Se pare că zvonurile au fost adevărate în februarie când au scăpat pe net nişte poze cu noul grup Sram Eagle cu 12 pinioane. O lună mai târziu am primit confirmarea oficială. Justificarea unui astfel de grup 1×12 este destul de simplă. Practic nu ai nevoie de schimbător faţă ci ai nevoie de plajă de viteze. 1×11 era bun pentru mulţi în timp ce 2x funcţiona bine pentru restul.
Sram Eagle este cu destul de mult mai uşoară decât 2x, are o plajă de 500% şi face bicicleta mai simplă. Transmisiile 1x se pare că fac o treaba atât de bună încât Sram a renunţat complet la a mai produce schimbătoare faţă.
Pinioanele X-Dome
Cel mai vizibil element al noului grup este caseta masivă de pinioane. Pinionul mare de 50T este cam de aceeaşi dimensiune cât discul de frână de 180mm sau cât o foaie de cursieră. Se instalează pe corpul propulsor XD Sram deja existent, iar caseta este compatibilă cu cadrele standard pe care se pot instala 11 pinioane. În comparaţie cu casetele cu 11 pinioane, pinionul actual cu 42T din caseta cu 12 pinioane, este amplasat puţin mai spre exterior ceea ce înseamnă o linie a lanţului mai bună.
Pinioanele Eagle X-Dome sunt prelucrare dintr-o singură bucată de oţel, la fel ca pinioanele XX1 şi RED Power Dome. Ultimul pinion, cel mai mare, este din aluminiu pentru a fi mai uşor.
Ambele casete Eagle XX1 şi X01 sunt la fel cu excepţia culorii. Ambele primesc tratament PVD (Physical Vapor Deposition) şi acoperire cu nitrit de titan, XX1 fiind auriu, iar X01 negru. Stratul de acoperire oferă rezistenţă la coroziune şi ceva frecare mai mică. Acelaşi tratament este folosit şi la noul lanţ Eagle.
Greutate XX1: 360 g. Pret: 458 euro
Greutate X01: 354 g. Pret: 392 euro
Foaia Eagle X-Sync 2
Noua foaie Eagle reprezintă un echilibru între uzura lanţului şi retenţia lanţului. Dinţii au un design special şi diferit de ce ai mai văzut până acum. Această forma a ieşit după ce Sram a analizat cum se uzează lanţurile lor. Sram spune că la modelele anterioare de foi aproape toată tensiunea din lanţ era preluata de primii doi dinţi din foaie. Noua formă Eagle a dinţilor ajută la o mai buna răspândire a tensiunii pe mai mulţi dinţi, aproape pe toată jumătatea de cerc a foii. Rezultatul înseamnă o durată de viaţă de peste 4 ori mai mare pentru foile Eagle în comparaţie cu cele X-Sync.
Noul design al foilor a cerut şi un lanţ nou, care este cea mai prelucrată şi complexă piesă a noului grup Eagle. Nu s-a dorit un lanţ nou şi diferit de standard doar pentru a obliga oamenii sa cumpere lanţul lor dacă doresc să folosească componentele Eagle, ci a fost necesar pentru a se potrivi cu noul sistem Eagle, dar şi pentru că a trebuit să fie puţin mai subţire.
Denumit „Smooth Link”, feţele interioare ale zalelor nu mai folosesc teşituri. Aceste trăsături erau prezente pentru a ajuta la schimbarea vitezelor pe faţă. Dar acum nu mai este nevoie de ele, dată fiind lipsa schimbătorului faţă. Mai mult, teşiturile erau chiar dăunătoare întrucât frecau noroiul de dinţii pinioanelor.
Noul design foloseşte o rază constantă pe partea interioară a zalelor interioare şi exterioare, lucru care permite o alunecare mai lină pe şi de pe dinţii foilor. Lucrul ăsta reduce zgomotul şi reduce mult uzura foilor.
Teşitura din exteriorul zalelor este acolo pentru a acomoda pinul. Era o ieşitură de 0,1 mm la lanţurile pentru 11 viteze. La noul lanţ Eagle pinul nu mai iese deloc în afara lanţului. Acest lucru contează mult la cum a reuşit Sram să înghesuie 12 pinioane pe corpul lor propulsor XD pe care se instalează şi casetele cu 11 pinioane.
Şi dimensiunea rolei din lanţ s-a schimbat, iar tratamentul PVT este prezent şi aici pentru a proteja de rugină şi pentru a reduce puţin şi frecarea.
Dacă priveşti imaginea de ansamblu Sram a obţinut aici cel mai bun sistem al lor care funcţionează mai silenţios, mai lin şi este mai rezistent decât tot ce au făcut până acum.
Greutate XX1: 260 g. Pret: 66-92 euro
Greutate X01: 260 g. Pret: 66-92 euro
Shifterele Sram Eagle
Shifterul X-Actuation arată în mare parte la fel. Se păstrează metoda „Zero Loss” a tragerii cablului şi există reglaj pentru poziţionarea manetei degetului mare. În plus există compatibilitate pentru Matchmaker-X. Shifterul XX1 foloseşte carbon pentru capacul superior şi pentru trigger în timp ce X01 este din aluminiu.
Greutate trigger shifter X01: 124g. Pret: 145 euro
Greutate grip shift XX1: –g. Pret: 155 euro
Greutate grip shift X01: –g. Pret: 134 euro
Schimbătorul Sram Eagle X-Horizon
Schimbătorul spate este în mare parte similar cu cel pentru 11 viteze, dar există câteva schimbări notabile.
Diferenţele dintre XX1 şi X01 sunt: XX1 primeşte patina exterioară din carbon şi piese din titan şi aluminiu în timp ce X01 primeşte patină din aluminiu şi piese din oţel. Schimbătorul se livrează cu un ghidaj special pentru instalare care ajuta la reglarea corectă a şurubului pentru tensiune. Rămâne astfel degajarea necesară între pinionul 50T şi scripetele superior al schimbătorului.
Curba de arcuire a noului “ambreiaj” Type 3 este îmbunătăţită pentru a menţine presiune mai constantă asupra lanţului. Poziţia butonului Cage Lock a fost mutată pentru a reduce şansa de a-l strica în cazul unei căzături.
Greutate XX1: 265 g. Pret: 304 euro
Greutate X01: 276 g. Pret: 240 euro
Angrenajul Sram Eagle
Sram dispune de trei standarde de testare pentru angrenaje – angrenaje pentru XC, all mountain şi gravity, iar până la apariţia grupului Eagle toate erau construite după standardul gravity. Asta înseamnă că angrenajele pentru cross country erau mult prea rezistente deci şi grele. Odată cu apariţia pieselor Eagle, Sram a dorit să le optimizeze mai mult pentru cross country, cu diferenţe între XX1 şi X01.
Angrenajul XX1 este cu aproximativ 30 grame mai uşor decât X01, în timp ce Eagle XX1 este cu 50 grame mai uşor decât generaţia anterioară XX1/X01. Totuşi la testare au dovedit că sunt cele mai rezistente de până acum. În plus Sram spune că din punct de vedere al rigidităţii noile Eagle sunt mai rigide decât orice alt angrenaj de pe piaţă din aceeaşi zonă de greutate.
Un alt upgrade important este că noile angrenaje folosesc acelaşi offset pentru ambii rulmenţi GXP şi BB30. În plus se vor potrivi şi noile angrenaje Descendant. Există în continuare foi Boost şi Standard, dar nu mai exista foi dedicate GXP sau BB30.
Greutate Eagle XX1 GXP: 493 g. Pret: 463 euro
Greutate Eagle X01 GXP: 520 g. Pret: 426 euro
Poţi folosi noile foi Eagle pe braţe existente Sram GXP cu 11 viteze. Beneficiile sunt că sistemul rezultat este mai silenţios şi mai rezistent în timp. Însă pentru că nu vei folosi şi noul lanţ Eagle, retenţia acestuia va rămâne la fel, nici mai bună, nici mai slabă.
La final trebuie să spunem că nu există compatibilitate între componentele Eagle şi grupurile existente Sram cu 11 viteze în afara de utilizarea foilor Eagle pe braţele curente Sram pentru 11 viteze.
Dar poate te întrebi şi de ce s-a ales folosirea numele Vultur pentru noile componente. Sram spune că Vulturul este o pasare cu o arie de acoperire extrem de mare, la fel ca noua transmisie Eagle. Este un prădător de top şi un simbol al libertăţii, respectat în întreaga lume.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…