Categorii: CursiereNoutati

Am testat noua cursieră de top Felt FR

Felt a lansat oficial pe 1 august noile modele de cursiere non-aero FR și VR. FR este modelul clasic, de competiție, care oferă doar frâne pe jantă și multe inovații tehnice, VR fiind un model new school, cu frâne pe disc și spațiu pentru anvelope de 32 mm pregătit atât pentru asfalt cât și pentru mici ieșiri în afara acestuia.

Am avut ocazia să testez noul FR, în versiunea cu cadru din carbon și echipată cu componente Shimano Ultegra mecanice, din păcate pentru prea puțin timp, dar suficient cât să îmi fac o primă impresie despre aceasta.

Modelul F a fost mereu o cursieră de competiție de cel mai înalt nivel, dar noul cadru FR a fost refăcut de la zero folosind procesul FRD (Felt Racing Development). Geometria cadrului a fost modificată pentru a face bicicleta mai accesibilă publicului larg, dar fără a pierde nimic din performanța pentru care vechiul F a fost cunoscut. Fibrele de carbon TeXtreme folosite sunt foarte subțiri și ușoare, iar poziționarea acestora este făcută doar acolo unde este nevoie, rezultatul fiind un cadru minimalist dar foarte rezistent, cu o greutate de doar 685 g în mărimea 56 și versiunea de top FRD, cu 35 g mai ușor decât vechiul F FRD. Modelul următor în gamă, pe care l-am și testat, conține și fibre UHC Advanced iar cadrul este cu 80 g mai greu, respectiv 765 g. Furca este complet din carbon și are o greutate de 285 g.

O mare inovație este faptul că în funcție de dimensiunea cadrului se modifică și caracteristicile acestuia pentru a asigura un comportament identic indiferent de mărimea bicicletei. Astfel, pe lângă dimensiunea tuburilor, diferă și tipul cuveților, modelul S având cuveți de 1-1/8, cel M are 1-1/4 iar mărimile mari au cuveți tapered 1-1/2. Este modificat și unghiul furcii, astfel încât și direcția să aibă același comportament indiferent de mărime.

S-a folosit monobloc de tip BB386, mai lat dar care permite utilizarea unor chainstay-uri mai depărtate. Cel din partea opusă transmisiei e mai gros, oferind rigiditate bună, iar pe partea transmisiei e mai subțire oferind amortizare.

O importantă modificare este în zona de contact a seatstay-urilor cu top tube-ul și seat tube-ul. Stay-urile vin acum pe lângă seat-tube, făcând corp separat și sunt atașate de top tube. De asemenea, stay-urile sunt late și subțiri și nu au nicio întăritură între ele sub șa. Astfel, cadrul poate amortiza foarte bine vibrațiile și micile obstacole.

Modificarea stay-urilor a făcut ca frâna să fie mutată sub monobloc, nemaiavând posibilitatea de a fi prinsă în locul clasic între stay-uri. Cei de la Felt susțin că această poziționare este mai bună, zona monoblocului fiind cea mai rigidă din toată bicicleta, astfel și forța de frânare fiind foarte bună. Frâna este de tip direct mount.

Headtube-ul este mai ridicat cu 19 mm, pentru a poziționa ciclistul ”în bicicletă” nu ”pe bicicletă”. A fost nevoie de adăugarea de material suplimentar, dar nu a afectat greutatea finală a cadrului. Rigiditatea în zona headtube-ului a fost însă îmbunătățită.

Cablurile sunt poziționate în interior dacă e vorba de un sistem electronic dar la sistemele mecanice sunt pe exterior. Excepție face frâna spate, a cărei cablu este rutat intern prin cablu.

Neavând la dispoziție foarte mult timp, am parcurs un traseu de aproximativ 30 km, respectiv o coborâre și o urcare pe asfalt bun, cu pante ce depășeau pe alocuri 8-10%, dar în general pe la 4-5%. Din păcate nu am avut ocazia să o testez foarte mult pe plat. Am avut parte de vânt puternic lateral. Tot timpul foarte redus avut la dispoziție nu mi-a permis să fac fotografii mai elaborate, având multe biciclete de testat în doar câteva ore.

Prima impresie pe coborâre a fost că direcția este foarte reactivă, un lucru care pe mine personal nu mă încântă teribil. Vântul puternic se făcea simțit în ghidon foarte tare și peste 50 km/h bicicleta devenea destul de instabilă. Clasicele anvelope stoc Schwalbe Lugano nu cred că au ajutat prea mult aici, cu niște anvelope mai bune probabil efectul ar fi fost diminuat. Amortizarea micilor iregularități ale drumului a fost însă foarte bună.

La urcare poziția este foarte plăcută și sportivă iar pedalatul în picioare este foarte natural. Rigiditatea mare a cadrului se simte la fiecare pedală. Greutatea mică a bicicletei a ajutat mult, transmisia fiind cu angrenaj cu foaie de 39. Mi s-a părut o bicicletă foarte eficientă, comparabilă cu alte modele de top pe care le-am testat ocazional. Din păcate, pentru un verdict foarte clar ar fi nevoie de mult mai multe ore de pedalat în condiții diverse. Oricum, este vorba de o cursieră de cel mai înalt nivel, acest lucru e foarte clar de la prima pedală.

Mai multe informații despre modelul FR veți putea afla pe pagina producătorului și pe cea a importatorului în România.

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma