Categorii: CursiereNoutati

Felt VR, o nouă cursieră plină de inovaţii

Am fost în primăvară la prezentarea colecţiei Felt, dar am plecat de-acolo cu o mare dezamăgire. După ce ne-a fost prezentată în amănunt şi mi-a stârnit total interesul, am aflat că noul model VR nu este încă disponibil pentru teste, dar un lucru e clar: se anunţa să fie una dintre cele mai inovatoare cursiere moderne lansate sezonul acesta!

Când VR a fost creată de la zero, au fost folosite cunoştinţele acaparate de la vechile modele Z şi V, dintre care Z primise în 2014 şi frâne pe disc. Apoi s-a încercat crearea bicicletei perfecte, ideală atât pentru ture lungi pe asfalt sau pentru ture scurte sportive, cât şi pentru mici escapade în afara asfaltului, pe care ar trebui să le abordeze fără probleme. Dar atenţie, nu este şi nu se doreşte a fi un gravel bike! Este o cursieră performantă, cu geometria şi configuraţia adaptată pentru ture de anduranţă. S-a lucrat în mod special la creşterea capacităţii de amortizare a vibraţiilor, aşa că seatstay-urile, seat tube-ul şi top tube-ul au primit forme complet noi, proiectate special pentru acest model.

Ideea de design a cadrului este asemănătoare cu cea a modelului de competiţie FR, seatstay-urile unindu-se pe top tube în faţa seat tube-ului, fără să existe o punte de întărire între seatstay-uri. Straturile de carbon şi forma au fost adaptate însă pentru confort mai mult decât pentru performanţă.

Profilul seatstay-urilor diferă foarte mult de sus până jos. Zona mediană este aplatizată pentru a flexa vertical dar cu o rigiditate maximă laterală, partea inferioară fiind lată pentru a creşte rigiditatea şi a face loc pentru etrierul de frână.

Zona headtube-ului a fost intens studiată până când s-a găsit echilibrul perfect de confort şi rigiditate, fiind totuşi înspre modelele rigide. Headtube-ul este compet din carbon.

Se poate observa nervura din zona superioară a top tube-ului, prezentă pe toată lungimea acestuia, cu rol de rigidizare suplimentară.

Top tube-ul devine mai aplatizat şi mai subţire la apropierea de seat tube. Iniţial s-a dorit o zonă chiar mai subţiată, pentru a permite flexarea seat tube-ului, dar până la urmă s-a găsit un compromis cât mai bun.

Monoblocul este de tip BB386 şi datorită dimensiunilor mari reuşeşte să distanţeze chainstay-urile. Acestea sunt, ca la FR, de grosimi diferite. S-a obţinut astfel spaţiu pentru montarea anvelopelor de 30 mm conform standardelor ISO, dar în realitate este spaţiu chiar şi pentru anvelope de 35 mm.

Toate modelele sunt echipate cu frâne pe disc. Interesantă este însă transmisia, adaptată pentru căţărări multe şi grele.

Astfel, s-a folosit un angrenaj mai deosebit, cu foi 46/30 şi cu pinioane 11-30, ceea ce face ca raportul cel mai bun de urcare să fie 1:1. E drept că se reduce din viteza maximă puţin, însă avantajul pe urcări este foarte mare, mai ales dacă se ia în considerare că se folosesc anvelope mai late care necesită ceva mai multă forţă.

La VR nu s-au făcut reduceri de greutate atât de drastice ca la modelul FR, aşa că s-a optat pentru rutarea internă atât a cablurilor electronice cât şi a celor mecanice.

Un aspect atrăgător este că pe cadrul din carbon s-au introdus prinderi pentru aripi de protecţie direct în structură. Sistemul nu este standard, aşa că trebuie folosite aripile special create pentru VR.

Preţul pentru un set de aripi este în jur de 50 USD iar ele se încadrează bine în design-ul bicicletei, acoperă o mare parte din anvelope dar nu reduc dimensiunea maximă a acestora.

A fost introdusă o prindere suplimentară de bidon pe top tube, unde poate fi ataşată şi o gentuţă Bento Box.

Există şi versiuni VR cu cadru din aluminiu iar acestea arată aproape identic cu cele din carbon.

Top tube-ul are aceiaşi formă cu nervuri pentru rigidizare.

Joncţiunea ţevilor de sub şa are aceleaşi proprietăţi de amortizare.

Modelele din aluminiu mai scumpe vor avea monobloc BB386, restul folosind BSA filetat clasic.

Diferenţe mai mari sunt la prinderile pentru accesorii. Cadrele de aluminiu au prinderi clasice pentru aripi în spate. Felt avertizează că prinderile, atât la cadrul din aluminiu cât şi la cel din carbon, nu sunt concepute pentru portbagaje.

Modelele superioare din aluminiu au aceiaşi furcă din carbon ca cele scumpe, deci aceleaşi prinderi de aripi şi ax thru de 12 mm.

La aluminiu a fost introdusă o a patra prindere de bidon, pe down tube. fiind acum loc pentru trei bidoane doar în interiorul cadrului.

Cadrul este disponibil în mărimi între 43 şi 61 cm, în versiuni de echipare masculine şi feminine.

Mai multe informaţii puteţi afla cât de curând pe pagina producătorului şi pe cea a importatorului în România.

Imaginile şi o parte din informaţii sunt preluate de pe bikerumor.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

7 zile in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

2 săptămâni in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

2 săptămâni in urma