Categorii: ArticoleMag

Ghidul mărimilor de anvelope pentru biciclete

Standardizarea este unul din țelurile lumii contemporane și aruncând o simplă privire în direcția anvelopelor pentru biciclete putem înțelege de ce. Dimensiuni în centimetri, milimetri, inchi, lățimi, lungimi, etc. Cu alte cuvinte, exact ceea ce trebuie ca să ridice un puhoi de întrebări ce vor strica toată bucuria mersului pe două roți. De aceea, am pregătit un mic ghid unde explicăm pe larg exact toate dimensiunile și care anvelope pe ce roți se pretează.

Inițial, mărimea unei anvelope reprezenta echivalentul diametrului exterior al acesteia, exprimat în inchi sau milimetri (de exemplu, 26″, 27″ sau 700mm). Problema în acest sens a intervenit când pe piață au început să fie introduse modele cu lățimi variate, cum ar fi cele de tip balon, iar acest lucru influența înălțimea anvelopei și, implicit, diametrul exterior al acesteia. Chiar dacă diametrul interior rămânea același și deci se potriveau pe aceeași mărime de roată, nu toate anvelopele numite atunci de 26 de inchi chiar aveau un diametru exterior de 26 de inchi.

Și atunci, ca și acum, dacă vorbim de dimensiunea în inchi, aceasta era scrisă sub forma mărimea roții pentru care anvelopa este destinată x lățimea anvelopei. De exemplu, pe o anvelopă menită să fie montată pe o roată de 26 de inchi și care avea o lățime de 1.75 inchi era notat codul 26 x 1.75. Chiar dacă lucrurile păreau simple, și aici s-au ivit probleme căci unii producători au codificat lățimea anvelopei zecimal, precum în exemplul anterior, pe când alții au apelat la fracții, de exemplu 1 ¾ inchi. Matematic, cele două valori sunt egale, dar practic, cele două anvelope nu au aceeași dimensiune.

Aici apar în peisaj ISO (International Organization for Standardization) și ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation). Acestea au propus folosirea unui alt sistem de codificare al mărimilor, care suna astfel: primul număr reprezintă lățimea anvelopei, pe când cel de-al doilea diametrul jantei, măsurat la nivelul inferior al suprafeței de frânare (foto 1). Așadar, o anvelopă de mărimea 20-622 era lată de 20 de milimetri și se potrivea pe o jantă cu diametrul menționat de 622mm (una pentru cursiere și 29er în acest caz, cu diametrul exterior de 28 de inchi). De asemenea, valoarea acelui diametru al jantei coincide cu valoarea diametrului interior al anvelopei.

Mai există și notația de tipul 700 x 20C, care reprezintă sistemul francez de măsură al acestor componente. Numărul reprezenta diametrul anvelopei în milimetri, iar litera reprezenta o anume valoare a lățimii. A era cea mai îngustă valoare, pe când D cea mai lată. În momentul de față nu mai este în uz pentru că lățimile mai mari ale jantelor nu au mai fost un impediment în montarea unor anvelope mai subțiri. Totuși, acest sistem a fost readus în atenție odată cu mountain bike-urile cu roți de 27.5 inchi.

Mai jos am pregătit un tabel cu mărimile jantelor a 4 tipuri de bicicletă și echivalentele lor în cele 3 sisteme metrice, de inchi, ETRTO și cel francez.

Și acum, câteva ponturi privind dimensiunile anvelopelor:

  • În general, lățimea anvelopei ar trebui să fie în intervalul obținut înmulțind lățimea interioară a jantei cu 1,45 și 2
  • Dacă desparți marginile unei anvelope la maximum, distanța dintre extremitățile pe unde trece sârma ar trebui să fie egală cu lățimea anvelopei exprimată în sistemul ETRTO x 2.5
  • Dacă anvelopa ta este prea îngustă pentru janta pe care ai montat-o, atunci există riscul deteriorării ambelor componente
  • Dacă anvelopa este prea lată pentru jantă, atunci există riscul de a fi deteriorat peretele acesteia de către frână (dacă utilizezi v-brake) dar la fel de bine se poate ca anvelopa să iasă de pe jantă într-un viraj mai strâns.
  • Pentru bicicletele de munte, pe care dorești să le utilizezi pe trasee dificile (Enduro, Freeride, DH), sunt recomandate anvelopele mai late (de la 2.25).
  • Pentru bicicletele de Cross Country sunt recomandate anvelope ceva mai subțiri, mai ușoare și cu o viteză mai bună de rulare (de la 1.90).
Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Salut.
    Am un mtb, 29'', cu cauciucuri de 29x2,1 si as vrea sa o folosesc mai mult in oras.
    As dori sa stiu daca ii pot pune anvelope mai subtiri. Pe jante scrie 29x1,9...grosier au 2cm aprox adâncimea si cred ca 3 cm latimea.
    As putea sa pun un cauciuc mai subtire, sa zic un 29x1,75?
    Merci.

    • Buna ziua, da, n-ar trebui sa fie nicio problema, e foarte mica diferenta (se pune problema daca incape in cadru sau nu de regula).

  • Buna ziua!Am cumparat o bicicleta bmx cam acum 3 luni si eu am vazut niste anvelope de 20x2.40 dar cele pe care le am acum sunt de 20x2.35.Ce ar trebui sa schimb ca sa pot sa folosesc anvelopele de 2.40 sau pot si asa sa le montez

    • Nu trebuie schimbat nimic, dacă e suficient spațiu în cadru încap fără probleme. Diferența între ele este oricum foarte mică, deci 99% o să se potrivească.

  • Buna seara!
    Pe camera trotinetei copilului scrie 225 x 50. Nu am reusit s-o lipesc si niciun alt atelier de biciclete nu a vrut sa se complice.....
    Evident, nu am gasit nici camera de inlocuit, desi, trotineta e Puky model R03L.
    Am vrut sa cumpar de afara, dar puky.de nu livreaza in RO si nici cei din UK :
    https://www.puky.de/en/catalog/product/view/id/27994/s/5bf54b3d073c3schlauch-212-225-x-50-55-00010784/category/74/
    https://www.kidsbikeshop.co.uk/collections/puky-accessories/products/inner-tube-212-225-x-50-55

    Intrebare : ce marime echivalenta sa caut la noi in RO ?
    Multumesc,

    • Salut!

      Nu ne prea pricepem la trotinete și datele pe care noi le-am prezentat nu sunt pentru roți așa mici. O idee ar fi să întrebați la perfectbike.ro care sunt importatori Puky în România, cine știe, poate au ei ceva. Altfel, nu ar trebui să fie foarte complicat de scos roata, camera și vulcanizat dar, cum spuneam, nu ne pricepem la trotinete și problemele lor specificie.

        • Buna seara!
          Desi oamenii de la perfectbike au fost foarte amabili, nu am rezolvat nimic pentru ca producatorul Puky le da piese de schimb, inclusiv camerele, doar cu...paletul, deci, nu-si permit sa le aduca...
          Multumesc oricum !

          • Salut,
            Cauta pe net 225x50 inner tube, gasesti si pe amazon si pe mai multe siteuri din uk.
            Daca nu ai optiune de livrare in Romania pe siteurile respective, vezi pe uk-ro.com , te costa in jur de 30 lei sa iti livreze. Iti spun din propria experienta.

  • Salut. Imi spune-ti si mie va rog daca pe o bicicleta Carera, cu următoarele dimensiuni la cauciucuri 27,5×2,10 (650×52B) pot monta 27,5×2,10 (840D1 /80). Multumesc!

  • Va rog mult unde găsesc anvelopa de 22*2.0 pt un bmx al fiului meu ca rătăcesc de doua zile pe internet! Mulțumesc anticipat.

  • Salut.Detin un Devron H1.9 2015 cu jante de 29er si cauciucuri de 2.2.As vrea sa schimb cauciucurile cu ceva mai larg de 2.4, dar nu stiu daca se potrivesc.Pe janta este scris ETRTO W21 W21 H32.

    • Dimensiunea maximă este permisă de cadru sau de furcă, după caz. Acolo trebuie să verifici în primul rând dacă intră.

  • Salut, am jantele la bicicleta wtb sx 21 pe care scrie "etrto rim size 622 x 21 c * inner rim width 21 c
    * etrto recommended tire section width 28mm – 62 mm” si vreau sa i pun anvelope de sosea cat mai subtiri .
    Aceste jante suporta cumva presiune peste 5-6 bar sau daca trebuie cumva sa i schimb banda adeziva din interiorul ei ca sa reziste ?
    Din ce am citit, 21 c reprezinta latimea interioara a jantei si ar fi recomandat sa pun anvelope incepant cu latimea 28 mm ?
    M-a derutat 21 c si recomandarea incepant cu 28mm. Poate ma lamureste cineva. Multumesc

    • 28 mm e o dimensiune excelentă pentru șosea, multe cursiere vin mai nou direct cu 28 mm. Deci dacă merge 28 e excelent! Atenție că dacă vrei să le pui tubeless trebuie OBLIGATORIU anvelope tubeless ready, nu merge ca la MTB cu anvelope normale pentru că presiunea e mult mai mare. În mod normal, la 5-6 bar nu ar trebui să fie alte probleme. Dacă nu vrei viteze constante peste 30 km/h, poți merge mai bine pe un 32 mm, e mai eficient și mai comod.

  • Buna!! :) va rog mult sa ma lamuriti cu niste dimensiuni mai putin uzitate!! respectiv anvelopa si camera 600x28A sau 28x541!! sint dimensiuni rar folosite si efectiv nu imi dau seama de echivalentul existent acum pe piata!! pe scurt ce sa cumpar sa se potriveasca acestor dimensiuni? sint roti cred nemtesti,iar daca ai gresit foarte putin nu se va potrivi deloc!! multumesc mult!!

    • 600x28A/28x541 sunt niște dimensiuni ce se referă la roți de 24, folosite la bicicletele de copii sau pliabile. Din păcate par unele înguste, gen cursieră, s-ar putea să se găsească pe cursiere mici sau pe roata față la cursiere vechi de contratimp. Ar trebui căutate niște anvelope de 24 de cursieră, există chiar dacă sunt rare, eu zic că se potrivesc. Uite asta cred că s-ar potrivi, da cum ziceam, trebuie încercat, dacă nu se potrivește e nasol... nu cred că mai găsești:
      https://www.marosbike.ro/anvelope-12-24-inch/anvelopa-rubena-24-x-1-3-8-v03-tournier-25-540-c.html

  • Buna ziua,
    Va rog sa ma ajutati cu urmatoarele informatii:
    Pe anvelopa bicicletei mele scrie 26x2.0/2.1/50-559. Partea de 50-559 ce reprezinta? Si in ce limite ar trebui sa ma incadrez cu cotele respective?
    Va multumec

    • 559 e un alt mod de a exprima 26-le din prima notație. La dimensiunea asta, anvelopele sunt marcate pe sistemul 26x, deci poti sa iei ceva de 26, limitele lățimii sunt date de ce încape în cadru.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

3 zile in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

o săptămână in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

o săptămână in urma