Ca dimensiuni, rulmenții tip monobloc au existat în lățimile comune de 68 mm pentru șosea, 73 mm pentru MTB, 83 mm pentru downhill și 100/120 mm pentru Fatbike.
Revoluția a venit odată cu folosirea axului de pedalier cu diametru mare și gol pe interior. Primul apărut, cel cu diametrul de 24 mm de la Shimano, s-a numit Hollowtech II și a fost amuzant de la început, pentru că se putea vedea prin bicicletă, de pe o parte pe alta, prin ax! Adevărata revoluție era însă rigiditatea mărită și greutatea scăzută, deoarece folosirea unei țevi cu diametru mare e mult mai avantajoasă decât cea a unei bare pline, atât ca greutate cât și ca rigiditate!
O problemă ce apare este dacă se dorește folosirea unui angrenaj mai modern, cu ax de 30 mm (urmează să vedem cum sunt și acestea), dar pe un cadru filetat clasic. Din fericire există cupe cu rulmenții mai subțiri ce pot face această adaptare.
Trebuie precizat că aceste tipuri de rulmenți exteriori se montează pe cadrele cu prindere clasică cu filet, deci și pe cele mult mai vechi, inclusiv pe cele ce foloseau conuri cu bile! Doar să se potrivească filetul, conform explicației ce urmează:
Probabil ați auzit de noțiunile de filet englezesc și italian. Nu vă complicăm cu detalii, dar e vorba de modul în care e filetat interiorul cadrului unde se montează rulmenții și de faptul că sistemul italian se înfiletează normal pe ambele părți în timp ce modelul englezesc se înfiletează invers pe partea dreaptă a bicicletei. Din punctul acesta de vedere, sistemul englezesc e superior deoarece la cel italian rulmentul din dreapta se poate desface de la pedalat.
Deși toată lumea aproape a folosit sistemul englezesc, producătorii italieni au folosit versiunea proprie încă de acum multe zeci de ani, iar cum tradiția e la putere unii îl folosesc în continuare. Nu e niciun necaz, toate tipurile de rulmenți tip monobloc sau externi există și în versiune pentru filet italian.
Aceste două standarde sunt destul de noi, introduse de Chris King, respectiv Colnago și încearcă să combine avantajele sistemelor cu ax de diametru mare și rulmenți presați în cadru cu cel al sistemelor filetate. Ambele acceptă ax de 30 mm și deși încă nu sunt foarte populare, ar putea deveni deoarece neajunsurile sistemelor nefiletate deranjează mulți utilizatori.
După ce s-a observat că mărirea diametrului axului și a rulmenților aduce beneficii mari, producătorii nu s-au oprit. Au mai îngroșat axul de la 24 mm la 30 mm. În plus, pentru a acomoda noile anvelope mai late și pentru a rigidiza cadrul în zona monoblocului, au decis că e vremea pentru idei noi. Astfel au apărut sistemele pressfit, la care rulmenții se presează în cadru direct sau protejați de o cupă ca la sistemele filetate. Cum rulmeții intră în interior, cadrul s-a putut lăți în zona aceea. Asta a permis chainstay-uri mai depărtate, implicit mărind spațiul de anvelope și scurtând spatele bicicletei la cele unde manevrabilitatea e importantă.
Mai mult, cum noul standard a venit în era carbonului, acum nu mai era nevoie de insertii metalice cu filet, rulmenții se pot monta direct în cadrul din carbon. Rezultatul e o scădere de greutate destul de mare, care era greu de obținut altfel.
Marele avantaj adus este că practic cadrul a fost lățit mult în acea zonă, fiind mai rigid și mai ușor. BB86/92 are toleranțe mai mari decât BB90/95 și e mai ieftin de implementat. În afară de lățimea cadrului, sistemele sunt aproape identice. Lățimea e de 90, 95, 86.5 și 92.5 mm.
Ambele sisteme suportă acum și ax de 30 mm, deși nu au fost concepute inițial pentru asta, fiind nevoie de rulmenți specifici.
E de remarcat că denumirea vine de la lățimea monoblocului!
Avantajul este că se obține astfel un Q-factor mai mic (distanța dintre brațele angrenajului), mai eficient la pedalat. Greutatea e de asemenea foarte bună. Angrenajele specifice au greutăți fantastice, modelul SiSl2 de la Cannondale ajungând la 484 g cu tot cu foi!
Problema mare e toleranța mică la abateri la construcția cadrului și faptul că orice eroare aici duce la trosnituri la funcționare. Dacă există o deformare importantă a locașului pentru rulmenți, singura rezolvare e trecerea la un angrenaj clasic cu ax de 24 mm și montarea de cupe adaptoare, cu rulmenții externi și care se înfiletează una în alta la mijlocul cadrului.Specialized a folosit același standard cu denumirea de OSBB.
La BB30, denumirea vine de la diametrul axului!
Rulmenții au rămas la fel ca la BB30 iar majoritatea angrenajelor ce se montau pe BB30 cu un distanțier merg și pe BB30A fără acesta. Din păcate însă sunt angrenaje ce au fost produse cu axul fix cât e nevoie pentru BB30 iar acestea din păcate sunt incompatibile cu BB30A. În ultima vreme toate angrenajele BB30 vin pregătite și pentru acest standard.
Dezavantajele sunt aceleași ca la BB30 – toleranța mică la defecte la cadru, zgomote care pot să apară foarte ușor.
BB30-83 Ai e un standard foarte asemănător dar cu o lățime de 83 mm, folosit de Cannondale pe foarte puține modele.
Avantajul mare al cupelor este că toleranțele acceptate la fabricația cadrului sunt mai mari, 0.05 mm față de 0.025 mm. Acest standard a atras atenția producătorilor mici ce nu puteau face față la standardele necesare până acum. Astfel, PF30 a făcut pe mulți să renunțe la sistemul filetat pentru a beneficia de avantajele acestui nou sistem cu rulmenți îngropați.
Specialized folosește și acest sistem tot sub denumirea OSBB, lucru ce poate creea confuzie.
Lățimea cadrului e cea clasică, de 68/73 mm, deci sistemul nu beneficiază de avantajele unei lățimi mai mari. De asemenea, un alt dezavantaj e că montarea și demontarea cupelor necesită scule speciale. În rest, e un sistem foarte bun și fiabil.
La fel ca în cazul BB30A/BB30-83 Ai, și aici este vorba de o creștere în lățime cu 5 mm doar pe partea stângă, doar că sunt folosiți rulmenți în cupe nu direcți. Lățimea e de 73 mm la PF30A și de 83 mm la PF30-83 Ai.
BBRight există atât în versiune cu rulmenți montați direct în cadru identici cu BB30 cât și cu rulmenți în cupe ca la PF30.
Standardul e creat de Cervelo și e folosit și de 3T, dar se regăsește pe puține alte biciclete deși în teorie e un standard bun. Avantajul major e rigiditatea mult peste cea a sistemelor BB30 și PF30.
Probabil cel mai performant sistem, acesta preia partea buna din toate celelalte. Astfel, avem lățimea mare de 86 respectiv 92 mm însă se folosește ax de 30 mm diametru. Rulmenții sunt în cupe, ceea ce face costurile de producție să fie mici. Cupele cu rulmenți sunt identice cu cele de la PF30/BBRight.
Angrenajele pentru acest sistem sunt compatibile cu aproape toate celelalte sisteme de pe piață. Marele avantaj e rigiditatea, ce vine atât de la lățimea cadrului cât și de la diametrul axului.
Compatibilitatea este însă generală, cu aproape orice alt sistem, lucru ce e posibil datorită numărului mare de tipuri de monobloc disponibile.
Ideea la DUB este practic simplă: același angrenaj se poate monta pe orice cadru cu setul potrivit de rulmenți, toți disponibili de la SRAM: BSA filetat, BB30, PF30, BB86 și BB92. Restul de sisteme nu sunt în general folosite la MTB. Astfel costurile de producție scad, alegerea angrenajului potrivit e simplă iar angrenajul poate fi mutat de pe o bicicletă pe alta cu costuri minime!
Am încercat să vă prezentăm informațiile cât mai prietenos, cu cât mai puține cifre, pentru că tabele cu dimensiuni găsiți din plin pe internet. Ideea a fost să vă facem să înțelegeți logica în spatele fiecărui sistem și să puteți să le deosebiți măcar în linii generale. Pentru o identificare precisă a pieselor de care aveți nevoie, dacă nu sunteți siguri, vă recomandăm să apelați la un mecanic sau atelier specializat!
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…