Începem şi noi să deschidem ochii, să scoatem nasul afară şi să vedem mai departe de graniţele ţării noastre. Desigur mulţi dintre noi o fac deja şi din ce în ce mai numeroşi conaţionali ciclişti încep să participe în calitate de amatori şi la concursurile din afara României în special din vestul Europei. La maratonul pe etape Protective Bike Four Peaks nu putem spune că a participat un conaţional însă Wouter Cleppe este aproape de-al nostru, un ciclist pe care îl vedem suficient de des participând şi la cursele noastre, un om deosebit şi plin de fairplay.
Recent a participat din partea Freeerider în calitatea de jurnalist la maratonul pe etape Protective Bike Four Peaks, fostul Trans Germany, maraton cu 4 etape desfăşurat în perioada 17-20 iunie 2015. Wouter se întreba din start dacă nu cumva acest PB4P este fratele mai mic si mai jucăuş al celebrului Transalp care oferă 7 etape, dacă nu cumva evenimentul este ocazia perfectă să vezi dacă ai face faţă unui maraton mtb mai mare. Poţi afla în continuare cum a fost pentru el la ediţia de anul acesta a maratonului PB4P şi dacă într-adevăr este mai uşor ca la Transalp.
Mulţumim pentru fotografii lui Wouter, centrului media PB4P şi Sportograf.com.
Aşadar din ce am aflat-citit despre această cursă, cu acelaşi organizator ca la Craft Bike Trasnalp, este că PB4P este mai scurt, dar mai tehnic decât fratele mai mare. Da, 4 zile în loc de 7, etape de 60 km în loc de peste 85 aşadar ar trebui sa fie fizic mai uşor însă mai tehnic întrucât cuvântul „trail” apărea peste tot prin descrieri. Deci mai multe poteci, coborâri mai tehnice, mai puţin extenuant, mai mult timp pentru recuperare, pentru distracţie şi prieteni, pe bune?!?! Pare a fi cursa visurilor mele! Să mergem şi să vedem dacă chiar aşa este!
Etapa întâi – Bad Kleinkirchheim-Bad Kleinkirchheim: 48.5km, 2250hm, locul 17
Având numărul de concurs 282 a trebuit să iau startul din grila B asta însemnând că în faţa mea se aflau în jur de 300 persoane. Aşadar, având startul la ora 9 cu toţii aşteptam cuminţi aranjaţi încă de la ora 8:25 să plecăm în marea aventură. În cele din urmă la ora 9 se dă startul şi după vreo 2 minute mă mişc şi eu. Wow, 300 de oameni sunt o grămada aşa că ar fi bine să îi dau bice! Ca deobicei organizatorii cu experienţă nu dau drumul „turmei” direct pe potecile înguste ci se porneşte pe drumuri forestiere late unde ai loc să depăşeşti dacă te ţine. Dar să depăşeşti atâţia oameni este greu. Durează mult, necesită multă energie, atenţie şi trebuie să ai răbdare. Însă după vreo 30 de minute am reuşit să-mi intru în ritm. Încă mai depăşesc oameni însă acum într-un ritm normal. Urcarea este destul de plictisitoare, pe un drum de pietriş în zigzag, dar îmi închipui că e cel mai rapid mod de a câştiga altitudine, corect? După 50 minute de urcare ajung un grup cu ceva semi-profesionişti moment în care trebuie să pun pe mine jacheta de ploaie întrucât este vânt şi frig aici la 2000 m. Pe platou este primul punct de alimentare însă cum toţi din jurul meu au ajutoare care le dau băutură decid şi eu să nu opresc pentru a nu pierde grupul.
Continuăm amândoi să depăşim, lucru motivant. Chiar înainte de vârf trebuie să mergem puţin pe jos unde îl ajung iar pe Rob. Urmează acum o frumoasă potecă vălurită la o altitudine de 1900! Super! Dar fir-ar, iar nu mai am apă! Trebuie acum să am grijă să nu exagerez cu efortul să nu mă apuce crampele. Dar cum şi plăcuţa din pantoful stâng îmi face probleme sper doar să nu fie obstacole mari pe traseu în continuare. Dar desigur, copacii căzuţi unul după altul şi săritul peste garduri la greu cam înrăutăţesc situaţia. Totuşi este bine, mă bucur de această etapă şi abia aştept următoarea coborâre. Dar coborârea asta este doar şoseaua mai scurtă de la urcarea 1? Ce e asta?? Poate ploaia de ieri a forţat organizatorii să schimbe traseul? Aşadar coborâri rapide cu secţiuni scurte de poteci. Rămân cu Rob tot timpul şi chiar înainte de finş avem o secţiune alunecoasă interesanta pe pista de schi, aşadar distracţie din nou!
Etapa 2 – Clasicele belgiene de şosea. Bad Kleinkirchheim- Hermagor: 88 km, 1750hm, locul 21.
Întrucât startul etapei doi este la vale pe asfalt organizatorii decid să neutralizeze primii 10km. Poftim?! Ei bine asta înseamnă că trebuie să stăm în spatele maşinii oficiale pentru cei 10 km. Trebuie să recunosc că mă bucur că am disc de frână de 180mm în faţă pentru că frânele nu au fost folosite mai tare niciodată ca aici. În plus îi avem pe zmeii amuzanţi care vin de departe din spate şi depăşesc pe toată lumea prin cele mai periculoase şi imposibile locuri. În cele din urmă după cei 10 km putem porni însă desigur, zmeii de mai devreme care îi dădeau tare la vale acum abia se mişcă la deal cu 10 km/h mai încet decât restul care ne pregătim să atacăm prima căţărare.
Aceşti ciclişti fără experienţă vor cauza şi mai multe probleme celor din spate întrucât vor crea ambuteiaje şi-i vor încurca pe cei care pot să tragă mai tare la deal. Dar eu sunt norocos, am rămas în primii 30, iar acum pot chiar să avansez în următorul grup (locurile 15-25). Am avut până acum urcare pe pietriş, potecă frumoasă, iar acum începe asfaltul, o grămadă de asfalt. Asfalt până jos în drumul principal, pe drumul principal, după drumul principal! Ce-i asta?! După euforia de ieri traseul de azi este un dezastru. Din fericire mă aflu într-un grup bun alături de care pot să fac un frumos clasic ca în Belgia.
Pe urcări încep să se piardă câţiva, iar grupul scade la 6 persoane. După o scurtă coborâre uşoară ajungem din nou pe plat, iar acum avem o mixtură de forestier plat şi asfalt. În grup toţi se înţeleg perfect şi pedalăm ca într-o adevărată cursă de şosea ducând pe rând trena. Ei bine încerc şi eu deşi nu am experienţă la aşa ceva. Mă cam chinui, dar ceilalţi înţeleg. Când ajungem la al 2lea punct de alimentare oprirea o fac super scurtă, iar când sprintez să ajung grupul mă întâmpină un adevărat spirit de fairplay. Văzând că nu am ajutor din exterior decid să încetinească pentru ca eu sa-I ajung. Mulţumesc!
Locul 21, un traseu dezamăgitor, sper să fie mai bine zilele următoare. Însă ziua nu s-a terminat. După 15 minute în care am mâncat la greu mă întreb unde sunt toţi – spălatul bicicletei, duşurile, camp-ul? Nu sunt indicatoare? Găsesc însă echipele de ajutor ale celorlalţi concurenţi şi după câteva minute mă mai lămuresc. Autobuz? Da, camp-ul este la 10 km de aici aşa că trebuie să mergem cu autobuzul până acolo… Ce-ar fi fost dacă vremea era proastă? Oamenii îngheţaţi trebuind să aştepte 20 de minute şi apoi încă 15 minute în autobuz pentru a găsi… duşuri reci?
Etapa 3 – puţin din Italia: Hermagor- Tropolach: 58km, 2300hm, locul 10
Întrucât camp-ul se afla la 10 km de finish-ul de ieri a însemnat că azi vom avea 10 km pentru o bună încălzire. Aşadar iată, doar avantaje! Dar din păcate aflu la 9 şi 10 că încălzirea mea într-o direcţie va fi un alt start neutru în cealaltă direcţie, înapoi spre camp. Din fericire de data asta cei 10 km s-au desfăşurat pe drumuri înguste, iar zmeii nu au mai putut să facă depăşiri riscate ca ieri. Dar desigur sunt tot timpul şi excepţii.
După 30 minute maşina oficială ne lasă la prima urcare a zilei, 15 km cu 1300 m verticali. Iar acesta este doar începutul întrucât următorii 38 km înseamnă alţi 2300 m urcare. Aşadar trebuie să am grijă la efort. Este greu să-ţi menţii ritmul când vezi atâţia care accelerează pe lângă tine. Însa ăsta este noul meu stil: mă concentrez pe efortul propriu şi rămân în zona de confort. Poate că merg prea încet acum, dar mai este o etapă mâine. Aşadar pe termen lung este o strategie bună. Iar după ce-l vad pe Stefan Sahm după 5 km de urcare ştiu că mi-am găsit colegul de suferinţă pentru etapa asta. Urcăm împreună şi după ce mă opresc puţin la punctul de alimentare îl ajung şi urcăm împreună până sus. Ritmul său este perfect!
Ajungem apoi pe nişte poteci la vale şi nu-mi vine să cred! Stefan zboară pe al său hardtail! Alege linii la care eu nu m-as fi gândit niciodată! Şi culmea că şi funcţionează. Întrucât ştiu că e pro-rider şi are atât de multă experienţă îl urmez orbeşte! Însă e nevoie de curaj. Treaba asta îmi deschide cu adevărat ochii, să vad cum adevăraţii profesionişti câştigă timp pe coborâri. Mulţumită acestei tehnici ajungem din urmă următorul grup când începe un traseu amuzant, vălurit pe un drum forestier. Bicicleta mea soft-tail RAM Podium se descurcă excelent pe aceste urcări abrupte, mă simt bine şi pot avansa în clasament. Îmi place foarte mult această parte a traseului din Italia.
Am avut un moment emoţionant însă totul a fost bine şi după câţiva km ajungem la drum deschis unde a venit vremea să zburăm! Desigur, trebuie să am grijă pentru că nu ştii cât de ascuţit este virajul şi totul este diferit la 50 kmh decât atunci când urci. Îl depăşesc pe Rob şi încerc să găsesc o tehnică specială pentru pietrişul ăsta. Chiar spre final îmi intrasem în mână însă acum este puţină potecă chiar înainte de final. După 3 ore totul este gata din nou şi am ieşit pe locul 10! Ura! Dar nu e timp pentru picnic pentru că am văzut nişte nori mari şi negri. Aşadar direct la spălat bicicleta şi spre camp care acum se află doar la 1km distanţă.
Etapa 4 – Ziua sabotajului. Tropolach-Weisensee: 70.5km, 2000hm
Din experienţă ştiu că ultima zi e cea mai grea. Nu pentru că eşti mai obosit ci pentru că toată lumea este dintr-o dată cu 20% mai rapidă! Întrucât nu mai există o altă etapă toată lumea va plusa maxim pentru a obţine un loc cât mai bun în clasament. Nu m-am uitat cu atenţie pe rezultate aşa că voi face ce fac mai bine, merg în ritmul meu. Organizatorilor le-a fost milă de noi azi pentru că primii 20 km vor fi neutralizaţi!! Este asta sabotaj?! Mă rog… eu mi-am găsit ritmul alături de Stefan Sahm şi Christoph Sauser cu care am prălăvagit în spatele maşinii organizatorilor aşa că cei 20 km au trecut repede.
Acum a început să plouă, dar nu mai e mult până la finiş aşa că nu sunt probleme pentru noi. Desigur că ultima coborâre a fost… tot o pârtie de schi aşa că am luat-o uşor. După atâţia ani de pedalat ştiu că ultimii km sunt cei mai periculoşi. Uiţi să te concentrezi şi atunci se întâmplă dezastrul. Plus că după accidentele de ieri cu şanţurile de drenare de pe pârtii nu ştii la ce să te mai aştepţi.
Nu sunt probleme şi ajungem pe secţiunea finală foarte denivelată. Ultimii 300 m sunt în urcare uşoară. Cel din faţă face nişte manevre ciudate şi cade. Încetinesc să-l împing să-şi recapete viteza însă păstrez suficientă energie să-l depăşesc şi să închei ziua pe locul 11.
Maratonul s-a terminat însă nu şi problemele. Plouă cu găleata aşa că îmi pun repede jacheta şi caut organizatorii. Găsesc bagajul însă decid să mă duc mai întâi să spăl bicicleta, 700 m în sus pe deal. După ce spăl bicicleta, hmm… unde să o las? În bikepark? E abia 12:30 şi parcarea se deschide abia la ora 13. Fir-ar, am pedalat prea repede! Mă rog, o las acolo şi pornesc înapoi să-mi iau bagajul. Apoi 300 m cu 15 kg de bagaj şi… 6 duşuri pentru 800 de oameni. Sunt în primii 20 însă după ce termin se termină şi apa caldă. Aşadar 750 de oameni vor fi întâmpinaţi de o frumoasă surpriză după ce au pedalat jumătate de zi pe o ploaie rece, un duş şi mai rece!
40 de minute mai târziu îmi este super foame! Mă duc la bufetul de la finiş şi… nimic? Imposibil, dar adevărat. Organizatorii nu au mai oferit mâncare la fel ca în zilele anterioare la final de etapă. Putem doar merge pentru o porţie gratuită de spaghete şi o băutură puţin mai jos pe drum. Măcar atât decât deloc, dar… ciudat! Din nou mă întreb cum se poate aşa ceva din partea unor organizatori cu 25 ani de experienţă??
Concluzie
Este Protective Bike Four Peaks fratele mai mic şi mai jucăuş al lui Transalp? Nu, este doar mai mic. Da, etape mai scurte, mai puţine zile, mai ieftin, organizare puţin mai slabă însă nu mă înţelegeţi greşit. Este foarte frumos, dar totuşi nu la acelaşi nivel ca la Transalp unde totul se simte ca şi când eşti în vacanţă, perfect.
Îmi este clar că organizatorii au găsit o nouă piaţă: cursa pe etape perfectă pentru „începători”, pentru cei care vor să încerce maratoanele pe etape din Alpi. Cu doar 4 etape şi o medie de 60 km / zi la care poţi participa în echipă sau solo aceasta este cursa perfectă unde vei vedea cum te descurci să pedalezi zi după zi. Este cursa perfectă unde capeţi experienţa necesară marilor aventuri, poate Craft Bike Transalp luna viitoare?
Aşadar încă o aventură bifată. Sunt puţin trist să plec acasă, dar deja visez la următorul concurs. Domnilor organizatori este încă loc pentru o a 3a cursă, varianta aventuroasă a Transalpului. Cred că azi nivelul cicliştilor este suficient de ridicat pentru a face faţă unui maraton mai greu, ceva cu multe poteci. Este un loc special pe piaţă, să combini acest nivel ridicat de organizare cu ceva „trailbiking” adevărat. Sper să apară în curând!
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…