Oaky este o marcă născută relativ recent, acum 3 ani, dintr-o pasiune comună a doi oameni pentru lemnul prelucrat manual şi pentru tot ce înseamnă lemnul ca material: textură, culoare, miros, căldură. Deşi trecutul celor doi este total diferit – Cornel Floarea (pregătire în domeniul avocaturii) şi Răzvan Blendea (arhitect), pasiunea comună i-a unit. Pasiune care le oferă satisfacţii imense atunci când reuşesc să transpună în realitate gândurile şi proiectele cele mai utopice şi mai fanteziste. Le place ceea ce fac şi îi revigorează în încercarea de a dezvolte o afacere în această direcţie.
Recent, vizitând un magazin de biciclete din Bucureşti am văzut în vitrină un suport pentru bidonul de apă al bicicletei. De la distanţă părea special şi deosebit aşa că m-am apropiat. Nu mică mi-a fost mirarea când am văzut că este fabricat din lemn! Şi mai plăcută a fost surpriza când am observat că este fabricat în România. Superb realizat, i-am făcut imediat o poză având de gând să iau legătura cu producătorul pentru a afla mai multe despre ei, produsele şi pasiunea lor.
Parteneri în joint-venture-ul Oaky, rolurile celor doi s-au conturat încă de la început: Cornel este meşterul făurar care împlineşte toate visele echipei, iar Răzvan este cel care întreţine şi alimentează visele cu desene şi modele 3d. Denumirea mărcii a apărut pe parcurs trecând printr-o întreagă metamorfoză şi ajungând într-un final fericit la numele purtat şi afişat cu mândrie: OAKY (stejar, viguros, robust. Anagramare a lui OKAY).
Poveste bicicletei cu cadru din lemn a început cu 3 ani în urmă într-o notă oarecum hazlie, în sensul că meşterul Cornel construia nişte porţi de lemn la casa lui din Domneşti. Se apropia ca dată ziua prietenei lui, Andra, iar ea îşi manifestase de ceva vreme dorinţa de a primi în dar o bicicletă. Aşa că, punând cap la cap cele două evenimente, Cornel a găsit de cuviinţă să-şi impresioneze prietena cu o bicicletă „handmade” din lemn hotărând să confecţioneze una special pentru ea. A mai durat aproape 1 an până ce Andra să îşi primească cadoul mult dorit, dar rezultatul a fost unul remarcabil. Cornel reuşise să făurească o bicicletă din lemn complet funcţională fără a avea pregătire de specialitate (nici proiectare, nici tâmplărie), doar meticulozitate şi multă ambiţie.
Aşadar, prima bicicletă cu cadru din lemn a fost creată exclusiv de Cornel, pe genunchi cum s-ar spune, fără a lucra într-un atelier echipat şi fără scule specializate. Documentată pe internet, desenată pe hârtie milimetrică, stând aşezat pe parchet, cu paharul de ţuică partener în trasarea curbelor, bicicleta prindea contur ca proiect. Urmează luni întregi de eforturi şi încercări, probe de execuţie, montaj şi finisare a diferitelor elemente.
Răzvan la cunoscut pe Cornel când prima bicicletă era deja terminată. I-a plăcut ideea şi l-a surprins faptul că a reuşit să facă un produs artizanal complet funcţional fără nici un fel de experienţă în domeniu. A fost chiar sceptic în a o testa. Se gândea că cele 120 kg ale lui vor curma subit visul acestui om şi munca lui susţinută de aproape 1 an. “Haide”, îl încuraja Cornel, “că vreau s-o rup!”. Răzvan nu a reuşit şi l-a surprins încă o dată fiabilitatea bicicletei. Din punct de vedere tehnic la vremea respectivă Freerider a măsurat rigiditatea cadrului reieşind o valoare de 64.1 Nm/grad, comparabil cu un full suspension (care este mai flexibil datorită pivoţilor). Aşadar un cadru din lemn cât se poate de competitiv.
Totuşi, pregătirea de arhitect a lui Răzvan simţea nevoia unor mici retuşuri cel puţin din punct de vedere vizual în primă fază. I-a propus lui Cornel să îl ajute cu desene de execuţie făcute pe calculator şi i-a sugerat să încerce să facă ceva operaţii de execuţie pe router-ul unui prieten. Cam aşa a început prietenia şi colaborarea lor. Acum Răzvan se ocupă exclusiv de partea de proiectare şi design, iar Cornel este meşterul perfecţionist din spatele tuturor proiectelor Oaky.
Orice produs începe cu o idee pe care cei doi prieteni o schiţează. Urmează o parte de documentare pe internet şi discuţii interne în urma cărora creionează concluziile directoare. Din nou schiţe, desene pe calculator, modele 3d, estimări de greutate, simulări de eforturi. Stop şi de la capăt. Într-un final se conturează ideea şi începe partea tehnică de desen în care sunt pregătite desenele de execuţie, se fac programele de tăiere, lucruri care se corelează pas cu pas cu teste de execuţie. În timp ce Răzvan îşi face de cap cu toate desenele, modelele 3d şi simulările, Cornel pregăteşte materialele.
Fluxul tehnologic este destul de complex în realizarea unei biciclete cu cadru din lemn. În primă fază este procurat materialul, scândura brută, netivită, care este debitată în atelier. Esenţele de lemn folosite sunt variate şi permit o multitudine de combinaţii şi prelucrări pentru a rezulta modele inedite, singulare, în funcţie de dorinţa beneficiarului. Cea mai folosită esenţă este frasinul (pentru raportul optim între greutate, rezistenţă şi elasticitate) în combinaţie cu o gamă de alte esenţe cu diferite calităţi structurale şi de imagine (nuc, stejar, mahon, wenge, padauk, nuc american). Preţul lemnului pe care Oaky l-a folosit până acum variază între 700 euro/m3 (frasin) şi 4000 euro m/m3 (padauk).
Tot în atelierul din Bucureşti se fac operaţiunile ulterioare de pregătire a lemnului (alegerea materialului în funcţie de structura sa, debitarea exactă, tăiere de grosime, laminare, finisare de grosime, frezare, încleiere) până la faza în care reperele sunt gata de a intra într-o nouă fază, cea de prelucrare CNC. Aici încep să se împletească cunoştinţele celor doi parteneri (proiectarea şi execuţia). Totul durează foarte mult, în special operaţiunile pe router, şi cei doi încearcă să optimizeze toţi paşii tehnologici. Din păcate nu se pot prevedea toate neajunsurile. Totul funcţionează după reţeta „văzând şi făcând”. Se trag concluziile necesare, se modifică programele de tăiere şi data viitoare va fi mai bine.
După această fază de prelucrare CNC urmează o nouă etapă de prelucrare manuală în care se fac prelucrări la exteriorul cadrului (frezari de rotunjire), potrivirea şi îmbinările celor 2 jumătăţi de cadru, potrivirea şi îmbinarea cadrului cu furcile din spate plus prelucrarea acestora.
Tot acum se ataşează şi inserţiile metalice (ţeava suport a tijei de şa, ţeava ce susţine butucul pedalier, ţeava în care se montează furca faţă). Parte din aceste piese sunt executate în atelierul propriu, iar altele comandate unor ateliere de profil. O etapă conexă este aceea a potrivirii / verificării întregului ansamblu din lemn: acesta este montat într-un „jig” metalic special cu ajutorul căruia se fac ultimele ajustări ale geometriei în ansamblu (verificarea unghiurilor, potrivirea şi alinierea roţilor şi a cadrului).
Este faza în care sunt asamblate toate reperele cadrului, momentul când cei doi pot aprecia toată munca depusă până în acel moment. Se potriveşte aproape la milimetru tot ce a fost proiectat. Răzvan zâmbeşte mulţumit în timp ce Cornel se frământă încă la gândul unei abateri de aproape jumătate de milimetru… Săracul perfecţionist, cum o putea dormi noaptea?!
Penultima fază este aceea a finisării: reperele din lemn sunt pregătite pentru a fi tratate cu răşini epoxidice şi acoperiri rezistente UV similare celor folosite la finisarea ambarcaţiunilor din lemn. Orice aplicare profesionistă făcută conform specificaţiilor tehnice ale producătorului, implica repetarea paşilor de şlefuire şi aplicare de 3-5 ori, iar Oaky respectă cu stricteţe aceste instrucţiuni pentru ca rezultatul să fie unul calitativ în adevăratul sens al cuvântului. Etapa de faţă este de asemenea extrem de consumatoare de timp datorită timpilor mari de uscare şi întărire a diferiţilor componenţi şi datorită faptului că necesită operaţiuni similare repetate care trebuie făcute cu foarte mare atenţie. Aceste ultime straturi sigilează defapt lemnul (atât la interior cât şi la exterior) acoperind toţi porii şi nepermiţând acestuia să mai lucreze în timp.
Ultima fază înainte de a ieşi cu bicicleta cu cadru din lemn la plimbare pe stradă este vizita la unul dintre partenerii lor specializaţi în service şi echipamente pentru biciclete. Aici cadrul este echipat cu toate piesele şi accesoriile proiectate (furca faţă, ghidon, schimbătoare, frâne, saboţi, discuri, pedalier, jante, butuci, roţi, şa, etc.). Echiparea unui cadru se poate face bineînţeles şi de beneficiar în funcţie de dorinţa sa cu condiţia de a respecta datele tehnice după care a fost proiectată bicicleta. Se fac apoi ultimele reglaje şi verificări şi se încheie cu succes un ciclu de aproximativ 3-4 luni de muncă!
Aşadar dacă mai există dubiu de ce costă atât de mult ceva construit „custom” şi manual, aveţi acum motivele mai sus. Mi-a făcut plăcere să îi cunosc pe Răzvan şi Cornel şi să vad de aproape atât talent transpus în nişte produse demne de orice marcă occidentală consacrată pe piaţă. Le urăm succes şi sperăm să îi revedem cât de curând la expoziţii, evenimente şi pe stradă la pedalat!
Produsele Oaky sunt:
Produsele Oaky (aripi şi suporţi) pot fi găsite la:
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
Cadre din lemn( bambus) am vazut si am ramas placut surprins ca se fabrica asa ceva. Dar sa aud ca si in Romania se face asa ceava? niciodata!
Am citit articolul de trei ori ptr ca nu-mi venea sa cred ce vad...BRAVO!!!
Am lucrat si eu un timp in domeniul lemnului si stiu ce lucruri frumoase ies, cu prima ocazie am sa va vizitez.
SUCCES!
Bravo, felicitarii pentru originalitate si perseverenta voastra !
Lemnul este un material minunat care merita sa fie declinat si folosit in domenii cat mai diverse.
Mi-ar place sa-mi pot oferii o astfel de bicicleta, chiar daca inca nu si-au facut proba folosiri in timp, dar ideile indraznete (si frumoase) merita sustinute.
Cred ca voi face o vizita la atelier.
Succes si pe curand,
Vlad Columbeanu
Salut Vlad,
dovada folosirii in timp s-a facut oarecum in-house deoarece eu personal ma dau pe o bicicleta noastra Oaky de aproape 2 ani si nu pare sa sufere in vreun fel...sigur ca trebuie sa ai grija sa nu o zgarii prea des pentru ca atunci se poate deprecia in timp, dar pentru o utilizare normala(zi de zi) in oras, cadrul din lemn face fata cu brio tuturor solicitarilor(si crede-ma ca o presez cu aprox. 120kg).
Te asteptam si pe tine la atelier sa te convingi singur de fiabilitatea cadrelor Oaky...bafta!
Felicitari! Un lucru absolut superb! Petul nu este deloc mare....
E uluitor pe ce pot arunca banii oamenii in dorinta de a iesi din tipare!
Si totusi, oricati bani as avea, refuz sa aleg solutii care ma intorc in timp. Am suficiente modalitati de a fi original ramanand la un cadru metalic.
La un shitz si la niste manere de lemn as apela insa oricand.
Felicitari..ideea este super....arata f bine..in ceea ce priveste comentariile rautacioase nu le luati in seama..continuati sa dezvoltati pasiunea pt acest domeniu...eu personal o sa apelez la serviciile voastre deoarece vreau sa ies din tipar...succes
Nu as da 2000-3000 de euro pe o bicicleta din lemn - din motive pur financiare - dar suporturile alea pentru apa arata super.
Salut Eduard,
Nici noi, ca proiectanți(echipa Oaky) nu ne permitem o asemenea bicicleta deși prețul ei este undeva cu 40% mai mic decât al concurentei noastre din Europa și de peste Ocean. Ne bucurăm în schimb ca putem sa le vedem cum cresc și sa le testam zi de zi....Te invit și pe tine la atelierul nostru din Ghencea sa dai o tura cu bicla și sa ne spui părerea ta.
Mulțumim pentru aprecieri,
OAKY