Categorii: InterviuMag

Sandor Czirjak – inventatorul bicicletei din lemn


Spectaculozitatea unui produs nu constă neapărat în formă, ci și în materialul din care este realizat. În cazul de față însă este vorba de ambele aspecte alături de altele de ordin estetic. Pentru că ne-a atras atenția în mod deosebit bicicleta din lemn, am stat de vorbă cu Sandor Czirjak, cel care a reușit s-o pună în mișcare.


1.FreeRider.ro: Vă mulțumim pentru timpul dedicat acestui interviu. Considerăm că promovarea valorilor locale este foarte importantă pentru România. Am fost surprinși să vedem bicicleta dumneavoastră, de aceea am dori să știm cum a luat naștere acest proiect.


Conceptul de bicicleta din lemn a luat nastere odata cu pariul facut intre mine si un prieten stabilit in Budapesta fost ciclist al CS Vointa Cluj candva. Obiectul pariului era realizarea unei biciclete construita din lemn care sa fie functionala si cu care sa parcurg distanta dintre Cluj-Napoca si Budapesta cu ea.


2.FR: Cât a durat construcția bicicletei până ce a devenit complet funcțională?


Constructia bicicletei a durat aproximativ un an de zile, lucrand  ocazional, in majoritatea  anotimpului friguros  fiind pasionat de lemn si prelucrarea acestuia.


3.FR: Care a fost componenta cu care v-ați luptat? Mă refer aici la acea componentă care v-a răpit cel mai mult timp.


Un lucru cert este faptul ca din intreaga constructie am lucrat cel mai mult pe „lantul integral din lemn” respectiv angrenajul bicicletei.


4.FR: Am văzut că v-ați deplasat cu bicicleta și prin oraș. Care sunt reacțiile oamenilor la vederea bicicletei din lemn?


Oamenii sunt uimiti de faptul ca aceea bicicleta nu numai ca este din lemn ci si ca functioneaza. Foarte des sunt oprit in drumurile mele cu bicicleta, pentru a-si face oamenii poze, a simti bicicleta si a afla informatii despre ea.


5.FR: Transmisia mi se pare, personal, cea mai complicată. Atât ca proiectare cât și ca realizare. De ce ați optat pentru două lanțuri?


Consider transmisia bicicletei din lemn in acelasi timp, atat punctul cel mai vulnerabil al acesteia, cat si punctul forte cu aceasta rezolvare. Practic, pe doua transmisii functionale in acelasi timp si cu lantul construit, functionand oarecum in „negativul” unui lant normal, forta se imparte in patru  .


6.FR: Cum sunt realizate îmbinările cadrului și a altor componente? Alipirea acestora cu adezivi a fost suficientă?


Imbinarile sunt realizate prin alipire si icuire, folosind solutie de lipire Aracet, aceasta fiind rezistent si la umiditate .


7.FR: Care este sentimentul pe care-l obțineți pedalând pe această bicicletă? Bănuiesc că partea de confort a avut ceva de suferit, în schimb ați avut de câștigat la capitolul imagine. La urma urmei, nu vezi în fiecare zi o bicicletă din lemn.


Sentimentul este de nedescris pedaland  chiar si cu disconfortul suportabil al seii, stiind  ca acea bicicleta  este construita  de mine si chiar functioneaza. In plus, reactia si aprecierea oamenilor este intodeauna pozitiva .


8.FR: Poate că nu este curiozitate primordială, dar mi-e greu să nu vă întreb cât cântărește bicicleta.


Prima bicicleta cantareste 11 kg iar ceea de-a doua cantareste 10 kg.


9.FR: O valoare excelentă! Mai aveți și alte proiecte de acest gen în primplan?


Primul proiect a fost construirea unei biciclete din lemn, proiect care s-a concretizat. Urmatorul proiect care, la fel, s-a concretizat a fost  drumul intre cele doua puncte  geografice, Cluj-Napoca respectiv Budapesta parcursi  pe o bicicleta din lemn. Pentru acest proiect am construit o a doua bicicleta, cu cateva imbunatatiri  aduse fata de prima bicicleta. Urmatorul proiect este deja in lucru, si anume construirea a doua minibiciclete din lemn pentru cele doua nepoate ale mele, sperand ca primavara sa ne prinda pe biciclete de lemn atat pe mine cat si  pe cele doua nepoate.


Vă mulțumim încă o dată pentru timpul dumneavoastră și aș dori să primiți sincerele noastre felicitări pentru efortul depus!



Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • nemtii vand la bani frumosi astfel de opere: 12.900 EUR. De ce nu si la noi?
    http://www.waldmeister-bikes.de/html/shop.html
    am vazut un reportaj pe pro7 cu aceasta bicicleta iar una dintre calitatile enumerate era elasticitatea cadrului care rezulta intr-o cursa mult mai comoda.
    dar sunt sigur ca si inventatorul nostru este la curent...

  • o pregătire la timpurile când nu vom mai avea metal,
    acum e ideal pentru o atracţie turistică

  • o idee importantă pentru domnul SANDOR CZIRJAK, grăbiţi-vă să o patentaţi!!! occidentalii abia asteaptă o idee bună; tehnică au însă, trebuie să mai ai şi ceva în scăfîrlie să faci, ce aţi făcut dvs. bravo!

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma