De-a lungul timpului bicicletele au evoluat și odată cu ele a evoluat și sistemul lor de frânare. De la o simplă tijă cu o bucată de cauciuc ce presa direct pe calea de rulare a roții s-a ajuns la frâne hidraulice complicate, mai nou chiar cu sistem de asistență gen ABS… O sa încercăm să descriem aici cele mai uzuale tipuri de frâne, domeniul lor de utilizare, avantajele și dezavantajele fiecărui sistem, împărțite pe categorii principale în funcție de modul de acționare, de la cele mai vechi la cele moderne.
Probabil este primul sistem de frânare inventat exceptând piciorul care freacă pe jos, este vorba de o tijă care apasă un sabot din material moale direct pe calea de rulare a anvelopei din față. Acționarea se face printr-un sistem simplu de pârghii de la maneta de pe ghidon. Surprinzător dar există încă șanse să găsim acest sistem pe unele biciclete de oraș chiar destul de noi, în general fabricate de firme obscure prin țări mai puțin dezvoltate. Acum câțiva zeci de ani era însă sistemul preferat pentru roata față.
Avantaje: simplitatea sistemului
Dezavantaje: forță de frânare foarte mică, impredictibilă, uzură mare a căii de rulare a anvelopei
Acest tip de frână este inclus în butucul spate și se acționează prin pedalarea în sens invers, o apăsare în sens opus a pedalelor blocând roata spate. Sistemul este încă folosit pe scară largă la bicicletele de oraș, chiar și la unele modele cu viteze în butuc, dar nu e compatibil cu sistemele cu viteze pe pinioane.
Avantaje: simplitatea utilizării, eficiență, fiabilitate mare
Dezavantaje: risc de frânare involuntară, forță de frânare medie, incompatibilitatea cu sisteme cu mai multe pinioane
Acesta este tot un sistem pentru biciclete de oraș inclus în butuc, asemănător cu cel al autoturismelor, cu saboți care produc frânarea apăsând din interior spre exterior. Este fiabilă dar puterea de frânare este mică. Acționarea se face de pe maneta de pe ghidon.
Avantaje: fiabilitate, simplitate, reglaje minime
Dezavantaje: forța de frânare destul de mică
Pentru multă vreme frânele pe jantă au fost cea mai populară alegere pentru toate tipurile de biciclete. Frânarea se face pe marginea jantei roții, pe o suprafață specială metalică sau din carbon, cu ajutorul unor saboți din cauciuc sau alte materiale speciale. Frânele pe jantă sunt de multe feluri și au diverse utilizări. Ele s-ar putea împărți în două categorii mari, cele cu prindere simplă centrală, compuse dintr-o singură piesă și cele cu prinderi laterale, din două piese unite prin cablu, plus alte câteva tipuri mai rar întâlnite
Una dintre primele tipuri de frânâ pe jantă apărută este cea cantilever. Aceasta este compusă din două brațe laterale cu câte un sabot, legate între ele cu un cablu. Prin tragerea în sus a cablului din zona sa mediană, de obicei cu ajutorul unui alt cablu, brațele se apropie și presează saboții pe jantă.
Acest model a fost folosit la primele MTB-uri pentru mulți ani, în prezent fiind regăsit doar pe bicicletele de ciclocros, unde este de asemenea pe cale de dispariție datorită trecerii la frâna pe disc.
Avantaje: design simplu, spațiu pentru anvelope foarte mari, afectată foarte puțin de noroi, compatibile cu manetele de șosea
Dezavantaje: forță de frânare medie, reglaj dificil
Utilizare: MTB-uri vechi și noi, city bike
Avantaje: forță de frânare excelentă, reglaj ușor, modulație bună
Dezavantaje: sensibile la noroi
Spre deosebire de frânele din tipul anterior care necesită două prinderi laterale fiind practic formate din două bucăți distincte legate prin cablu, frânele cu prindere centrală sunt dintr-o singură bucată, un clește de frână. Ele sunt de foarte multă vreme pe piață și au evoluat mult, deși și-au păstrat în mare forma și principiul de funcționare. Încă de la început, acestea au fost folosite la bicicletele de oraș și la cursiere, acest lucru fiind valabil și azi.
Ca tragere, frânele de cursieră sunt compatibile cu manetele specifice. Cele de biciclete de oraș au diverse compatibilități, după caz.
Tot un tip asemănător de frâne se folosesc la bicicletele tip BMX unde datorită necesității de a putea roti ghidonul în unghi mai mare de 360 grade un astfel de sistem pe cablu se pretează perfect.
Utilizare: cursiere, biciclete de oraș, BMX
Avantaje: eficiență bună, greutate mică, aerodinamice
Dezavantaje: modulație mai slabă decât la cele cu disc, sensibilitate la umezeală și noroi
Există pe piață și un număr mic de modele de frâne hidraulice pe jantă. Cele mai cunoscute sunt modelele HS de la producătorul Magura. Acestea seamănă cu frânele cantilever, dar brațele laterale sunt fixe și conțin câte un piston care acționează hidraulic saboții spre jantă. Comanda se face tot hidraulic, printr-o conductă de la maneta de pe ghidon până la unul dintre brațe, apoi între brațe prin altă conductă. Au fost folosite cu succes la biciclete de oraș, MTB dar mai ales la bicicletele de trial unde e nevoie de o forță foarte mare de frânare. Ele se mai produc în continuare.
Avantaje: eficiență excelentă, întreținere minimă
Dezavantaje: sensibile la umezeală, uzură mare a jantei
Cele mai moderne sisteme de frânare pentru biciclete sunt reprezentate de frânele pe disc. Acestea folosesc etrieri cu plăcuțe de frână care acționează asupra discurilor montate pe butucul roții. Avantajele incontestabile sunt multe:
Singurul dezavantaj real al lor este greutatea mai mare față de frânele pe jantă de top. Unii acuză de asemenea că discul de frână este periculos și poate produce accidentări, dar cazurile sunt extrem de rare și la multe dintre ele nu este complet elucidat dacă discurile au fost cauza reală. În ultima vreme au apărut protecții care se pot monta deasupra discurilor pentru a evita atingerea acestora în mod accidental.
În funcție de tipul de acționare, frânele pe disc pot fi mecanice sau hidraulice.
Pentru acționarea acestora se folosește un cablu și cămăși identice cu cele folosite la restul frânelor pe jantă. Sistemul e simplu dar nu e foarte fiabil, suferind de problemele uzuale ale sistemelor cu cabluri: uzură, oxidare, rupere, blocare. În plus, acționarea prin cablu introduce pierderi datorită elasticității acestuia.
O mare problemă a frânelor mecanice este că ele nu adaptează automat distanța dintre plăcuțe și discuri odată cu uzura, motiv pentru care din când în când acest lucru trebuie făcut manual.
Un compromis o reprezintă frânele mecanico-hidraulice, compuse dintr-un etrier hidraulic comandat prin cablu.
Utilizare: toate tipurile de biciclete
Avantaje: preț mic, simplitate, depanare ușoară
Dezavantaje: pierderi mecanice, fiabilitate mică față de sistemele hidraulice, uzură inegală a plăcuțelor la modelele cu o plăcuță fixă
Acestea sunt la ora actuală cele mai populare frâne pe aproape toate bicicletele exceptând cursierele unde însă ating deja cote foarte mari de piață, urmând să o acapareze aproape integral în câțiva ani.
Utilizare: toate tipurile de biciclete
Avantaje: forță de frânare și modulație excelente, fiabilitate de top
Dezavantaje: greutatea mai mareâ
Discurile de frână diferă de la un tip de utilizare la alta. Principala diferență este diametrul acestora, fiind disponibile în dimensiunile 140, 160, 180 și 203 mm, forța de frânare crescând cu diametrul, dar un disc mare adăugând și greutate pe roată. Astfel, în funcție de disciplină, se alege setul de discuri ce oferă compromisul perfect.
La MTB XC se folosesc în general discuri de 160, dar există și modele cu disc de 180 pe față pentru o frânare mai bună sau cu 140 pe spate, pentru modelele foarte ușoare de competiție.
La MTB-urile de trail și enduro se folosec discuri ceva mai mari, de 180, eventual combinate cu 160 pe spate. De multe ori se folosesc și etrieri cu 4 pistoane, fie doar pe față fie pe ambele roți.
La bicicletele de oraș în general se preferă discurile de 160, cele mai ieftine și mai uzuale.
Etrierii de frână au mai multe sisteme de prindere: IS, PM, Direct Mount. Trebuie să ne asigurăm mereu că etrierul este compatibil cu prinderea și dacă nu, să avem mereu adaptorul corect montat în poziția indicată, dacă e cazul cu șuruburi mai lungi. Pentru montarea discurilor mai mari de 160 în general trebuie adaptor. Atentie! Folosirea de șuruburi prea scurte poate duce la distrugerea filetului din furcă sau din cadru, foarte greu de reparat. Mai jos sunt în ordine prinderile IS, PM și Flat Mount pentru spate.
Plăcuțele de frână sunt și ele de mai multe tipuri după materialul din care sunt confecționate. Astfel avem plăcuțele tip resin, mai ieftine, care oferă o frânare foarte bună și silențioasă dar au o durată de viață mică, în special în condiții umede. Pe de altă parte există plăcuțele metalice sau semimetalice care pot fi mai zgomotoase și un pic mai puțin performante, dar oferă rezistență mult superioară în condiții de umezeală și noroi. Tipul de plăcuță este la latitudinea utilizatorului, cu specificația că unele discuri sunt recomandate doar pentru plăcuțe de tip resin, cele metalice producând o uzură mult prea mare.
Indiferent ce frână aveți pe bicicletă, asigurați-vă că este în stare excelentă de funcționare și elementele de uzură (plăcuțe, saboți, discuri, jantă) nu necesită înlocuire. Un sistem de frânare deficitar este extrem de periculos și poate duce la accidente foarte grave, chiar fatale!
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
Ce fel de plăcuțe iti trebuie la un btwin rockrider 540?
Trebuie căutate plăcuțele în funcție de modelul frânelor.
foarte buna si eficienta clasificarea dar am de adaugat un scurt comentariu la franele pe disc mecanice....am pe fata tektro nouvela si pe spate avid bb7...am coborat Transalpina si Transfagarasanul fara nici cea mai mica problema plus am prins si o furtuna in Fagaras si am coborat 8 km pe ploaie ...eu unul sunt foarte multumit.spor la pedalat.
Da, sunt foarte bune, doar ca hidraulicele sunt si mai bune si necesita mult mai putina intretinere si reglaje.