Săptămâna trecută, într-un oraș din mijlocul Olandei, Merida a lansat în fața reporterilor veniți din toate colțurile lumii noua bicicletă Reacto. Mai exact, Reactoul lansat la Apeldoorn face parte din a treia generație a modelului intitulat sugestiv REACTO, bicicleta de șosea din categoria aero a celor de la Merida. Înainte de a intra în detaliile tehnice ale acestui model ar fi util să întelegeți atât istoria modelului Reacto cât și argumentele pro și contra unei asemenea biciclete. Așa cum probabil știți deja, Merida produce și modelul Scultura, folosit printre altele de către Vincenzo Nibali, bicicletă pe care acesta a obținul locul trei în Giro de Italia 2017, la doar 41 de secunde în spatele lui Dumoulin. De altfel, toată echipa Bahrain Merida utilizează modelul Scultura și Reacto, în funcție de profilul etapei și de preferințele sportivilor, preferințe care așa cum veți vedea puțin mai târziu nu sunt tot timpul perfect justificate.
De ce aero?
Care e scopul unei biciclete aerodinamice și de ce ai opta pentru acest model, atât ca sportiv profesionist cât și ca amator? Pentru a răspunde la această întrebare va trebui să fiți un pic atenți și să luați în considerare următorul punct de pornire. Dacă vorbim de lumea ciclismului profesionist, avantajele date de utilizarea unei biciclete aero par a fi mai ușor identificabile decât în cazul sportivilor amatori. Cu toate astea avantajele există pentru ambele tabere, iar acestea nu sunt cu nimic mai neglijabile decât cele oferite de reducere greutății bicicletei, devenită între timp un hobby în hobby pentru poate prea mulți dintre noi.
Punctul de plecare.
În materie de putere dezvoltată în rândul sportivilor profesioniști, randamentul acestora pe cățărările din marile tururi se situează undeva la 6,2 wattsi/kg de greutate corporală (30-50min). În traducere, sportivii de top au motoare naturale aproape identice, cu un randament aproape identic, limitat de caracteristicile anatomice umane. Exceptând acele talente care cu siguranță nu citesc articolul de față și nu se simt prost știind că pot mai mult de atât, sportivilor de top le e greu să facă diferența pe cățărări având în vedere că bicicletele cântăresc potrivit regulamentului 6.8kg, cu toate accesoriile instalate pe ele. În concluzia diferența se face de cele mai multe ori altundeva. Unde anume? La contratimp, la coborâri și în momentul în care cicliștii se poziționează pe diagonală unul față de celălalt datorită direcției din care bate vântul. În toate aceste trei situații de cursă, eficiența aerodinamică a bicicletei capătă un rol principal în ecuația victoriei. Ca exemplu, cei de la Merida l-au supus pe Vincenzo Nibali unui test în tunelul aerodinamic, acesta folosind modelul Reacto și pentru comparație modelul Scultura pe care italianul îl utilizează în mod obișnuit. La o viteză de 45km/h, diferența dintre modelul Reacto și Scultura a fost de 18 watts în minus, în favoarea modelul Reacto. Ca simplificare, acest lucru înseamnă că pentru a susține viteza respectivă, Nibali era nevoit să genereze 18 watts în plus pe modelul Scultura raportat la modelul Reacto. 18 watts e o valoare semnificativă, nu doar în rândul sportivilor profesioniști, ci și în rândul amatorilor mai pasionați. Vom vedea mai târziu că diferențele sunt și mai mari odata ce viteza de deplasare crește, așa cum se întâmplă pe coborâri sau la sprinturi.
Dacă în rândul sportivilor profesioniști utilizarea unei biciclete aero pare teoretic un avantaj, în rândul sportivilor amatori există o serie de calități mai apreciate. Așa cum poate bine ați intuit, e vorba în principal de confortul bicicletei, capitol la care modelele aero nu excelează. Poate vă întrebați de ce?! E simplu, forma aerodinamică a cadrului, a ghidonului și mai ales a tijei de șa ridică probleme în materie de confort. O tijă de șa utilizată pe un model aero are o secțiune diagonală mult mai mare și o formă dreptunghiulară, motiv pentru care se reduce semnificativ flexul oferit, tija devenind astfel mult mai rigidă.
La fel se întâmplă și în cazul ghidonului și a pipei cu „rise” negativ de până la 17 grade, poziția pe bicicletă fiind foarte aplecată iar centrul de greutate fiind mutat în față, brațele susținând într-un procent mai mare greutatea corporală.
Pentru un sportiv amator aceste mici neajunsuri pot părea suficient de importante, eficiența aerodinamică nefiind în măsură să justifice sau să compenseze cu lipsa de confort. Noul model Reacto se vrea a fi mai confortabil ca modelul precedent, designerii de la Merida punând un accent deosebit pe confortul oferit de cea de a treia generație Reacto.
Ce oferă în concret sportivului amator utilizarea unei biciclete Reacto? Dacă luăm în considerare una dintre turele mai relaxate pe care le-am făcut în grup în Olanda pe modelul nou, putem afirma următoarele: la o medie de 200 watts putere exercitată pe un traseu de aproximativ 2 ore și 7 minute (63 km), modelul Reacto a fost mai rapid ca modelul Scultura cu 1 min 41 secunde. O diferență care chiar și în rândul sportivilor amatori poate fi semnificativă!
Ce aduce Merida ca noutate prin modelul Reacto III veți afla de abia în următorul articol în care vom analiza în detaliu avantajele și eventualele dezavantaje ale noi biciclete aero de la Merida. Stați pe aproape!
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…