Categorii: GeneraleNoutati

Pista de pe Calea Victoriei, oficial deschisă traficului

Probabil cel mai semnificativ pas făcut de administrația locală din București într-ale pedalatului urban, pista de biciclete de pe Calea Victoriei a fost deschisă în mod oficial ieri, 22 aprilie. Și dacă până acum bicicliștii care au folosit-o au fost niște veritabili „ilegaliști”, lucrurile s-au schimbat de ieri, iar fărădelegile comise de pietoni, vehicule motorizare și oricine mai confundă pista respectivă cu o promenadă sau spațiu de staționare poate fi acum, oficial, tras la răspundere.

Lucrarea de infrastructură a fost anunțată în iunie 2013 și, chiar dacă este perfectibilă, reprezintă prima execuție coerentă și majoritar aliniată standardelor occidentale pentru piste de biciclete. Separația față de carosabil sporește siguranța, tronsonul este semnalizat astfel încât orice șofer care are ochi să vadă poate remarca o altă „specie” de vehicule care se deplasează în stânga sa și există chiar și semafoare pentru aceasta, acum cu adevărat funcționale, spre deosebire de „fumigena” de acum câțiva ani. Nu în ultimul rând, faptul că spațiul pentru automobile a fost restrâns pentru a fi acordat pietonilor și bicicliștilor reprezintă o victorie în sine.

Cât privește vocile anti-pistă pe Calea Victoriei, acestea probabil se vor domoli treptat văzând că larma nu va avea vreun mare efect. Detractorii vor vedea că pista nu este un moft, mai ales dacă vor exista bicicliști care chiar să o folosească, nu doar să o promoveze pe forumuri și rețele de socializare. Și, cel puțin până acum, există, iar succesul acestui tronson poate fi transformat tocmai în precedentul de care infrastructura velo are nevoie. Un exemplu de practică mai mult folositoare decât de mântuială, care poate fi îmbunătățit, poate servi ca ghid pentru alte tronsoane similare din București sau chiar din țară. Acum mai mult ca oricând se poate.

Mai departe, vă lăsăm în compania sumarei analize făcute de OPTAR în ceea ce privește respectiva pistă:

  • blocurile de granit din apropierea pistei sunt un pericol pentru biciclisti si pietoni. Urmarile unor accidente usoare pot fi agravate in cazul in care biciclistii cad peste blocurile de granit care delimiteaza trotuarul.
  • pe tronsoanele de pista unde nu exista bolarzi intre sensurile de circulatie, latimea utilizabila  a pistei este de 236 cm, cumulat pentru ambele sensuri de circulatie. Manevra de depasire intre biciclisti se poate face in siguranta.
  • pe tronsoanele de pista unde exista bolarzi pe mijlocul pistei, latimea utilizabila a unui sens de circulatie este de 77.5 cm. Pe aceste tronsoane si in apropierea acestora, manevra de depasire pune in pericol biciclistii.
  • cel mai important avantaj al pistei pentru biciclete de pe Calea Victoriei este cel dat de deschiderea contrasensului pentru biciclete. Este primul proiect pus in aplicare in Bucuresti care ofera aceasta facilitate. Aceasta practica este folosita in mod uzual in orasele unde se aplica masuri de incurajare a mersului cu bicicleta.
  • elimitarea unor zone de acumulare pentru biciclisti, in fata masinilor oprite la semafor, o intalnim pentru prima data in Bucuresti. Aceasta este o masura de crestere a sigurantei rutiere prin faptul ca biciclistilor li se asigura vizibilitate maxima, in unghiul maxim de vizibilitate al autovehiculelor. Distanta dintre aceste zone si linia de oprire a autovehiculelor este insuficienta pentru a asigura o buna vizibilitate asupra biciclistilor din cabinele inalte ale autovehiculelor (autocamioane, vechile autocare etc).
  • lucrarile de pe Calea Victoriei nu au prevazut un sistem de scurgere a apelor pluviale de pe trotuare, pista si benzile auto. S-a folosit vechiul sistem de canalizare, situat acum pe pista pentru biciclete. Apa pluviala acumulata pe benzile auto si trotuare este directionata spre scurgerile existente. Astfel, pista este folosita ca un canal de acumulare a apei pluviale inainte de a fi directionata spre gurile de canal.
    Pista de pe Calea Victoriei nu asigura legatura cu alte piste. Deasemenea, nu asigura revenirea fluenta in trafic, pe partea carosabila, a biciclistului.
  • la capatul de la Piata Victoriei, pista nu are prevazuta o zona de acumulare pentru biciclisti. In acest moment, timpii de semaforizare de traversare pentru biciclisti este identic cu cel al pietonilor. Deoarece fluxurile se intersecteaza, se creaza un conflict permanent intre pietonii si biciclistii care trebuie sa traverseze strada.
  • durata foarte mare de asteptare la semafor determina multi pietoni si biciclisti sa nu respecte semnificatia semaforului.
  • pista de pe Calea Victoriei a fost proiectata de la Piata Victoriei pana la intersectia cu Bulevardul Regina. Astfel, avantajul dat de realizarea contrasensului deschis bicicletei este redus in foarte mare masura deoarece Calea Victoriei continua cu sens unic.
Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Share
Published by
Traian Goga

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma