În decembrie anul trecut începuse pe Facebook o mini avalanţă de noutăţi legate de echipa BikeXpert Racing Team. Părea că toţi cicliştii îşi părăsesc echipele şi vin la BikeXpert. Primul despre care am aflat a fost Răzvan Jugănaru cu care am şi discutat la vremea respectivă planurile sale pentru 2016. Însă cum noutăţile veneau pe bandă am decis să lăsăm apele să se limpezească puţin. Acum este mai linişte aşa că l-am contactat pe Cătălin Sprînceană, team managerul echipei BikeXpert Racign Team, pentru a vedea cum plănuiesc ei să domine podiumurile concursurilor de ciclism, mtb în special, în 2016 şi cum au de gând să organizeze echipa acum că familia s-a mărit.
Cătălin spune că echipa este un organism viu, în continuă mişcare şi perfecţionare. „Am pornit acest proiect acum 3 ani împreună cu 6-7 amatori, cu Alex Stancu la acea vreme U23, cu o bicicletă CUBE Reaction 26’’ şi tricourile pe care magazinul BikeXpert le oferea gratuit la Prima Evadare”, povesteşte el. „Drumul spre performanţă este lung şi implică experienţă acumulată, iar noi mai avem de învăţat. Noii membri profesionişti sunt: la elite Attila Madaras şi Răzvan Jugănaru. La juniori: Attila Malnasi şi Bartha Levente. La cadeţi: Mihai Ciufu şi Tudor Căzăceanu. Lor li s-au alăturat amatorii: Ionel Duţă (19-29 ani), Ciprian Comişan (19-29 ani), Tibi Tebeică (30-39 ani), Daniel Bostan (30-39 ani) şi Valentin Vlăduţ, un băiat surdomut de 17 ani extrem de bine motivat şi axat pe performanţă.”
Echipa este împărţită în două secţiuni. Cei 52 de sportivi sunt separaţi pe categoriile profesionişti – 10 ciclişti, şi amatori – 42 de ciclişti. „Fiecare cu rolul său”, spune Cătălin. „Nu am intenţionat să ajungem la numărul acesta de membri, dar fiecare şi-a ocupat locul în funcţie de nişte merite: profesioniştii fac doar performanţă în timp ce amatorii se implică în obţinerea de rezultate şi vizibilitate, implicarea în organizarea activităţii clubului sau participarea ca voluntari la cele patru concursuri pe care le organizăm”
„Toţi sportivii noştri sunt legitimaţi la FRC, ca profesionişti şi amatori, şi invităm şi alte echipe să ne urmeze exemplul drept un pas în direcţia normalizării raporturilor din sportul acesta atât de îndrăgit, dar şi pentru creşterea vizibilităţii / greutăţii lui. Apoi, în plus faţă de performanţă, un alt scop al echipei este promovarea ciclismului pentru amatori. Prin concursurile şi turele pe care le organizăm sperăm să scoatem oamenii din spatele birourilor, iar numărul mare de amatori din echipa noastră confirmă acest lucru.”
În cadrul echipei au intrat mulţi ciclişti noi, dar sunt şi câţiva de valoare care au plecat. „Ultimul plecat este Dani Crista”, ne spune Cătălin. „El a ales să-şi continue cariera în ciclismul profesionist de şosea alături de Tuşnad Cycling Team. Sperăm că într-o zi îl vom vedea în marile concursuri de şosea. Îl susţinem în continuare pe Dani cu bicicleta CUBE Litening C68, suntem permanent în legătură cu el şi a rămas parte din familie. Marius Petrache este un alt ciclist care a plecat. Îi urăm şi lui mult succes în proiectele personale şi am înţeles că este în negocieri cu o echipă din străinătate.”
Însă cu atât de mulţi membri în echipă este probabil destul de greu să fie toţi coordonaţi să facă ceea ce trebuie pentru ca echipa să fie susţinută. „Fiecare sportiv profesionist primeşte un plan de antrenament pe o perioada limitată de timp”, povesteşte managerul echipei Cătălin Sprînceană. „Începând din 2016 sportivii vor fi testaţi la finalul fiecărei perioade de antrenament şi începutul următoarei. Toate planurile de antrenament sunt adaptate la vârsta şi sexul sportivului. Programele de antrenament au la bază un calendar axat pe MTB. Programele de antrenament sunt construite în aşa fel încât să aducă sportivii în vârful de formă în perioada Campionatelor naţionale şi a curselor importante. Cât priveşte amatorii, toţi cei interesaţi sunt în legătura cu antrenorul echipei pentru programe sau idei de antrenament.”
Însă antrenamentele nu sunt suficiente pentru ca cicliştii să obţină rezultate bune. Sau mai bine spus antrenamentele în ţară nu sunt suficiente. „Cu excepţia lui Ede Molnar care se află acum într-un stagiu de pregătire în Spania unde va lua startul, între 28 şi 31 ianuarie la „Costablanca Bike Race”, un maraton UCI cu 4 etape, toţi sportivii profesionişti din echipă se antrenează la sală şi pe şosea atât cât permite vremea”, mărturiseşte Cătălin.
„Între 28 Ianuarie şi 2 Februarie vom avea în Bucureşti un mini stagiu de pregătire cu ocazia venirii sportivilor pentru testările anuale. Dar din 22 Februarie echipa se va muta în sudul Turciei pentru un cantonament de două săptămâni unde sperăm să pedalăm la peste 18-20 grade. Am ales această perioadă pentru că este mai apropiată de începutul calendarului nostru. Sperăm să strângem peste 1000 km în antrenamente lungi, de acumulare şi să lucram la coagularea noii formule a echipei.”
Însă echipa, oricât de performantă şi organizată este, nu poate atinge cote maxime fără un coordonator, fără un antrenor. Până de curând Georgiadis Georgios a fost cel care a antrenat echipa însă el a plecat acum la noua echipă de şosea înfiinţată de Steaua Bucureşti. Drept urmare succesorul său este Răzvan Jugănaru. „Răzvan este noul antrenor-jucător, al echipei”, precizează Cătălin. „Răzvan are experienţă, studii de specialitate şi este familiarizat cu noile metode de antrenament. Obiectivele sale pe termen scurt sunt obţinerea cât mai multor titluri de CN la MTB. Pe termen lung îndreptarea juniorilor şi a cadeţilor noştri către o cariera profesionistă fapt pentru care clubul va investi anul acesta în 3 sau 4 deplasări internaţionale la curse importante de XCO şi XCM. Însă doar pentru o parte dintre aceştia care vor fi selectaţi după prima parte a sezonului competiţional.”
Am dorit să ştim şi care este ţelul principal pentru sezonul 2016. Dacă în afară de mtb există şi curse de şosea la care se doresc rezultate bune. „Cursele naţionale au importanţă pentru sponsorii echipei. Deci vom lua startul la cele mai importante din calendar”, a ţinut să precizeze Cătălin. „Vom participa şi la 3 sau 4 concursuri internaţionale ca parte din programul nostru de investiţii pentru viitor. Cred că generaţia lui Molnar şi Malnaşi este pe calea cea bună în drumul spre performanţă internaţională. Suntem echipă de MTB, dar în limita timpului vom lua startul şi la câteva concursuri de şosea , iar dacă vom avea convocări în lotul naţional, le vom onora, atât pentru MTB cât şi pentru şosea.”
În ultimii ani am observat o creştere vizibilă a popularităţii ciclismului. Din ce în ce mai multe ture între prieteni, din ce în ce mai multe concursuri şi echipe cu un calendar şi membri bine coordonaţi de-a lungul întregului an. Însă la nivel internaţional, cu excepţia câtorva ciclişti de şosea, nivelul acestui sport este încă nesemnificativ. „Orice echipă supravieţuieşte din sponsorizări şi parteneriate pe care trebuie să se străduiască să le facă vizibile în ţară cât mai mult cu putinţă. De aici importanţa calendarului naţional”, precizează Cătălin. „Participarea la cursele internaţionale este costisitoare, dar merita în contextul acumulării de experienţă şi know how. Nivelul sportivilor români nu se poate ridica fără cursele internaţionale de unde îşi iau modelele, reperele, motivaţia şi experienţa! Din cursele externe culeg experienţă şi managerii de echipă şi antrenorii care intră în contact cu trendurile.”
Iar această vizibilitate şi nivel ridicat al concurenţei îl găsim doar la câteva curse în România în acest moment. Pentru 2016 o parte din concursurile la care BikeXpert Racing Team doreşte o clasare bună sunt: cursele UCI naţionale, Prima Evadare, Campionatele Naţionale de XCO, XCM şi şosea, Triada MTB, BikeXpert Alpine Challenge, Moon Time Bike şi Imprezzio Global Marathon. Pe plan internaţional vorbim de cursele UCI.
Însă antrenamentul este una, o echipă numeroasă este alta şi un echipament performant este cu totul altceva. Degeaba stai bine cu tehnica, muşchii şi plămânii dacă la fiecare concurs trebuie că cari o ancoră după tine. Însă în cazul echipei BikeXpert Racing Team nu va fi cazul. La MTB echipa foloseşte noile modele de hardtail CUBE Elite C68 echipate cu linii Shimano XTR M9000 2×11, roţi DT Swiss echipate cu anvelope Schwalbe (Rocket Ron 2.1 pe faţă /Schwalbe Racing Ralph 2.1 pe spate) şi furci Rock Shox SID, cu excepţia bicicletei lui Attila Madaras care a ales o linie SRAM XX1 şi furcă Rock Shox RS1. În plus unul dintre cicliştii echipei este posibil să dispună de un al doilea MTB, un full suspension CUBE AMS C62 echipat cu furcă şi shock FOX şi cu o linie Shimano XTR M9000 2×11.
Jugănaru, Stancu, Madaras şi Molnar folosesc cadre de 19 inch, Irina Dumitru de 15 inch, Karina Bonta de 17 inch, iar Malnaşi de 21 de inch. În funcţie de mărime greutăţile bicicletelor variază de la 9,3 kg la 9,6 kg. Bicicletele de şosea sunt CUBE Litening C68 PRO echipate cu linii Shimano Ultegra. În funcţie de mărimi greutăţile bicicletelor variază de la 7,3 kg la 7,8 kg.
Clubul nu se ocupă însă doar de echipă. În afară de participarea la competiţiile oferite de alţi organizatori clubul BikeXpert are în portofoliu propriile competiţii pe care le organizează. Astfel pentru 2016 avem următoarele:
- 4 iunie – Maratonul Vinului – Urlaţi
- 11 iunie – Rocket Bike Fest – Cernica
- 10 septembrie – BikeXpert Alpine Challenge – Pucioasa
- 24 septembrie – Rocket Bike Fest 2 – Cernica
În plus există şi un proiect nou, gândit a fi organizat în Bucureşti la final de sezon, proiect despre care Cătălin Sprînceană încă nu doreşte să ofere prea multe informaţii.
Întreaga echipă BikeXpert Racing Team are următoarea alcătuire:
Profesionişti | Alexandru Stancu | Elite |
| Attila Madaras | Elite |
| Razvan Juganaru | Elite / antrenor |
| Irina Dumitru | Elite |
| Karina Bonta | Elite |
| Ede Molnar | U23 |
| Attila Malnasi | Juniori |
| Levente Bartha | Juniori |
| Mihai Ciufu | Cadet |
| Tudor Cazacenau | Cadet |
Amatori | Catalin Sprinceana | Master / team manager |
| Mircea Florescu | 40-49 ani / presedintele clubului |
| Horia Enciu | 40-49 ani / marketing manager |
| Bucataru Razvan | 30-39 ani / mecanicul echipei |
| Andy Brunner | Master 60+ |
| Andrei Ionut | U18 |
| Valentin Vladut | U18 |
| Duţă Ionel | 19-29 ani |
| Bobeica Razvan | 19-29 ani |
| Ciprian Comisan | 19-29 ani |
| Simona Brinza | 30-39 ani |
| Ciprian Rosca | 30-39 ani |
| Catana Cristian | 30-39 ani |
| Valentin Niță | 30-39 ani |
| Bogdan Brinza | 30-39 ani / project manager |
| Hans Comyn | 40-49 ani |
| Iancu Valentin | 30-39 ani |
| Vieru Antonio | 30-39 ani |
| Ionut Dragan | 30-39 ani |
| Aurelian Costache | 30-39 ani |
| Răzvan Staicu | 30-39 ani |
| Tiberiu Tebeica | 30-39 ani |
| Bogdan Palaghian | 30-39 ani |
| Daniel Bostan | 30-39 ani |
| Adriana Ceausescu | 30-39 ani |
| Gabriela Neacsu | 40-49 ani |
| Stefan Morcov Basso | 40-49 ani |
| Nasturica Adrian | 40-49 ani / project manager |
| Cristian Ghilt | 40-49 ani |
| Marton Ioan Eszes | 40-49 ani |
| Sebastian Boer | 40-49 ani / consilier |
| Dragos Alexandru | 40-49 ani |
| Cotofana Ion | 40-49 ani |
| Carciumaru Bogdan | 40-49 ani |
| Alex Popiel | 40-49 ani |
| Dorin Grigoras | 40-49 ani |
| Marius Amzulescu | 40-49 ani |
| Dragos Bitere | 40-49 ani |
| Traian Olinici | 40-49 ani/fotograful echipei |
| Mihnea Tirca | Master / divizia downhill |
| Ciupitu Viorel | Master / divizia downhill |
| Brad Brunner | Divizia downhill |
Vezi comentarii
Ba pardon. Intrebarea e in ce block start te vei aseza anul asta la Prima Evadare. Acolo unde zic organizatorii sau mai in fata? ;)
cred ca discutatia asta a fost lamurita deja....
Pardon, sunteti dezinformati. Adriana, adica eu, nu concurez la acea categorie de varsta...
Succes in noul an.Cum a ramas cu ajutatul la calificarea la Rio, obiectiv anuntat acum un an - dupa clasamentul uci nu pare un obiectiv indeplinit?
http://www.bikexpertracing.ro/view/article;jsessionid=51B4818ECCA8408D2502E947EA71FD93?id=629&language=ro
Din pacate, dupa accidentarea lui Alex Stancu de la CN XCO, echipa nu a indeplinit acest obiectiv. Pana atunci, s-a facut tot posibilul.