Într-o seară călduroasă de vară stăteam cu picioarele-n sus pe bancheta demontată de pe un Pajero din 90 (cu volan pe dreapta), pe o piele gri, fină, japoneză, păstrată aproape impecabil până în zilele noastre, și mă gândeam la ceea ce se gândește orice om care locuiește la țară: ce pot să fac ca viața mea să fie mai interesantă? Apoi m-a troznit inspirația: un concurs, bro, un concurs! Asta i-am zis tovarășului meu de frecat menta, Andrei Diaconu, care a făcut ochii mari și a ciulit urechile:
-Fii atent: un concurs pe mai multe zile, cu mai multe probe și cu un premiu consistent! Dăm 600 de lei la locul 1! Ce zici?
Andrei a acceptat imediat, așa că ne-am pus rapid pe schițat concursul, cu pixul și hârtia – old school! Nu mai rămânea decât să accepte cei pe care urma să-i invităm.
Revenind cu picioarele pe pământ, în plină pandemie, care a lovit fără milă și în competițiile organizate în România, ne-am gândit că cea mai bună și eficientă idee ar fi să organizăm chiar noi un concurs restrâns, sub sigla FreeRider, cu maxim 8-9 participanți, care să se desfășoare pe parcursul a 3 zile și care să conțină cât mai multe probe. Multe, dar faine și nu în ultimul rând, distractive. Atât de distractive încât să fie imposibil să uiți vreodată că ai participat la acest eveniment. Desigur, am avut nevoie de o ediție pilot și de niște cobai (sub formă de oameni), așa că am lansat invitația către un grup restrâns, care ne vizitează pe aici foarte des pentru turele pe munte. Cu siguranță doar unii dintre cei mai constanți oameni care ne calcă pragul, adică cei cu care-ți permiți mai multe, erau în măsură să ia parte la un astfel de experiment. Și au luat.
S-au anunțat 9 la număr, perfect, căci atâtea biciclete electrice aveam. Ca să înțelegi legătura cu e-bike-urile, acestea intrau în scenă în a 2a zi de concurs. Dar o să-ți povestesc mai târziu despre ce a fost vorba. Prima zi a început cu o urcare (doar urcare, aprox. 7 km cu 500m diferență de nivel) de maraton, prima de la Trofeul Muscelului, pe care evident că am lungit-o. Aici treaba era relativ simplă: primul sosit, primea punctajul maxim, adică 9 puncte. Următorul 8, apoi 7 și tot așa până la ultimul, care primea doar un punct. În jurul acestui sistem de punctaj de fapt s-a desfășurat întreg concursul, aceasta fiind aplicat pentru toate probele.
Și pentru că am fost tare hăituiți de vremea rea, imediat ce ne-am întors la baza FreeRider din Lerești, am continuat probele, în această ordine: Pumptrack, mers pe o secțiune de scândură cu două viraje (se puncta cel mai bun timp obținut), săritură în lungime de pe un mic kicker și nu în ultimul rând, proba de slalom cu o pungă cu vreo două kg de pământ, pe partea dreaptă a ghidonului, astfel încât direcția să-i dea eroare creierului. Am râs mult, am trăit intens, am pregătit un barbeque, apoi ne-am pregătit pentru a doua zi.
E-bike-urile au fost în centrul atenției în ziua a 2a. Două manșe speciale, similare celor de viteză în coastă de la raliuri, au dat startul zilei. Două urcări tehnice, cu o lungime de 1km și o diferență de nivel de 100m, au solicitat din plin concurenții.
Apoi am trecut negreșit la King of the Hill, o urcare aparent imposibilă pentru un e-bike, făurită pe deal cu forța de către cei cu vehiculele off-road. Era al naibei de înclinată, dovadă că nimeni n-a reușit să ajungă până-n vârf, în afară de subsemnatul. Cum eu nu participam, a trebuit s-o fac ca să dovedesc participanților că este fezabilă propunerea. Am punctat în funcție de cei care au ajuns cât mai sus și a existat o singură manșă, deoarece ploaia se apropia cu mâhnire.
Odată ce-am stabilit câștigătorul (căci n-a fost nevoie de vreun photo-finish), ne-am repliat din nou pe domeniul FreeRider pentru a da startul probei de mecanică. Aceasta a constat în înlocuirea unei anvelope și a camerei într-un timp foarte scurt. Desigur, pentru roata din spate a bicicletei, ca lucrurile să fie mai complicate. Oamenii s-au descurcat admirabil, așa că am fost nevoiți să mai încheiem ziua cu un barbeque party.
Ziua a 3a a fost și cea mai scurtă, dar cea mai intensă. În clasament au existat câteva bătălii strânse care s-au tranșat pe Ciocanu, pe două trasee special alese pentru a face o diferențiere corectă: unul tehnic, altul ceva mai simplu. La final am avut marele învingător, pentru locurile 2 și 3, respectiv 4 și 5, ducându-se o luptă acerbă. Am avut și surprize mari în top 3, așadar totul a fost un deliciu.
Oamenii au plecat foarte fericiți dar și osteniți de aici, iar noi am rămas cu impresia că am organizat un super concurs, foarte restrâns ce-i drept, dar foarte variat. Sau cel puțin așa ni s-a spus.
Prin urmare, ne-am gândit să extindem acest gen de concurs pentru toată lumea, cu recomandarea caldă că ideal ar fi ca participanții să se cunoască între ei, căci asta sporește cu mult factorul distracție. Totodată, se pot face și grupe de 4 cu 4 prieteni, pentru un total de 8 participanți. Desigur, acest concurs nu se adresează oricui și este clar că trebuie să ai un minim de experiență pe MTB, atât pe urcări cât și pe coborâri. Asta înseamnă că este obligatoriu să fi participat la câteva maratoane montane (nu de șes). Înscrierea costă 690 de lei și include e-bike-urile, cazarea pentru două nopți (vineri și sâmbătă) – sau chiar trei (joi) pentru cine dorește să ajungă mai devreme ca să ne cunoaștem mai bine, dar fără mic dejun în prima dimineață, micul dejun sâmbătă și duminică, filmarea, fotografiile și participarea la concurs cu tot ceea ce presupune acest eveniment. Totodată, marele premiu este de 700 de lei (am mărit între timp fondul de premiere pentru primul loc), fiind un concurs de tipul totul sau nimic. Locurile 2 și 3 vor primi desigur premii de consolare, precum șepci sau brelocuri FreeRider. Pentru celelalte zile de concurs este necesar să veniți cu bicicletele voastre. Pentru acestea avem la dispoziție și un service în caz că ceva nu mai funcționează cum trebuie (gratuit) și desigur, un bike wash.
Nu este momentan clar când vom organiza prima ediție din 2021, dar cu siguranță în primăvară când va sosi noua flotă de e-bike-uri Haibike, nou-nouțe. Până atunci suntem curioși cum vi se pare ideea unui astfel de concurs și dacă ați dori să participați.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…