Iată un „task” dificil să scriu despre o cursă la care am eşuat atât de lamentabil aşa cum a fost „Ofensiva Asfaltului” din cadrul Cursei Dunării Călărăşene, ultimul act al Road Grand Tour. E dificil şi pentru faptul că atunci când spun că sunt dezamăgit că m-am clasat pe locul şapte, sună pe undeva de parcă această poziţie sau locul zece sau locul cincizeci ar fi ceva „ruşinos” şi ştim prea bine că o poziţie în clasament înseamnă o femeie sau un bărbat, fiecare cu povestea sa, cu abilităţi specifice şi cu aşteptări la fel de specifice de la o cursă de ciclism amatori… Aşadar, sunt eu mai grozav decât aceşti oameni? Nu prea cred. Poate de acum încolo nici măcar nu o să mai reuşesc să prind primele zece locuri la curse. Ce fac? Renunţ sau accept asta şi merg mai departe la curse? Ştiu nişte oameni care ar fi mulţumiţi să ia act că pasiunea mea pentru ciclism a fost un foc de paie cu o durată de câţiva ani, şi credeţi-mă, am acumulat suficientă experienţă pentru ca să îmi dau măcar seama că în ciclism, „câţiva ani” chiar înseamnă foc de paie!
Până una alta să vedem de ce a fost dracul atât de negru pentru mine la Călăraşi. Faptele sunt următoarele: pe o ploaie torenţială şi o temperatură destul de scăzută, m-am aliniat la start. Totul era foarte ud. Mi-am păstrat ochelarii de vedere, pentru că ştiam de la ultima cursă, Eroica Road Grand Tour, o altă cursă slabă pentru mine, că în aceste condiţii cele patru faimoase rânduri de lentile mi se aburesc şi nu mai văd nimic. Am plecat în jerbe de stropi provenite de la roţile concurenţilor din faţa mea. Ochelarii se abureau şi nu din nou nu vedeam mare lucru, un rider experimentat a făcut o voltă în faţa mea, fiind la un pas să îl doboare pe altul, câteva picături de apă mi-au căzut direct pe ochi, făcându-i, cumea, să se simtă foarte uscaţi. S-au dat câteva atacuri, dintr-un reflex complicat de explicat, am mers după iniţiatorii lor, nu am fost suficient de puternic să ţin pasul, în schimb, reuşeam de minune să trag plutonul după mine. Vântul vâjăia, ploaia mă biciuia pe faţă, nu vedeam absolut nimic după spuneam, iar nasul mă ustura de parcă aş fi făcut scufundări în mare. Nu pot să spun că nu îmi plăcea situaţia şi încercam să o ţin aşa după cum spun toţi povăţuitorii din ciclism, în primii 10-15 inşi din pluton, chiar dacă (încă) nu sunt suficient de puternic pentru asta şi chiar dacă în pluton erau şi Elitele. „Basso” însuşi mi-a spus că sunt citez, prost, nu o spun cu răutate şi chiar m-am grăbit să îl aprob. I-am spus că pur şi simplu nu mă pot abţine şi am arătat înspre Crista, care tocmai ataca după care m-am dus să dau câteva pedale bezmetice în direcţia sa. Tocmai atunci s-a format trenuleţul fruntaş, Petrache-Crista-Dobre, aşa că am decis să o las mai moale şi să mă scurg discret mai prin măruntaiele plutonului, însă aici eram ca peştii în acvariu, la propriu şi la figurat şi tot lăsând-o mai moale aşa, m-am trezit că se atacă, că Filip Grigorescu trece pe lângă mine, că nu sunt în stare să-i iau roata, dar „nu-i nimic că mai vin nişte băieţi şi mă lipesc de ei”, au mai venit câţiva, e drept, dar pur şi simplu nu am reuşit să mă mai lipesc de ei. Mă uit în spate şi… panică! nu mai e nimeni în spate, şoseaua e absolut goală! Nici un suflet de ciclist rămas în urmă! Doar eu! Trebuia să se întâmple şi acest nefericit moment odată, pedalez de parcă ar veni sfârşitul lumii, grupul de rideri e în faţă, nici nu se apropie nici nu se depărtează, cam aşa m-am simţit în 1994 când am văzut lista cu picaţi la Admitere, dădusem la Info, dar am luat doar la uman-engleză, pentru a vă putea probabil încânta cu aceste povestioare.
A apărut maşina cu Alex Ciocan care îmi spunea să trag tare să-i adun pe cei rămaşi şi să ne organizăm pentru a prinde din urmă plutonul dar eram cam terminat. Până la urmă a venit la trena unui maşini juniorul Dan Mihai Cristian şi ne-am strâns într-un trenuleţ de cinci persoane – dintre care la final una era încântată că a venit la finiş cu Marc Sandu, se pare că povestioarele mi-au adus un soi de faimă pseudo-literară. Eu am tras cât am putut, „contra-timp style”, Dan la fel, am colaborat foarte bine, eu tresărind de fiecare dată când vedeam pe cineva în faţă, dar de fapt, era vorba despre concurenţii de la tandem.
Aici intervine însă destinul: la un viraj, ca într-o comedie de epocă, o voluntară le strigă, da, o puteţi lua prin pădurice – trebuia ocolit un drum înnoroiat -, prin păduriea din stânga! Ei o luaseră grăbiţi prin păduricea din dreapta, netezindu-mi parcă drumul spre victorie, a fost o experienţă de-a dreptul halucinantă să nu mai văd nici o urmă de cauciuc cramponat în faţa mea! Acum, am început să înţeleg emisiuni ca „Procesul etapei” şi de ce face Ioaniţoaia rating, juniorii spun că dacă nu se rătăceau, ei erau cuceritorii insulei, eu le aduc aminte de cum m-am oprit să scot bota din cadru, Barbu e nemulţumit de prezenţa turmelor de oi şi îmi spune că m-a aşteptat să mă ridic de pe jos, eu spun că pentru asta l-am lăsat să atace, am avut toată după amiaza de duminică să dezbatem aceste lucuri la un peşte şi la o mămăligă… Râdem, glumim, dar trebuie să fac ceva să nu mai iau aşa bătaie la şosea. Am nevoie de un antrenor. Se oferă cineva?
PS: aş aprecia şi o bicicletă de contra-timp pentru naţionalele de duminică. Anunţul este cât se poate de serios.
Material editat de Marc Sandu.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…