Categorii: ArticoleMag

Retul duce reglarea poziției pe bicicletă la rang de știință

Sunt șanse mici să greșim dacă spunem că, încă de când îi lovește microbul ciclismului, practicanții recreaționali și amatori caută să devină cicliști mai buni. Caută să meargă mai repede, mai mult și mai bine decât adversarii din tură sau competiție și, pe lângă antrenamentul propriu-zis, storc fiecare picătură de ajutor de la celălalte capitole, în special cel tehnic. Numai că adesea lucrurile simple și aparent banale se dovedesc a avea cele mai importante influențe asupra performanțelor. V-ați gândit vreodată cât de mult contează poziția pe bicicletă? Nu vorbim doar despre înălțimea corespunzătoare a șeii, ci despre multe alte măsurători la care poate unii nici nu s-au gândit vreodată și de care sistemul de bike fitting Retul are grijă să ajungă la valorile potrivite.

Să începem cu începutul: cine sau ce este Retul? Mai întâi de toate, Retul este un sistem de bike fitting, adică se ocupă cu așezarea ciclistului într-o poziție cât mai bună pe bicicletă. Ce înseamnă poziție bună? În opinia Retul, o poziția bună nu este altceva decât decât poziția cea mai eficientă, care îți permite să dezvolți cea mai mare putere atunci când pedalezi. Accentul cade pe postura care atinge punctul de echilibru dintre confort și ergonomie, prin urmare, chiar dacă poziția respectivă nu pare prea aerodinamică, este totuși poziția în care organismul atinge randamentul cel mai mare. Totodată oboseala și disconfortul specific bicicletei se instalează după mai mult timp, oferind astfel organismului o perioadă mai îndelungată în care își poate concentra resursele asupra efortului în sine, acest lucru fiind un alt aspect care contribuie la eficiența amintită anterior.

Bun, dar poate veți spune că cicliștii poate știau aceste lucruri și înainte de Retul și că mai sunt și alte asemenea mijloace. Deci, cu ce e mai breaz acest sistem? Retul are mai multe atuuri de partea sa și ajunge să amintim că colaborează cu multe echipe profesioniste sau că are un proces minuțios de acordare a titlului de „Retul Fitter”, oferit după multiple evaluări și training-uri specifice. Însă sistemul în sine se bazează pe trei elemente fundamentale care-i conferă valoarea și prestigiul mare de care se bucură: fittingul dinamic, biomecanica evaluată în spațiu 3D și acuratețea măsuratorilor. Dar cum de misiuni ale companiilor suntem cam sătui și teoria devine plictisitoare de la un moment dat încolo, am mers să asistăm la o sesiune de bike fitting la sediul Retul România, primul din spațiul mioritic și al Europei de Est, ca să ne convingem ce înseamnă acele 3 lucruri în traducere practică.

Încă de pe acum ar fi bine să spunem că modul în care Retul abordează găsirea poziției ideale îmbină mai multe domenii. Ședința de bike fitting începe cu o evaluare kinetologică a ciclistului. Se măsoară diferite segmente, precum înălțimea și distanța dintre șezut și călcâi, se verifică mobilitatea membrelor și în special a picioarelor prin diferite protocoale de testare care aparțin domeniului medical. De asemenea, se urmăresc și vitezele de reacție, și capacitatea de coordonare, lucruri care comunică diferite aspecte care pot fi îmbunătățite. Un rol vital în transferul energiei din picior la pedale îl au tălpile, motiv pentru care se evaluează și pronația acestora. În cazul în care există defecte majore de postură, se recomandă mai întâi corectarea acestora la un cabinet specializat de kinetoterapie și de-abia pe urmă reluarea sesiunii de bike fitting. E inutilă determinarea poziției corecte pentru o persoană cu deposturări grave pentru că tocmai acele deposturări împiedică organismul să atingă randamentul fizic optim.

Toate aceste date sunt introduse într-un profil personal al clientului generat de către programul informatic al Retul. Tot acolo se mai introduc informații precum tipul de bicicletă pentru care se desfășoară sesiunea de bike fitting (șosea, triatlon, contratimp sau mountain bike XC). Între această etapă și următoare mai are loc o verificare intermediară, aceea a poziției plăcuțelor pedalelor. Linia metatarsiană, adică aceea a locului de unde pornesc oasele metatarsiene, trebuie să cadă exact deasupra axului pedalei pentru o eficiență optimă. Pentru simetrie se folosește șablonul din imaginea de mai jos.

„Instrumentul” de verificat poziția plăcuțelor
Marcarea liniei metatarsiene
Așezarea plăcuței în așa fel încât linia metatarsiană și axul pedalei să se suprapună

La cererea clientului, tehnicianul Retul oferă și o pereche de branțuri termoamprentabile. Acestea se încălzesc într-un cuptor, pe urmă sunt introduse în pantofi și clientul se încalță cu aceștia, îi strânge și branțurile se mulează după forma tălpii.

Branțurile termoamprentabile în persoană
Branțurile termoamprentabile puse „la rumenit”

Etapa care urmează diferă în funcție de situația clientului. Dacă acesta încă nu are o bicicletă, va folosi mașina Muve, care îi va determina poziția ideală, iar dacă are deja o bicicletă, atunci se va verifica cât de corectă e poziția actuală și, în cazul în care se impun ajustări, clientul primește o listă cu modificările necesare.

Pe Muve
Pe materialul clientului

Ciclistul se urcă fie pe Muve, fie pe propria bicicletă, după care i se atașează niște senzori. Un aparat special (foto jos) aflat în lateralul său detectează mișcarea senzorilor și unitatea de calcul începe să afișeze diverși parametri.

Aici intervine magia Retul de fapt. Parametri respectivi reflectă pe de-o parte coordonatele poziției actuale a ciclistului (când este cazul similar cu cel de față, acesta folosind propria bicicletă) și pe de alta valorile optime ale parametrilor între care ar trebui să se situeze. Respectivele două coloane de valori sunt rezultatul coroborării algoritmilor de determinare a poziției optime, a măsurătorilor fizice efectuate la începutul sesiunii de bike fitting și a poziției curente a ciclistului pe bicicletă.

Coloana 3 indică parametrii care sunt inregistrați de senzorii atașati ciclistului. Cei colorați cu verde sunt cei aflați în valorile potrivite, pe când cei cu roșu sunt cei care necesită corectare. Ultima coloană reprezintă intervalele între care ar trebui să se situeze diferiții parametrii, așadar se pot compara facil decalajele.

Merită subliniate și multiplele reglaje posibile pe Muve, de la lungimea brațului pedalier, la înălțimea șeii, a ghidonului, distanței dintre acestea și așa mai departe.

Odată constatate aspectele care trebuie îmbunătățite (de exemplu, șaua are un set-back prea mare, tija de ghidon e prea scurtă, manetele se află prea sus, etc.), tehnicianul Retul, cu acordul clientului, trece la înlocuirea sau reglarea pieselor în cauză. În situația în care laboratorul nu are în stoc piesele/componentele necesare, atunci sesiunea de bike fitting se reia, fără costuri suplimentare, atunci când acestea ajung. Nu în ultimul rând, sesiunea de bike fitting poate servi ca o simplă evaluare pentru cei care sunt curioși ce trebuie îmbunătățit, rămânând la latitudinea lor dacă și cum vor înlocui piesele care necesită acest lucru. La fel de important este și faptul că sesiunea de bike fitting nu înseamnă o singură ședință pe o durată determinată, ci un proces care poate dura câteva ore sau se poate întinde pe durata a câteva zile sau chiar săptămâni, iar durata nu influențează costul. Cu alte cuvinte, odată plătită sesiunea de bike fitting, centrul Retul se ocupă de această sarcină până la atingerea rezultatului dorit.

Poziția ta optimă este apoi înregistrată în sistemul Retul cu ajutorul lui Zin, un alt soft care practic face o scanare 3D a bicicletei și păstrează aceste date și dimensiuni în profilul clientului pentru uz viitor în caz că va fi nevoie la o altă bicicletă pe care o va avea acesta sau pentru diferite alte motive.

Zin scanează diferite puncte ale bicicletei

Cum ziceam, diferite
Și cartează 3D bicicleta

Acum, să facem cunoștință și cu omul pe mâinile căruia veți ajunge dacă vă hotărâți să faceți pasul înspre Retul. Cristian Mihai este fitter acreditat Retul, unul dintre cei 700 care există la nivel mondial în acest moment. „Am evaluat mai multe sisteme de bike fitting în ultimii ani și, obiectiv vorbind, Retul s-a dovedit superior celorlalte. Eu cred în servicii în general, cred că magazinele de biciclete din România trebuie să ridice ștacheta serviciilor și acestea au fost principalele mobile pentru decizia de a investi în această unitate”, spune Cristian, care deține și magazinul BiciShop din București. „Sistemul l-am cumpărat din primăvara acestui an, dar l-am oficializat abia acum, căci am avut nevoie de o perioadă de probe în care să capăt îndemânare în folosirea sa. E drept că am în sprijinul meu cursurile de specialitate Retul, dar în practică te lovești de diferite situații care nu apar în manual sau la examen.”

Așadar, laboratorul de bike fitting Retul este deschis publicului, iar dintre colaboratorii mai titrați ai acestuia amintim echipa Ideal Geiger și Federația Română de Ciclism. Tariful perceput pentru o sesiune de fitting este de 1.000 de lei cu TVA pentru persoanele care dețin deja o bicicletă și de 500 de lei cu TVA pentru cei care au cumpărat sau intenționează să cumpere o bicicletă de la BiciShop. De asemenea, pentru mai multe informații puteți consulta pagina de facebook Retul România.

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Vezi comentarii

  • @Ioan..... doar pare. Mai citeste. Cum sa compari un sistem 3D raspandit pe tot globul si folosit de cei mai buni triatlonisti, de echipe de pro tour ( yap - Sky, Scott, si tot ce merge pe Specialized ) cu un sistem bazat pe estimare video ?

Share
Published by
Traian Goga

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma