Categorii: Interviu

Interviu cu Mihai Anițan, câștigătorul CND 2020

Weekend-ul ce tocmai s-a încheiat, am avut parte de singura etapă de Downhill din CND de anul acesta, organizată la Harghita. Pentru a afla mai multe despre cum s-au desfășurat lucrurile pe acolo, căci am auzit numai de bine, am stat de vorbă cu Mihai Anițan, care se întâmplă să-și fi adjudecat și titlul de Campion Național de Downhill în cadrul competiției.

Salut Mihai și felicitări pentru rezultat! Dat fiind faptul că mai avem o singură competiție de downhill în România, cum vezi viitorul acestei discipline pe plan local?

Salut Dragos! Multumesc pentru interviu si ma bucur mult ca s-a organizat un concurs de gravity in Romania, in conditiile actuale. Situatia cu gravity-ul in Romania pot spune ca e cam volatila din cate am vazut. Nu este multa finantare pentru organizatori, si respect eforturile depuse de ei pentru fiecare concurs. Eu cred ca Romania are un potential enorm pentru latura asta a mountain biking-ului, doar trebuie exploatat. Apreciez faptul ca oamenii incep sa il priveasca, ca pe un sport, asa cum si este de altfel. Sper ca pe viitor sa evolueze si gravity-ul in Romania, odata cu sportivii care il practica.

foto Victor Cristescu

Cu ce bicicletă ai participat? Cu cea de enduro? Ce bicletă deții în acest moment? Povestește-ne mai multe despre ea, în special comparativ cu cea veche

Am participat la campionatul de DH cu o bicicleta de enduro. E un Specialized Enduro comp de 29” modelul de 2020. In momentul de fata detin trei biciclete. Cea de enduro, cea de sosea, pentru antrenament si un hardtail de dirt jump, pentru skill-urile necesare pentru mersul la vale;) Bicicletele evolueaza intr-un ritm incredibil de rapid, si diferentele intre modelele mai vechi si cele de acum sunt considerabile. Pot spune ca cea mai semnificativa diferenta pe care am observat-o, e ceva ce ne intereseaza pe toti cel mai mult: viteza. In anii 2018-2019 am concurat cu un specialized enduro din 2018, cu roata de 27.5”. Si a trebuit sa imi adaptez stilul de dat pentru alte viteze, cand m-am urcat pe modelul nou. Trecerea la niste roti mai mari joaca un rol foarte important, iar geometria bicicletei si cinematica suspensiei lucreaza sa o tina cat mai plantata pe sol si sa treaca cu mai multa usurinta peste cele mai dure coborari.

foto Schliemann Enoh

Ai avut o evoluție aproape incredibilă în ultima perioadă. Se zvonește că ai un antrenor care se ocupă și de partea de nutriție? Ce presupune mai exact antrenamentul tău?

Evolutia mea in acest sport a fost incredibila si o surpriza placuta si pentru mine. Cu toate acestea, nimic nu s-a intamplat peste noapte. O mare parte din evolutia mea se datoreaza antrenorului meu, Mihai Olar, care se ocupa de toate aspectele necesare pentru performanta, inclusiv nutritia. Cred ca e extrem de important sa ai pe cineva dedicat si cu experienta langa tine care sa te indrume si sa iti spuna cat si cum sa te antrenezi. Am programul de antrenament facut pe tot anul competitional. Avand in vedere situatia actuala a trebuit sa ne schimbam antrenamentele si sa le adaptam la concursurile care s-au anuntat in perioada asta.

foto Atilla Szabo

Revenind la competiția de duminică, cum ți s-a părut organizarea?

Concursul de la Harghita a fost foarte bine organizat, si de fiecare data cand merg acolo la concurs, organizarea este impecabila, traseele sunt marcate corespunzator, programul se respecta asa cum a fost anuntat si orice problema sau accidentare se rezolva cu profesionalism.

Dar traseul și concurența?

Traseul in sine, nu e unul chiar accesibil pentru toate nivelurile de skill, are o varietate destul de larga de elemente, de la jump-uri si contrapante, la zone tehnice cu bolovani si radacini. Anul acesta s-a lucrat la traseu si a devenit mai rapid fata de anii precedenti. Concurenta a fost lotul national de DH al Romaniei. Am impresia ca sunt multi sportivi talentati la noi in tara, dar e important sa muncesti ca sa iti valorifici talentul. Scopul pentru care am mers la acest concurs a fost sa ma obisnuiesc cu atmosfera de competitie si sa imi testez configuratia de anvelope si setari de suspensie pe bicicleta noua. A fost o surpriza sa ma calific pe locul 2, dar atunci am spus ca merita sa imping si sa castig concursul.

Care este următoare competiție la care te vom putea vedea evoluând?

Urmatoarea competitie va fi weekend-ul viitor, la Valiug si e campionatul national de enduro. Antrenamentele din ultima vreme au fost axate pentru acest concurs si sper sa obtin un rezultat cat mai bun. Dupa aceasta, avem in plan sa mergem la o cupa nationala de enduro din Cehia, si sper ca va fi posibil avand in vedete situatia actuala. Visul meu este sa particip la Enduro World Series.

Și o ultimă întrebare: Vlad Dascălu tocmai a devenit atlet RedBull. Faimoasa poză în care primește casca de la Loic Bruni… aproape ireal. Ce șanse avem ca un atlet din gravity din România să performeze la un nivel similar cu cel al lui Dascălu, în special la concursurile din afara țării?

Da, este untradevar uimitor ce a realizat Vlad Dascālu si cred ca e un pas inainte pentru toata scena de mountain biking din tara. Eu cred ca nimic nu e imposibil, iar un atlet gravity din Romania poate sa ajunga la un nivel competitiv de talie mondiala. Din pacate, sunt anumite dezavantaje, si sunt niste facilitati care lipsesc in tara noastra pentru atingerea acestui nivel cu usurinta. Infrastructura, traseele, un traseu de bmx, pe care il consider esential pentru dezvoltarea unui atlet gravity. Cu toate acestea am impresia ca lucrurile se indreapta spre o directie buna in sensul acesta. Eu personal simt ca am nevoie de un nivel competitional mai ridicat acum. Daca reusesc sa obtin sustinere, imi doresc da particip la cat mai multe concursuri de enduro/DH inafara tarii. Simt ca mai este mult loc de evolutie si imi doresc sa imi ating potentialul maxim in acest sport.

freerider

Share
Published by
freerider

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

13 ore in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

5 zile in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

o săptămână in urma