Categorii: CursiereNoutati

MAVIC au lansat roțile Cosmic Ultimate în variantă tubeless UST

Mavic au combinat două dintre tehnologiile lor de top pentru un nou set de roți supreme pentru șosea la nivel profesionist. Prima versiune lansată este cea pentru frâne pe jantă, Cosmic Ultimate UST, un set de roți complet din carbon dar și tubeless ready conform standardului lor propriu UST. Dacă profesioniștii încă folosesc în competiții baieuri, la antrenamente ei merg des pe anvelope normale și din ce în ce mai des acestea sunt tubeless, ce oferă rezistențe mai mici la rulare test după test. Asta înseamnă că teoretic fiecare poate acum să își cumpere un set de roți ceva mai bune decât ceea ce folosesc profesioniștii.

Noile Cosmic Ultimate UST introduc o serie de noutăți pentru Mavic. Sunt primele roți care primesc butuc spate cu carcasa integral din carbon și spițe din carbon radiale din jantă în jantă pe ambele părți. De asemenea sunt primele care primesc un nou freehub mai ușor, cu rulmenți mai lejeri. Rezultatul este un set de roți din carbon cu greutatea de 1310 g care e tubeless ready direct, fără a folosi nicio bandă.

Roțile folosesc o structură monobloc care e ușoară și rigidă, totul fiind fabricat dintr-o singură piesă. Nu există găuri în jantă în afara celor pentru valve, ceea ce o fac mai rigidă și mai rezistentă. Tehnologia carbon clincher dezvoltată pentru modelul Cosmic Pro Carbon se regăsește și aici. Asta înseamnă că interiorul și marginile jantei sunt complet modelate în presă, nu prelucrate mecanic, fibrele rămânând intecte și continue peste marginile jantei dintr-un capăt în celălalt. Acest lucru mărește de asemenea rezistența și le oferă capacitatea de a combate mia bine presiunea aerului din anvelopă ce apasă pe suprafețele încălzite de la frânare.

Janta a trecut prin multe etape de dezvoltare. Cosmic Ultimate a început să folosească janta plină cu spumă în 2006 când a fost introdus conceptul de jantă/spițe/butuc complet din carbon. Forma era cu un profil V ce permitea spițelor să fie paralele cu peretele jantei. În 2015 s-a trecut la un profil rotunjit din mai multe motive. În primul rând pentru că este cea mai potrivită formă din punct de vedere aerodinamic. Apoi deoarece au dorit să reducă unghiurile ascuțite, care nu sunt potrivite pentru fibrele de carbon, cărora le plac tranzițiile rotunde, fine, obținându-se astfel jo jantă mai puternică. Provocarea a fost apoi de a implementa spițe complete radiale în jantele rotunjite.

Pentru asta au făcut loc în matrița de spumă pentru capul spiței. Astfel mulajul oferă structura și forma necesară când este încălzit și presat, obținându-se astfel profilul dorit al jantei și o singură piesă jantă/spițe.

Acele roți au fost disponibile doar pentru baieuri, fiind mai ușor de modelat. Următoarea provocare a fost de a crea nu doar un set clincher ci unul UST tubeless ready. Mavic spun că anvelopele tubeless pun mai multă presiune pe jante, ceea ce afectează tensiunea din spițe și le compresează radial. Baieurile păstrează în structura lor presiunea și nu au impact major asupra tensiunii din spițe. Cu cameră, forța e amplifictă pentru că aceasta apasă pe fundul jantei. La tubeless presiunea e și mai mare. Atât de mare încât e nevoie de o tensiune în spițe cu 10% mai mare la modelele de roți tubeless pentru a obține aceiași tensiune cu anvelopa montată și umflată. Acest lucru păstrează roțile suficient de rigide lateral, dar nu influențează confortul nici dacă e nevoie să se monteze o cameră.

Jantele au o adâncime de 40 mm și lățime externă de 26 și internă de 19 mm. Sunt proiectate pentru anvelope de 25 mm și vin cu anvelope Yksion Pro UST 700×25 și lichidul propriu de etanșare Mavic (fabricat pentru ei de Joes No Flats). Spițele sunt 100% din fibre de carbon UD și cântăresc cu 35% mai puțin decât spițele comparabile din oțel, dar nu se alungesc, roata fiind astfel mai rigidă lateral și torsional. Dar ca orice spiță din orice material, ele flexează când sunt detensionate (cum ar fi la lovirea unui obstacol) așa că nu se vor simți mai mult sau mai puțin dure decât orice altă roată de calitate.

Janta față e simetrică dar cea din spate e asimetrică pentru a echilibra mai bine tensiunea în spițe.

Jantele folosesc suprafața de frânare gravată cu laser pentru frecare maximă, aceasta fiind de asemenea introdusă la roțile Cosmic Pro Carbon, folosindu-se un laser pentru a elimina rășina din straturile exterioare de carbon. Rezultatul e o suprafață mai duă care crează mai multă frecare pentru o performanță superioară de frânare, pe ud sau pe uscat. Procesul nu s-a schimbat, dar au fost dezvoltați noi saboți de frână mai moi și care nu mai sunt galbeni.

Vechii saboți galbeni Mavic aveau personalitate, dar creau o grămadă de praf galben. Funcționau excelent, dar era loc de îmbunătățire. Noul compus e mai moale, are aderență mai bună și uzează mai puțin janta. Practic se mai pot folosi în continuare saboții galbeni pe noile jante și nu le vor distruge, dar datorită faptului că țesătura e expusă, aceasta se va deforma în timp, lucru care e normal conform Mavic. Noii saboți vor diminua acest efect. Mavic recomandă folosirea saboților lor pentru a păstra garanția roților deoarece saboți mai duri cum ar fi chiar și cei de la SwisStop ar putea să afecteze janta.

Iar garanția merită păstrată deoarece include un program de înlocuire în caz de accident. Roțile pot fi chiar și ușor centrate dacă cumva ceva ce nu avea cum să se îndoaie s-a îndoit totuși.

Saboții sunt produși de SwissStop iar Mavic spun că performanța lor pe uscat e ceva mai bună ca la cei galbeni, dar pe ud performanța e drastic îmbunătățită.

Din punct de vedere aerodinamic Mavic a testat roțile împreună cu alte modele populare cu jantă de același profil și cu anvelope de 25 mm. Graficul de mai sus reprezintă rezultatul, în stânga fiind niște valori medii, în funcție de cât timp e probabil să se ruleze cu curentul de aer la un anumit unghi. Astfel curenții la 20 de grade vor avea un impact mai mic asupra mediei decât cei la 5 grade. Practic au folosit multe informații din lumea reală pentru a stabili care sunt cele mai comune situații de curenți de aer și au venit cu o valoare care să corespundă cât mai bine. Aerodinamic, roțile sunt la același nivel cu Zipp 303, Aeolus 3, ENVE SES 4.5, toate măsurate cu anvelope de 25 mm. Unele s-au comportat mai bine la diverse unghiuri, dar în medie sunt comparabile. Dar de ce ar face publice valorile chiar dacă nu sunt cele mai bune? Pentru că roțile sunt mai ușoare, au avantajul sistemului UST și probabil se vor descentra foarte greu.

Nu ține totul doar de forma jantei, spițele au și ele o formă eliptică pentru aerodinamică mai bună iar noii butuci sunt și ei mai aero.

Butucul spate e acum complet din carbon, prima îmbunătățire adusă acestuia de la Cosmic Carbon Ultimate din 2006. Acest lucru împreună cu posibilitatea de a folosi spițe complete din jantă în jantă pe ambele părți au redus greutatea cu 70 g. În acest moment modelul pe baieu are o greutate de 1250 g dar odată ce vor fi aplicate aceste tehnologii e de așteptat o greutate de 1180 g pentru set.

