Categorii: ArticoleMag

Echipament de ciclism: Cu ce mă îmbrac vara?

Mersul pe bicicletă este o activitate foarte plăcută, dar care poate deveni un chin dacă nu ai grijă la anumite aspecte. Biciclistului din imaginea de mai jos îi lipsesc exact echipamentele de bază.

Echipamentul adecvat este unul din dezideratele unei ture sau al unui antrenament reușit, motiv pentru care am pregătit o serie de articole în care vom prezenta pe larg fiecare piesă de echipament, ce importanță are și cum să o alegi pe cea potrivită pentru tine. Astăzi începem cu echipamentul de bază pentru vreme caldă: tricoul, pantalonii, mănușile și casca.

Pantalonii de ciclism scurți

Confortul în timpul pedalatului este un lucru vital pentru absolut toți cicliștii sau bicicliștii. Acest lucru depinde și de poziția pe bicicletă, care trebuie să fie una adecvată, dar și de pantalonii de ciclism pe care îi porți, în primul rând. Aceștia sunt cea mai importantă piesă de echipament dintre toate. Ceea ce îi face atât de speciali sunt două trăsături de bază: faptul că se mulează pe picior, micșorând rezistența la înaintare și oferind o oarecare protecție în cazul unei căzături, și faptul că au o întăritură în zona șezutului, numită bazon, care îți face viața mai plăcută pe șa, mai ales dacă nu ești obișnuit să petreci prea mult timp pe aceasta. De asemenea, pantalonii de ciclism pot fi cu sau fără bretele, iar diferențele le vom menționa un pic mai târziu.

Pantalonii de ciclism sunt atât pentru bărbați, cât și pentru femei. Cei pentru femei sunt mai strâmți în zona brâului și sunt, de obicei, mai scurți, aceștia neacoperind cvadricepșii, ca și în cazul pantalonilor pentru bărbați.

O pereche de pantaloni de ciclism este alcătuită din mai multe bucăți (fâșii) de material cusute, pentru a permite acestora să se muleze după poziția pe bicicletă a persoanei care îi poartă. Numărul de bucăți a devenit mai puțin important de când cu materialele supraelastice, dar tot rămâne un indicator bun al calității respectivei perechi. Cele mai performante modele au 8 fâșii (câte 4 pe fiecare parte), pe când cele de bază 4 fâșii (câte 2 pe fiecare parte). Cei cu 8 fâșii îți permit să te apleci mult mai comod când ești pe bicicletă. Ilustrația de jos ar trebui să fie mai explicită.

O regulă de aur când probezi o pereche de pantaloni de ciclism este să te apleci într-o poziție similară cu cea pe care o ai pe bicicletă pentru a vedea dacă te strânge sau îți este potrivită.

Bazonul este elementul fundamental al pantalonilor de ciclism. Contrar credinței populare, rolul bazonului nu este acela de a acționa precum un burete, ci de a elimina umezeala și de a preveni rănile care ar putea apărea ca urmare a frecării membrelor de șa în timpul pedalatului. Dar asta nu înseamnă că bazonul nu oferă confort. De fapt, în ultimii ani s-a pus un accent mare pe acest aspect, dar fără a neglija caracteristicile funcționale ale bazonului.

În principiu, bazoanele au 7 modele principale (foto jos) si sunt fabricate din mai multe straturi. Cel superior este adesea tratat chimic și este antibacterian. Toate aceste modele sunt fie mai groase, fie mai subțiri, mai bune sau mai puțin bune în ceea ce privește eliminarea umezelii, motiv pentru care este important să îți alegi pantalonii de ciclism cu bazonul potrivit tipului tău de mers pe bicicletă. Însă nu uita: un bazon mai gros nu înseamnă neapărat și confort sporit!

Materialul din care sunt făcute majoritatea perechilor de pantaloni este spandexul. Deși accesibil ca preț, problema cu acest material este că nu elimină umezeala și favorizează transpirația excesivă. Mai nou, acesta este combinat cu alte materiale, precum poliesterul, care permit pielii să respire și să elimine umezeala, depășind astfel neajunsurile amintite anterior. Firește, perechile acestea din urmă sunt și mai scumpe, motiv pentru care există așa o mare diferență de prețuri între diferitele modele de pantaloni de ciclism.

Acum, câteva cuvinte despre pantalonii de ciclism cu bretele. Principalul avantaj este că nu au un elastic în jurul brâului și astfel permit o respirație mai bună, ca să nu mai vorbim de confortul sporit. În cazul pantalonilor pentru femei, aceștia sunt mai strâmți în zona brâului, sunt mai scurți, neacoperind cvadricepșii și bretelele sunt mai late sau fac chiar corp comun în zona pieptului pentru a proteja sânii.

Cât despre mărimi, acestea diferă de la producător la producător, deci cel mai bine este să probezi mai multe perechi înainte să cumperi. După cum ziceam mai sus, o regulă de aur când probezi o pereche de pantaloni de ciclism este să te apleci într-o poziție similară cu cea pe care o ai pe bicicletă pentru a vedea dacă te strânge sau îți este potrivită.

O altă regulă de aur în ceea ce privește pantalonii de ciclism: Niciodată, dar niciodată nu purta lenjerie intimă pe sub aceștia când mergi pe bicicletă. Nu uita că scopul bazonului este să prevină frecarea, iar cusăturile lenjeriei pot cauza exact acest lucru. În plus, un bazon este mult mai igienic decât orice pereche de lenjerie intimă.

Tricoul de ciclism

Tricoul de ciclism este asemănător altor tricouri destinate activităților sportive, fiind realizat din poliester, dar diferă de acestea prin faptul că este mai strâns pe corp, tot din rațiuni aerodinamice și are niște buzunare la spate. Buzunarele au un dublu rol: acela de oferi un strat suplimentar de protecție termică spatelui și acela de a-ți permite să iei diferite lucruri cu tine (cameră, pompă de bicicletă, chei, batoane, geluri, etc.) fără sa ai nevoie de o borsetă sau un ghizodan.

Din nou, tricoul pentru femei este diferit de cel pentru bărbați. Cel destinat doamnelor are brâul mai strâns și zona pieptului mai voluminoasă, din motive obiective care țin de anatomie.

Tricourile de ciclism sunt făcute din material sintetic pentru a elimina umezeala, iar purtarea pe dedesubt a unui tricou sau maiou de bumbac anulează această proprietate, motiv pentru care este indicat de purtat pe dedesubt un maiou sintetic, sau baselayer cum este mai nou denumit.

Fermoarul unui tricou de ciclism poate fi scurt de câțiva centimetri, circa 12, sau până jos. Rolul este de a-ți permite să il desfaci pentru o ventilare mai bună.

Dacă vorbim despre mărimi, există un considerent important pe care trebuie să îl ai în vedere: destinația tricoului. Dacă este un tricou destinat activității sportive intense, atunci va fi mai strâmt, iar dacă este destinat unei activități recreaționale, este mai larg.

Mănușile de ciclism

Protecția este un factor esențial când mergi pe bicicletă, așa că o pereche de mănuși nu trebuie să îți lipsească din dotare. În plus, beneficiezi de extra aderență și de confort pentru mâinile tale. Mănușile de vară sunt făcute din materiale care permit pielii să respire și care permit o ventilație facilă.

Zonele cu inserții pentru confort conțin un gel care amortizează șocurile suferite de mână cand se află pe ghidon.

Casca de ciclism

Casca este un accesoriu care nu trebuie să lipsească atunci când mergi cu bicicleta, mai ales dacă nu ești foarte experimentat. Pe lângă protecție fizică, aceasta asigură și izolație termică mulțumită materialelor din care este confecționată. Întotdeauna cumpără o cască pe care poți găsi avizul de securitate al produsului. Acest lucru denotă că a fost riguros testată înainte de a fi comercializată.

Când îți alegi casca, aceasta nu ar trebui să fie prea mare sau prea mică, ci exact potrivită. Când o așezi pe cap, trebuie să simți că face contact cu tot craniul. Singurele ajustări pe care le vei face căștii vor fi cele pe care le poți face cu ajutorul bretelelor acesteia. Încă un lucru: niciodată nu împinge casca spre spate, lăsând fruntea expusă. Acest lucru poate avea consecințe grave în cazul unei căzături.

Îți dai seama de o cască potrivită în următorul fel. După ce ai închis chingile bretelelor, scutură-ți capul. În mod normal, dacă este cea potrivită pentru tine, casca ar trebui să îți stea fixă pe cap indiferent de mișcare sau de poziție.

Pe urmă, tipul de cască depinde de modul în care mergi cu bicicleta. Dacă ești un sportiv împătimit, vei opta pentru un model ușor, aerodinamic și cu ventilație bună, daca ești orientat spre ciclism recreațional, poate vei dori un cozoroc pentru cască pentru a nu fi deranjat de soare și așa mai departe. Ținem să reamintim că înainte de toate, siguranța este cea care primează și este principalul criteriu după care ar trebui să îți alegi orice accesoriu de ciclism, nu doar casca.

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Vezi comentarii

  • Echipamentul asta e necesar daca vrei sa faci performante mai notabile, merge f bine fara nimic din lista. Eu am facut de cateva ori 100-160km fara (mai putin tricoul, bluza care erau tehnice). As face o lista minima cam asa: tricou tehnic pt eliminarea transpiratiei, ochelari pt ganganii, rucsac care tine continutul departat de spate printr-o plasa si un gol, pantaloni scurti lejeri, tenisi cu plasa prin care intra aerul.

  • In ceea ce ma priveste, ochelarii mi-au fost mai necesari decat casca. Din cauza lor, mai exact din cauza lipsei lor era sa iau niste trante zdravene. :) Cred ca ar trebui inclusi si ei in articol.

  • commentul meu era inainte de orice glumet. dar chiar sambata am facut 160 km pe sa fizik din aia subtire pe mtb cu niste pantaloni de pe care a trebuit sa arunc in prealabil bavura ca se desprinsese. :)

  • @marque
    Daca o sa ajungi sa faci vreo 150 de km pe cursiera o sa preferi sa te simti dezbracat si pervers decat sa ai rosaturile respective. Cand gasesti sange pe lenjeria intima, crede-ma, nu iti mai pasa de nimeni.

  • Bun articol, dar nu pot respecta nicicum regula de a nu purta lenjerie intima pe sub pantalonii de ciclism, ma simt dezbracat si pervers :))

  • Nu am uitat nici de ochelari, dar vor figura in alt articol. Doar ziceam ca am pregatit o serie intreaga :) Multumim pentru sugestie oricum!

  • Foarte bine realizat, dar de ochelari nu e nevoie? Eu cred ca in mare parte sunt si aia o mare nevoie, doar daca e vorba de o plimbare lejera si cu timp de scos ganganii din ochi, sa nu-i porti...
    Prin padure, daca ai o pereche de ochelari cu lentile mai transparente si cu un `nas` moale, scapi de multe probleme :)

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma