Categorii: ArticoleMag

Înapoi la origini: viața pe hardtail

De când a apărut toată nebunia cu enduro, lumea parcă pur și simplu a uitat de existența hardtail-urilor. Aceste biciclete sălbatice, greu de stăpânit la vale, dar totuși atât de distractive. Desigur, un hardtail devine interesant atunci când ajungi pe trasee extreme, nu pe poteci line de pădure, iar faptul că efortul tău este dublu sau poate chiar triplu va veni la final de tură cu o recompensă sufletească uriașă. Din nefericire însă, lumea optează din ce în ce mai mult pentru biciclete full-suspension. Play it safe cum s-ar spune, adică deviza după care parcă se ghidează toată omenirea, indiferent de domeniul despre care vorbim. Ei bine, pentru câteva săptămâni am schimbat full-ul pe un hardtail, adică nu am făcut nimic altceva, decât să mă întorc la origini, undeva în adolescență.

Mi-a picat deci pe mână un hardtail Ghost Asket LC3, versiunea de bază, cu un preț nu tocmai mic, însă cu câteva specificații interesante. Cadru din carbon, furcă Fox Float cu o cursă de 130mm și brațe sănătoase de 34mm, pipă de 50mm, un ghidon cu o lățime de 760mm și prindere de 35mm (deci rigid cât se poate), headtube amplasat la 67.5 grade și un chainstay cu o lungime de 423mm. Pentru mine datele acestea sunt suficiente, iar restul sunt doar completări, dar nu neapărat unele relevante când vine vorba despre această bicicletă. Cum s-ar spune, frânele să țină, schimbătoarele să schimbe, iar roțile să se învârtă. Cei de la Ghost au fost suficient de inspirați încât să monteze și o tijă de șa reglabilă cu comandă pe ghidon, Kind Shock Cruxi, așadar câștigă puncte și la acest capitol.

A 2a etapă de la 4Munți. Da, Asket poate și maraton.

Partea cea mai distractivă a acestei biciclete este desigur controlul pe care-l oferă. Pe lângă faptul că eu mă simt pe un astfel de hardtail precum un pește în apă, îți permite să te joci așa cum dorești, aplicând toate mișcările pe care le dorești – chiar și în aer, fără să te penalizeze la aterizări sau în viraje. Nici măcar pe coborâri. Bicicleta asta se ține atât de bine pe trasă, încât diferența de timp în care am parcurs traseul de pe Ciocanu, dintre acest hardtail și full-suspension, nu a fost atât de mare precum mă așteptam. Și vorbim aici de coborâre, căci la urcare Asket-ul a fost chiar rapid. Nu doar că pune pe cântar puțin peste 11.5 kg, însă cadrul este surprinzător de rigid și ușor (1.2 kg), așadar transmite energia eficient către roata de spate. Mai mult decât atât, nu este nici foarte greu. Evident că am demontat toată bicicleta și am măsurat și rigiditatea cadrului cu ajutoul mașinăriilor noastre de test, iar rezultatul m-a surprins:  88.3 Nm/grad, o valoare mai bună decât a unor biciclete de Cross Country cu pedigree și pretenții. Rezultă deci un raport STW (Stifness-to-weight) de 73.6 Nm/grad/kg (prin comparație, Ghost Lector are un STW de 54.4 Nm/grad/kg).

Anvelopele groase, chiar dacă provin de la Schwalbe și nu-s cele mai grozave (Nobby Nic Evo), sunt livrate în formatul 2.35, iar asta nu poate însemna decât un singur lucru: extra control, mai ales că cei de la Schwalbe construiesc anvelopele cu un balonaj mai mare decât este trecut în fișa tehnică. Așadar, amortizare bună la aterizări, aderență decentă pe uscat și foarte la limită pe umed, dar fără toate acestea, unde ar fi distracția?

Rețeta asta pe care Ghost a creat-o pentru Asket mi se pare un înlocuitor de full-suspension ideal. Oricum, aceste biciclete de abia acum încep să crească în trend și cu siguranță va exista o piață pentru ele în foarte scurt timp. Sunt mai ieftine decât un full-suspension, dar mai agile și mai manevrabile, altfel spus, mai distractive pe trasee nu foarte complicate. Mai mult decât atât, urcă suveran, cel puțin modelul de față, care este și ușor. Desigur, nimeni nu a reinventat roata. Noi foloseam această configurație cu o furcă de 140mm pe hardtail de mult timp, însă producătorii de abia acum simt că este loc pentru acest nou segment. La fel ca în cazul transmisiei 1x, pe care mulți dintre noi o foloseau deja de acum 6-8 ani, când nici măcar ca termen de marketing nu exista denumirea 1x. Acesta este însă un lucru îmbucurător, deoarece producătorii aduc distracția cea mare către populație. Asket este un foarte bun exemplu în acest sens, o bicicletă care mi-a mers la suflet și pe care aș lua-o la coborâre în fiecare zi, cel puțin câte două ture, așa, pentru fitness.

Date relevante:

Greutate cadru: 1.250 de grame
Rigiditate: 88.3 Nm/grad
Greutate totală: 11.7 kg

Preț: 10.390 lei
Poate fi găsit la sportguru.ro.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Schwalbe NN nu e model de 2015-16? Nu au schimbat carcasa si profilul mai asemanator cu hans damf? Tot slab pe umed este?

  • Maine ma duc repede sa mi cumpar una ,dar asta deoarece am citit articolul asta si brusc am avut un impuls de cumparare

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

5 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma