Categorii: ArticoleMag

MAVIC Mektronic – transmisie wireless din 1996!

Prietenii de la magazinul BiciTime, un nou magazin deschis în Bucureşti, sunt deosebit de pasionaţi de biciclete vintage, participând chiar şi la concursuri Eroica unde se merge pe cursiere din anii 60 sau 70. Astfel, ei au colecţionat un adevărat muzeu de biciclete vechi şi rare, unele recondiţionate exemplar.

La invitaţia lor, am fost să văd o bicicletă de şosea mai nouă, din 1996, dar echipată cu o transmisie… electronică wireless! Este vorba de un grupset MAVIC Mektronic pentru cursiere în stare estetică excelentă şi care funcţionează aproape perfect!

Transmisia include un set de manete, un computer şi deraiorul spate. Din păcate, deraiorul din faţă a fost păstrat mecanic.

Ceea ce este cu totul deosebit la acest sistem (în afară de faptul că a fost dezvoltat acum 20 de ani) este că proiectanţii s-au gândit să amplaseze standard comenzi pentru schimbarea vitezelor speciale pentru toate cele trei poziţii ale mâinii la cursieră. Acest lucru nu a mai fost realizat de nimeni standard, toate comenzile existente la ora actuală putând fi acţionate fie cu mâna în drop-urile ghidonului (jos în curbură), fie sus pe manetă (Shimano oferă totuşi un set de butoane „climber control” care se montează pe ghidon). La MAVIC Mektronik, vitezele pot fi schimbate şi cu mâna în partea de sus a ghidonului, poziţia de relaxare şi căţărare, cu ajutorul a două butoane de pe computer. Din drop-uri, există un buton amplasat pe maneta de frână.

Deosebit este şi butonul amplasat sus pe manetă, corpul acesteia fiind modelat pentru o prindere ergonomică într-o poziţie oarecum de contratimp.

Deraiorul faţă are o formă deosebită, destul de voluminoasă, deoarece… funcţionează cu o baterie normală care încape în interior.

Foile se schimbă de la o manetă metalică neindexată dar aflată într-o poziţie foarte ergonomică.

Am testat funcţionarea sistemului şi, în afara faptului că 2-3 butoane fac contact prost şi ar trebui un pic curăţate, merge impecabil. E drept, viteza de schimbare a treptei e vizibil mai lentă decât la sistemele moderne dar hei, vorbim aici de 1996!

Nu ştiu să zic de ce nu a prins sistemul pe piaţă, probabil avea probleme de fiabilitate în funcţionarea normală. E păcat totuşi că nu s-a lucrat mai mult la el, vă puteţi închipui ce sisteme aveam acum pe biciclete dacă cele electronice ar fi existat deja de 20 de ani??? Şi să nu uităm, până la ora actuală nu există lansat oficial pe piaţă NICIUN SISTEM WIRELESS de transmisie, doar cu fir. SRAM lucrează momentan la ceva asemănător dar de-abia a fost prezentat pentru prima dată la Eurobike.

Pentru o discuţie despre biciclete vintage la o cafea, poate în timp ce vă lăsaţi propria minune tehnică pe mâna lor pricepută la reparat, sunteţi aşteptaţi în Prelungirea Ghencea Nr.25, la BiciTime sau pe Facebook.

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

2 zile in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

6 zile in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

7 zile in urma