Sistemul de tensionare automată QRM folosește o șaibă simplă arcuită pentru a oferi pretensionarea necesară pe rulmenți. La aceste roți sistemul e folosit doar în spate, în față fiind prezent sistemul QRM+ de ajustare manuală. Unele din celelalte modele de roți folosesc sistemul automat și în față. În comparație cu sistemul clasic, acesta are suficientă putere de a reduce orice joc ce ar putea să apară în rulmenți de-a lungul vieții lor.

A fost dezvoltat și un nou freewheel care are mai mult material eliminat, șanțuri mai subțiri și rulmenți mai mici și mai ușori.

Intern este folosit noul sistem de clicheți ID360 ce a fost introdus în 2015 și se regăsește pe toate roțile din seria Allroad, pe aproape toate modelele din carbon și pe Ksyrium Pro UST, dar și pe toate celelalte roți pentru frână pe disc, inclusiv modelul de bază Aksium, deoarece este compatibil cu ax thru.

Spițele sunt modelate împreună cu janta în timpul construcției. Fiecare spiță e fabricată și modelată separat, apoi adăugată la jantă pentru a crea o singură piesă. Apoi sunt inserate flanșele butucului, spițele sunt poziționate peste flanșe și sunt lipite pe poziție.

O flanșă exterioară este apoi plasată peste ele după care sunt introduse într-o matriță încălzită și sub presiune pentru a finaliza procesul. Rezultatul este o roată din carbon dintr-o singură bucată exceptând rulmenții, axul și freehub-ul!

Scopul a fost să ofere simplitatea sistemului tubeless pe cele mai avansate tehnologic roți ale lor. Există un plan și pentru o versiune pe disc iar Mavic admit că în direcția asta se îndreaptă toul. O versiune cu frână pe jantă e de fapt chiar mai greu de realizat, dar au dorit să o facă pentru profesioniștii care chiar și-o doreau. Deoarece la acest nivel de tehnologie cererea e mică, a fost mai viabil economic să se înceapă cu ceea ce doresc elitele. Pentru restul lumii vestea bună e că munca grea s-a terminat și că o versiune pe disc va fi gata cât de curând.

Ca restul roților Mavic, și acestea vin gata cu anvelope conform standardului Road UST. Momentan nu prea există standardizare în lumea tubeless-ului de șosea. Mavic au condus standardizarea UST la MTB și acum doresc să facă asta și la șosea. Asta înseamnă că orice jante sau anvelope marcate UST ar trebui să fie conforme cu niște standarde privind forma interioară, înălțimea și dimensiunea jantelor. La anvelope înseamnă că marginile lor sunt proiectate să se așeze în siguranță pe marginea jantelor.

Anvelopele Yksion Pro UST sunt în oferta Mavic de ceva vreme și deoarece sunt UST, ele se potrivesc perfect și e nevoie de doar 30 g de lichid pentru a proteja de pene sau scurgeri. Anvelopele sunt produse de Hutchinson, dar sunt după propriul lor design și folosesc propriul lor compus pentru a reduce la minim rezistența la rulare. Greutatea unui cauciuc de 700x25c e de 260 g.

Mavic’s had their Yksion Pro UST tires in the line for a while. Because they’re UST, the fit is snug and purposefully matched to the rims. They say it takes just 30g of sealant to protect against punctures and leaks. The tires are made for them by Hutchinson, but are their own design and compound to bring rolling resistance to a minimum. Weight is 260g each for the 700×25.

Noua aplicație MyMavic pentru smartphone oferă presiuni recomandate bazate pe tipul de ciclism, greutatea ciclistului și a bicicletei, condițiile meteo și dimensiunea jantei și anvelopei. Ei spun că presiunea recomandată ar putea fi mai mică decât ne-am aștepta, dar majoritatea lumii e încântată de rezultat.

Noile Mavic Cosmic Ultimate UST vor fi disponibile ca pachet roți/anvelope la prețul de 3.500 Euro, din ianuarie 2019. Mai multe informații sunt disponibile pe pagina producătorului.

Informații și imagini de pe bikerumor.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Vezi comentarii

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma