Categorii: MagRetro Bike

Japonezii și ale lor biciclete Panasonic

Un nume de referință în ceea ce privește electronicele, Panasonic este una dintre acele companii care întruchipează veritabila esență japoneză. Chiar dacă la jumătatea secolului trecut țara abia își revenea din cafteala primită în cel De-al Doilea Război Mondial, insularilor nu le-a trebuit mult timp să se pună pe picioare. Multe dintre companiile japoneze renumite existau și înainte de respectiva conflagrație, dar devastările aduse de conflict ar fi făcut să se închidă multe porți în mod normal. Nu e și cazul Japoniei, unde Panasonic și-a revenit din pumni și, treptat, s-a impus pe piața mondială în ceea ce privește electronicele. Numai că de la uzine făcute țăndări de bombele americane și până la succes economic mondial e ceva cale de mers și s-ar putea să fiți surprinși să aflați că bicicletele au reprezentat o sursă serioasă de capital pentru Panasonic în timpul ascensiunii sale.

Panasonic nu s-a numit așa dintotdeauna. A avut ca prim nume Matsushita Denki Sangyō Kabushiki-gaisha (Compania Electrică Industrială Matsushita) , primit în 1918, la fondare, când se ocupa cu dulii pentru lămpi. Pe urmă a fabricat şi faruri pentru biciclete, iar Războiul i-a prins construind diferite alte produse precum motoare, aspiratoare sau echipamente fără fir. Ei bine, trece Războiul așa că se mai schimbă și gama de produse, compania axându-se pe aparate radio, electrocasnice și biciclete. Aici ne oprim. Prima bicicletă Panasonic a ieșit pe porțile fabricii în 1951, sub marca National. Vreme de circa 20 de ani, firma s-a axat doar pe piața internă, după care au început exporturile.

Mai timidă la începutul anilor ’70, Panasonic a început treptat să-și ia în serios rolul de marcă cu produse de calitate și s-a aliniat rigorilor de marketing ale vremurilor. Cea mai puternică prezență a sa era în SUA, unde a lansat numeroase cataloage, din care spicuim câteva modele.

Profi, profi, dar avea faruri!
Pentru fuste și viteză!
Cu dezamăgirile de rigoare, bicicletele de velodrom modificate pentru oraș, cunoscute azi ca fixie-uri, se vindeau oficial încă din cel puțin 1977
Apar și mountain bike-urile deja prin 1988

În 1989, Panasonic renunță la SUA din pricina condițiilor economice și dă buzna și în Europa, dar șederea e de scurtă durată. Oficial, Panasonic a fost reprezentată pe Bătrânul Continent din 1989 până în 1995, dar prezența nu a fost nicidecum una ștearsă.

Creme de la creme pentru șosea
Scule și la mountain bike

Chiar dinainte de a ajunge în Europa, în 1984 Panasonic se implică în susținerea echipelor profesioniste, sponsorizând Panasonic-Raleigh, care va purta mai multe denumiri, printre care Panasonic-Isostar-Colnago-Agu sau Panasonic-Sportlife. Tricoul echipei a fost îmbrăcat de rutieri de calibru de-a lungul celor 8 ani cât japonezii au activat ca sponsori, precum Eddy Planckaert, Robert Millar, Viatcheslav Ekimov și Maurizio Fondriest. Și normal că au apărut și ei în cataloage.

Pe-atunci nu era mare tam-tam cu căștile
Pasiuni stârnite de acești armăsari de oțel
Și un tricou pentru toți adepții Panasonic

Sursa: Panasonic Bike Museum

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Share
Published by
Traian Goga

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

3 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma