Categorii: ArticoleMag

Roțile cu suspensii: migrarea amortizorului

În clipa de față, industria are pe piață diverse variante de amortizare a șocurilor, însă toate se rezumă la același concept: suspensie montată pe o furcă. Fie că este pe arcuri, cu cartuș de aer, pe foi sau cu sisteme ceva mai complicate, nimic nu pare schimbat de peste 20 de ani încoace. Dar cum tehnologia trebuie să progreseze, doi producători au ales varianta alternativă, pe principiul think outside the box. Și să ne răspundă la întrebarea: de ce trebuie să avem neapărat un sistem de amortizare clasic când există alternative?

Nu trebuie neapărat, însă sistemele deja construite de către cei doi producători, probabil încă nu se ridică la rafinamentul unei furci cu suspensie avansate. Cu toate acestea, par a fi soluții mai mult decât suficiente pentru cei care se deplasează prin oraș. Iar dacă stăm să ne gândim că furcile cu amortizor dedicate bicicletelor de oraș (în principal, vorbim despre cele de Trekking) nu au strălucit niciodată în ceea ce privește performanța, se poate să vorbim despre o soluție ideală.

Astfel, SoftWheel și LoopWheels, au decis să migreze de la furcă spre roți, montând sistemul de amortizare chiar în locul spițelor. Spuneam mai sus că această soluție este ideală pentru oraș căci nu suportă reglaje precum rebound-ul sau ajustarea cursei, utile atunci când te afli pe munte.

LoopWheels au fost primii cu această idee, prezentând conceptul la Eurobike în urmă cu un an. Momentan, aceștia construiesc sistemul doar împreună cu roțile de 20 de inch, ideale pentru bicicletele pliabile însă au promis că o versiune de 26 și 27.5 este în construcție.

Britanicii oferă mai multe variante ale roților, diferențele fiind făcute la butuci. Pot fi cu dinam integrat, cu frână integrată sau chiar cu viteze integrate. Astfel, un set de roți cu butuc Shimano Alfine și 11 viteze integrate este oferit pentru nu mai puțin de 739 de lire sterline, în condițiile în care același producător, oferă o bicicletă pliabilă cu roți Loopwheels care sunt dotate cu un butuc cu 3 viteze, pentru 1.000 de lire sterline. Din păcate nu este specificată greutatea acestor roți.

Sistemul funcționează practic pe un set de 3 lamele, care își schimbă forma atunci când lovești un obiect mai dur, precum o bordură.

Mai multe informații despre aceste roți cât și gama completă, pot fi găsite pe loopwheels.com.

SoftWheel a intrat mai târziu pe piață, iar proiectul său pentru biciclete este aproape gata de producția de serie. Același sistem este deja implementat pe cărucioarele cu rotile, ceea ce ne spune că roțile pentru biciclete vor fi lansate în curând. Ideea este similară însă sistemul este complet diferit, dacă-mi permiteți, poate ceva mai greu de întreținut. În locul spițelor regăsim 3 amortizoare care acționează doar atunci când treci peste obiecte mai dure, fiind insensibile la denivelările mici, un dezavantaj față de sistemul celor de la LoopWheels. În principiu însă, cu cât sunt mai moi amortizoarele, cu atât te vei simți pe bicicletă ca într-o barcă.

Sistemul ar putea fi mai atractiv pentru bicicletele de munte, ținând cont că amortizoarele respective ar putea fi dotate și cu reglaje, în funcție de terenul pe care lucrezi. Din păcate, SoftWheel nu a dat publicității prețul final al roților (se vehiculează suma de 2.000$/pereche) și nici greutatea acestora, informații cruciale pentru mulți potențiali cumpărători.

Informații complete despre aceste roți pot fi regăsite pe softwheel.technology.

Momentan, ambele seturi de roți rămân produse exotice cu prețuri mari, care le depășesc pe cele ale furcilor cu mult. Tehnologia cu siguranță va evolua în această direcție, dacă cei doi producători vor reuși să vândă un număr suficient de roți, astfel încât să aibă bugete care să le permită să continue dezvoltarea produselor. Nu știu cât de repede vom vedea pe stradă primele biciclete dotate cu acest roți, dar LoopWheels se laudă cu faptul că în Marea Britanie, produsul deja a început să prindă la public. În ceea ce privește performanțele, iarăși nu ne putem pronunța, dar privită în ansamblu, ideea pare un pas real înainte. Să vedem ce urmează.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

6 zile in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

o săptămână in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

2 săptămâni in urma