92 euro

Shifterele Sram Eagle

Shifterul X-Actuation arată în mare parte la fel. Se păstrează metoda „Zero Loss” a tragerii cablului şi există reglaj pentru poziţionarea manetei degetului mare. În plus există compatibilitate pentru Matchmaker-X. Shifterul XX1 foloseşte carbon pentru capacul superior şi pentru trigger în timp ce X01 este din aluminiu.

La interior s-au făcut câteva modificări pentru a face sistemul mai fiabil şi pentru a îmbunătăţi cum resimţi clicul. Şi mişcările manetelor au fost modificate pentru a se potrivi cu spaţiul mai mic dintre pinioane.

Greutate trigger shifter XX1: 124g. Pret: 170 euro
Greutate trigger shifter X01: 124g. Pret: 145 euro
Greutate grip shift XX1: –g. Pret: 155 euro
Greutate grip shift X01: –g. Pret: 134 euro

Schimbătorul Sram Eagle X-Horizon

Schimbătorul spate este în mare parte similar cu cel pentru 11 viteze, dar există câteva schimbări notabile.

Zona de prindere de cadru a fost îmbunătăţită pentru a acomoda la interior o bucşă Igus lucru care ajuta schimbătorul să se mişte mai uşor de-a lungul întregii plaje. Şurubul de instalare în ureche primeşte o cămaşă care previne strângerea excesivă lucru care ar cauza o limitare a mişcării schimbătorului.

Scripetele inferior a fost mărit la 14 dinţi în timp ce scripetele superior are 12T. Scripetele a fost mărit pentru a permite utilizarea unei lungimi mai mari de lanţ fără a mari lungimea patinei schimbătorului. Pinionul masiv de 50T are nevoie de foarte mult lanţ însă în acelaşi timp patina nu putea fi făcută prea lungă pentru a nu se apropia prea mult de sol.

Diferenţele dintre XX1 şi X01 sunt: XX1 primeşte patina exterioară din carbon şi piese din titan şi aluminiu în timp ce X01 primeşte patină din aluminiu şi piese din oţel. Schimbătorul se livrează cu un ghidaj special pentru instalare care ajuta la reglarea corectă a şurubului pentru tensiune. Rămâne astfel degajarea necesară între pinionul 50T şi scripetele superior al schimbătorului.

Curba de arcuire a noului “ambreiaj” Type 3 este îmbunătăţită pentru a menţine presiune mai constantă asupra lanţului. Poziţia butonului Cage Lock a fost mutată pentru a reduce şansa de a-l strica în cazul unei căzături.

Greutate XX1: 265 g. Pret: 304 euro
Greutate X01: 276 g. Pret: 240 euro

Angrenajul Sram Eagle

Sram dispune de trei standarde de testare pentru angrenaje – angrenaje pentru XC, all mountain şi gravity, iar până la apariţia grupului Eagle toate erau construite după standardul gravity. Asta înseamnă că angrenajele pentru cross country erau mult prea rezistente deci şi grele. Odată cu apariţia pieselor Eagle, Sram a dorit să le optimizeze mai mult pentru cross country, cu diferenţe între XX1 şi X01.

Pentru XX1 a însemnat că foile nu trebuie să reziste la loviturile violente de pietre pe care le întâlneşti la DH. Ci mai degrabă este nevoie de rezistenţă la tensiune pe termen lung. Pentru a reduce din greutate se foloseşte un sistem care produce gropiţe în interiorul carbonului, iar asta permite o greutate mai mică. Este în continuare mult prea robust pentru XC însă Sram a dorit să-l facă în acest fel întrucât ştie că riderii îl vor folosi şi la all mountain.

Angrenajul Eagle X01 are la interior o spumă în loc să fie gol. Se adaugă de asemenea un strat de carbon pe braţ în zona pedalei pentru protecţie mai bună împotriva pietrelor.

Angrenajul XX1 este cu aproximativ 30 grame mai uşor decât X01, în timp ce Eagle XX1 este cu 50 grame mai uşor decât generaţia anterioară XX1/X01. Totuşi la testare au dovedit că sunt cele mai rezistente de până acum. În plus Sram spune că din punct de vedere al rigidităţii noile Eagle sunt mai rigide decât orice alt angrenaj de pe piaţă din aceeaşi zonă de greutate.

Un alt upgrade important este că noile angrenaje folosesc acelaşi offset pentru ambii rulmenţi GXP şi BB30. În plus se vor potrivi şi noile angrenaje Descendant. Există în continuare foi Boost şi Standard, dar nu mai exista foi dedicate GXP sau BB30.

Greutate Eagle XX1 GXP: 493 g. Pret: 463 euro
Greutate Eagle X01 GXP: 520 g. Pret: 426 euro

Poţi folosi noile foi Eagle pe braţe existente Sram GXP cu 11 viteze. Beneficiile sunt că sistemul rezultat este mai silenţios şi mai rezistent în timp. Însă pentru că nu vei folosi şi noul lanţ Eagle, retenţia acestuia va rămâne la fel, nici mai bună, nici mai slabă.

La final trebuie să spunem că nu există compatibilitate între componentele Eagle şi grupurile existente Sram cu 11 viteze în afara de utilizarea foilor Eagle pe braţele curente Sram pentru 11 viteze.

Dar poate te întrebi şi de ce s-a ales folosirea numele Vultur pentru noile componente. Sram spune că Vulturul este o pasare cu o arie de acoperire extrem de mare, la fel ca noua transmisie Eagle. Este un prădător de top şi un simbol al libertăţii, respectat în întreaga lume.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma