Vestea este peste tot! Primul caz de doping mecanic a fost depistat de UCI, „ghinionista” fiind campioana europeană şi belgiană de ciclocros la categoria U23, Femke Van den Driessche…
După prima tură la Campionatele Mondiale, UCI a sigilat şi a confiscat pentru control una din bicicletele acesteia de la standuri (la ciclocros, concurenţii folosesc mai multe biciclete succesiv, datorită noroiului, ei primind de câte ori au nevoie bicicleta curată şi în stare perfectă de funcţionare).
Oficialii UCI au demontat tija de şa şi au găsit cabluri în interiorul seat-tube-ului. De asemenea, au încercat să demonteze rulmenţii de la pedalier, iar aceştia erau blocaţi, semn că în interior este instalat un motor. Femke nici măcar nu s-a „bucurat” de bicicleta ei tunată, ea având probleme mecanice şi nereuşind să obţină oricum un podium.
UCI testează bicicletele pentru prezenţa unui motor electric încă din 2014. Se pare că aceştia au o aplicaţie instalată pe o tabletă care permite scanarea unei biciclete în câteva secunde şi descoperirea fraudei. Tehnologia folosită nu este, evident, dezvăluită.
Brian Cookson, preşedintele UCI, a confirmat oficial descoperirea. Nu se ştie încă ce penalizări vor fi aplicate, fiind primul caz confirmat de acest gen, dar s-ar putea să fie vorba de o amendă de 200.000 de franci elveţieni pentru ciclist, poate chiar şi o amendă ce poate ajunge la 1 milion de franci elveţieni pentru echipă şi, evident, suspendarea pe viaţă a sportivului din competiţiile UCI.
Cazul de fraudă nu s-a confirmat, dar cam de atunci UCI a început controalele, semn că exista o suspiciune reală că s-ar folosi aşa ceva.
Cum funcţionează teoretic acest motor? Versiunea cea mai simplă implică un ax special al pedalierului dotat cu o roată dinţată. Aceasta este cuplată la axul unui motor introdus în seat-tube, sub tija de şa. În mod normal, bateria ar trebui introdusă tot acolo, iar undeva în zona ghidonului ar trebui să existe un buton care să pornească asistenţa electrică. Iată aici câteva explicaţii de la GCN:
Evident, un motoraş mic în cadru nu pare să facă mare lucru, iar autonomia este cu siguranţă destul de slabă, ne putem da seama privind în comparaţie dimensiunile bateriilor unui E-bike. Dar în ciclismul profesionist nu este nevoie de un ajutor prea mare pentru a câştiga o cursă, chiar şi un beneficiu de câteva procente poate face diferenţa într-un sprint sau pe o căţărare. Se pare că un astfel de motor ar putea totuşi să dezvolte chiar şi 200 W pentru o scurtă perioadă de timp, ceea ce pe un final de cursă sau de căţărare chiar ar fi ceva. Spre comparaţie, se fac studii aerodinamice pe diverse componente pentru a economisi chiar şi 5-10W!!!
Ce înseamnă asta pentru viitorul ciclismului? În primul rând, o deteriorare a imaginii publice a sportului, mai ales după ultimele cazuri de dopaj cu substanţe ale unor mari sportivi. Apoi, UCI va avea mult de muncă în viitor. Scanarea unui număr enorm de biciclete este dificilă, se va face în general prin sondaj. Întotdeauna dacă va fi o şansă mare de scăpare, vor fi unii care vor încerca frauda. Iar tehnologia ar putea să facă aceste motoraşe mai performante, mai mici şi mai greu de detectat…
Iar pentru ciclişti, va fi o problemă identică cu cea a dopajului chimic. Dacă echipa lor le impune să folosească aceste biciclete? Dacă ei nu prea pot să refuze acest lucru? Sau la modul extrem, s-ar putea oare să le folosească şi să nu ştie? Orice este posibil…
Pe de altă parte, s-a făcut o mare publicitate acestui sistem care există oricum pe piaţă, deci producătorii vor putea să vândă mult mai bine acest produs. Avem şi pe site un articol despre o cursieră dotată cu un astfel de sistem încă din specificaţii. Teoretic bicicletele acestea asistate ar fi o idee bună pentru cicliştii în vârstă, care doresc să îşi aducă aminte cum urcau ei Alpe d’Huez când erau tineri. Practic, eu zic că va fi măcel pe STRAVA 🙂
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Prologo AGX înseamnă „Aventură, Gravel, Ciclocros”, iar noua serie de produse din această gamă vine cu control al alunecării și…
Vezi comentarii
legat de cazul lui Hesjedal, se poate roti astfel bicicleta fara niciun motoras, demonstratie:
https://www.youtube.com/watch?v=aN7HjwZI-k0