Categorii: Evenimente

Buşteni Epic – un nou concurs de mtb

De fiecare dată când pui „epic” într-o descriere trebuie să te ridici la înălţimea aşteptărilor însemnând că ceva extraordinar s-a întâmplat sau se poate întâmpla. În cazul de faţă adjectivul „epic” ne-a venit pe limbă în timp ce eram pe biciclete parcurgând traseul despre care vorbim în continuare. Aşadar este veritabil.

Recent am fost invitaţi de Montan Expert Buşteni şi Asociaţia Adevăraţii Veloprieteni, organizatorii noului concurs de mtb maraton Buşteni Epic care va avea loc pe 19 septembrie, să dăm o tură pe traseu, să vedem dacă ne place şi dacă putem propune îmbunătăţiri. Aşteptându-ne la o tură uşoară, doar e-n Baiului, nu mică ne-a fost surpriza când am dat peste un traseu demn de câteva mii de kilocalorii consumate în doar 26 km.

Da, traseul este scurt, dar abrupt urcând până la altitudinea de 1856 m. Locaţia noului concurs este în Munţii Baiului, vis-a-vis de Bucegi, cu plecare din Buşteni, mai precis Zamora din dreptul castelului Cantacuzino de la o altitudine de 921 m cu coborâre înapoi în Buşteni. 25 km de forţă brută pe urcare, eleganţă pe platoul alpin şi măiestrie pe coborâre. Cam „cu de toate”.

Organizatorii ne-au spus că vor să facă concursul aici întrucât zona munţilor Baiului e mai puţin explorată spre Sinaia şi este pentru prima dată când se organizează şi marchează acest traseu. Se pleacă pe forestier în urcare uşoară prin pădurea de foioase şi conifere. Ai timp să te încălzeşti pentru că în doar câţiva kilometri rampa începe să se accentueze din ce în ce mai mult ajungând de la 6% la peste 12 % însă forestierul este de bună calitate, iar cei cu antrenament bun pot continua pe bicicletă. De la kilometrul 6 rampa creşte şi mai mult ajungând la aproape 30%. Aici mulţi vor începe să împingă însă „agonia” va dura doar pentru aproximativ 900m până când ieşim în golul alpin şi întâlnim punctul de alimentare.

Urcarea se face prin stânga văii Zamorei până sus în creasta Baiului la vârful Zamora (Băiuţu) 1826m. Forestierul continuă pe creastă spre vârful Baiul Mic – 1837m. Apoi, în dreptul Cumpătului din Sinaia se începe coborârea pe platou spre valea Şipa. De la liziera pădurii se coboară prin pădure până în cartierul Piatra Arsă din Buşteni. Apoi pe asfalt concursul revine la punctul de plecare. Oricum traseul de la Buşteni Epic nu are aproape nicio legătura cu traseul clasic de creastă Câmpina-Azuga al munţilor Baiului. Se intersectează tangenţial cu acesta doar în zona cea mai înaltă. În rest suntem „virgini şi sălbatici” şi nu doar tineri şi neliniştiţi!

La prima vedere ai spune că „epic” nu îşi prea are locul aici şi ai avea dreptate pentru prima parte a traseului, până pe la km 7 când se iese din pădure. De aici însă apar peisajele deschise şi cu cât urci mai mult cu atât zona devine mai spectaculoasă în zare. Dacă te poţi opri pentru un moment să-ţi tragi sufletul vei admira peisaje de vis precum Vârful Păduchiosu, Cota 1400 şi 2000, apoi Poiana Stânii Regale, Vârful Piatra Arsă, abruptul Bucegilor cu clăile sale şi văile Jepilor Mari şi Mici, Crucea de pe Caraiman, releul Coştila, Valea Albă, Valea Cerbului, zona Diham, apoi spre nord Piatra Mică, Postăvaru, Piatra Mare şi apoi rotindu-ne spre est Munţii Ciucaş şi Valea Doftanei. Privelişte 360 de grade!

Dar epic este cu adevărat la coborâre. Este drept că la urcare vei trage ceva, nu va fi uşor, vor fi 11 km de căţărare continuă, fără pauze. Dar vei fi din plin recompensat la vale mulţumită celorlalţi 11 km plus ce mai este plat prin oraş. Din cel mai înalt punct al traseului ai aproape doar coborâre până înapoi la finiş, şi ce coborâre! Vei pedala doar pe poteci alpine de iarbă sau drumuri de car abia ce le desluşeşti în iarba înaltă. Organizatorii vor marca însă traseul corect cu ţăruşi şi panglică. Suntem siguri că mulţi dintre voi pur şi simplu vă veţi opri din concurs pentru a admira peisajul şi deschiderea supremă de 360 grade. Simţi efectiv cum îţi poţi umple pieptul, creierii şi plămânii cu… munte! Da, este epic.

Într-un final ajungi la altitudinea de la care reîncepe pădure însă aventura nu este nici pe departe gata. Vei continua de aici pe drum de TAF sau căruţă şi acesta cu înclinaţie apreciabilă. Cei cu mai puţină experienţă nu este exclus să prefere să coboare anumite porţiuni pe lângă bicicletă. Apreciem chiar dacă plouă că datorită înclinaţiei pronunţate nu va fi noroi mare. Prin pădure drumul este virajat şi destul de tehnic nu neapărat datorită terenului ci mai degrabă înclinaţiei fiind obligat să negociezi cele mai line zone şi cu cea mai bună aderenţă. Greu de făcut asta la viteză mare.

Odată ce ajungi la altitudine mai mică drumul de căruţă intră într-un forestier bun pe care poţi prinde viteze şi de peste 50 kmh. În cele din urma reajungi în oraş, în Zamora, de unde continui spre finiş pe asfalt, fals plat, pentru încă aproximativ 4 km.

Concursul este surprinzător, scurt dar dur, la fel ca un Espresso, o doză bună de mtb veritabil la doi paşi de Bucureşti, Ploieşti sau Braşov. Mai greu de găsit aşa ceva în ziua de azi. Statisticile traseului vorbesc de la sine:

  • lungime 26 km (Garmin),
  • diferenţă de nivel pozitivă 1000 m (bikemap.net) sau 1180 m (Google Earth),
  • diferenţă de nivel negativă 1205 m (da, cobori mai mult decât urci!)
  • altitudine minimă 831 m,
  • altitudine maximă 1856m
  • rampa medie / maximă 8% si 30%
  • panta medie / maximă -10% si -33%

Pentru cei cu un antrenament peste medie traseul este ciclabil în întregime. Dar să nu vă închipuiţi că având doar 26 km concursul se va termina repede. Pentru majoritatea va dura întreaga zi, dar va fi o zi petrecută pe munte! Noua ne-a plăcut traseul şi îl recomandăm. Aşadar ne vedem la Buşteni Epic pe 19 septembrie!

Taxa de înscriere este de:

  • 35 lei până la 13 septembrie
  • 45 lei până la 17 septembrie
  • 70 lei la faţa locului 19 septembrie

Detalii suplimentare puteţi găsi pe site-ul evenimentului aici, iar inscrierile se fac completând formularul de aici. După realizarea înscirerii eşti rugat să trimiti confirmarea plăţii la adresa de mail redactie-busteni@merg.in

Iată câteva poze suplimentare de pe traseu.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Vezi comentarii

  • "da, cobori mai mult decât urci!"
    Valorile sunt gresite, daca traseul e circuit (si din cate vad pe harta, este). Presupun ca nu luati in calcul ultima bucata de asfalt, pana la finish.
    ~850m diferenta de nivel in 11 km de urcare continua va fi ceva destul de brutal. La tura de 50km de la Geiger se urca ~750m in ~13km (urcarea principala din Cisnadioara spre Magura).
    Pacat ca organizatorii nu au gasit o alternativa off-road pentru asfaltul de la final. In cel mai rau caz ar putea sa puna asfaltul la inceputul traseului, astfel incat sa se lungeasca plutonul si sa fie o bucata de incalzire.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

5 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma